kristerh
Dessa nätverksföretag är ju sanslösa wink.gif skyhöga priser o dålig service,
läste i expressen i går att nätverksföretagen ta ut alldeles för höga priser för överföringen av el mad.gif och det hjälper ju inte att byta, elbolaget kan man ju byta men inte nätleverantören, så de kan ta ut vilka priser som helst mad.gif och nu när det avslöjats att de tar ut för höga priser så får kunden själv be att få tillb pengarna man betalat för mycket.
Om de nu använde pengarna till att gräva ner ledningar mm så hade det väl varit rätt ok men pengarna går ju till annat blink.gif som fallskärmar o bunus...
Har själv bytt elbolag men som sagt nätägaren kommer man inte ifrån.
Och dessa skatter sen då wink.gif och moms på skatten blink.gif det kan bara förekomma i sverige att man betalar skatt på skatten, att inte EU har reagerat? men de har väl inte kommit på att man kan betala skatt på skatten...
krister
Sulawesii
Suck.... i dagens samhälle går allt ut på att roffa åt sig så mycket pengar som möjligt.
amaira
CITAT (kristerh @ 25-01-2005, 11:39)
Dessa nätverksföretag är ju sanslösa wink.gif skyhöga priser o dålig service,

Ganska bra service här, för all del... men sanslöst skyhöga priser mad.gif .
"Konkurrens" - pah! Nog roffar de åt sig alltid!

Min granne klagade över hur dyr en installation blev som hon gjort, och ville ha preciserat exakt vad som kostade så mycket.

"Åååh, det kostar så, det måste du förstå" nåt sånt blev svaret, och så en försäkran om att skicka över ett nytt avtal till henne, där hon fick billigare el!!! Vaddå!
Måste man hitta nåt att klaga över, så de blir rädda, för att lyckas sänka sin elräkning??? mad.gif
Tydligen har de utrymme för det... grrr.
Avskyr "godtycklighet" vad gäller måste-räkningar.

Hon hade redan, liksom jag, ett sånt där flerårskontrakt som gör att det blir billigare.

Nä elbolag och nätverksföretag har jag lågt förtroende för! Av någon anledning tycks de kunna göra ganska mycket som de vill.
Caprice
Kan inte annat än att hålla med...!

Dessutom tycker jag att banker ( deras fåniga avgifter hitodit bla..) och försäkringsbolag ( har ni jämfört tex bilförsäkringen..?? ) kan passa in på beskrivningen... tyvärr.. mad.gif

Caprice
kristerh
CITAT (Caprice @ 25-01-2005, 12:51)
Kan inte annat än att hålla med...!

Dessutom tycker jag att banker ( deras fåniga avgifter hitodit bla..) och försäkringsbolag ( har ni jämfört tex bilförsäkringen..?? ) kan passa in på beskrivningen... tyvärr.. mad.gif

Caprice

Ja, fast där kan man ju iallafall byta om man är missnöjd.
krister
JonasQ
Jag förstår dessutom inte vad elbolagen i Sverige håller på med, varför alla problem blir så stora. I Finland har vi ganskal likadant väder och klimat men inte ens närmelsevis lika förödande elproblem som Sverige. Jag har aldrig varit utan ström mera än ett par timmar fastän jag bor i glesbygdsområde.

Om jag förstått saken rätt så är elnätet här "cirkelformat" med inmatning av ström från flera håll emedan det svenska elnätet är mera som en rak linje med början och slut. Dessutom huggs ordentliga gator kring högspänningsledningarna här så huuvudledningen är i princip alltid intakt. Sverige verkar tyvärr vara ett u-land i fråga om el...
kristerh
CITAT (JonasQ @ 25-01-2005, 12:57)
Sverige verkar tyvärr vara ett u-land i fråga om el...

Inte bara i elen... fast vi tror att vi är störst bäst o vackrast unsure.gif
krister
Ewa smålänska höglandet
Vårt (mitt) elbolag är i blåsväder mad.gif

/Ewa zon 4-5
kristerh
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 25-01-2005, 13:09)
Vårt (mitt) elbolag är i blåsväder mad.gif

/Ewa zon 4-5

Blåsväder:D biggrin.gif
krister
Malvia
Jodå, vårt elbolag ( 2 hål i väggen!!!!!!!!!) har vi gynnat i 30 år minst. Med hutlösa räkningar.
Den första "galan" efter flodvågen så skänkte de 10 miljoner på direkten!!!!
Sen den 8/1 blev hur många abbonenter som helst utan ström och är det fortfarande.

Varför kunde de inte investera dessa 10 miljoner att rusta upp nätet på dessa områden innan, om nu dessa pengar fanns??????????
Gunilla i Arboga
Ja, man får ju en massa tankar efter ett långvarit strömavbrott...... det kaaanske skulle gå att klara sig helt utan el...... Jag har ju både vedspis o kamin, så värme o mat var det ingen skillnad på. Med batterier o stearinljus fixades ljus. Då var det ju värre problem med kylan i kylskåp o frys mad.gif Ganska absurbt egentligen, med tanke på att man ska först värma upp kåken, för att sedan med hjälp av dyr el kyla ner ett utrymme däri. Jag ställde ut maten i en låda på verandan ( det gick ju jätte bra ) Med lite annan planering skulle man ju kunna byta metod på matförvaring. Jordkällare, konservering, och torkning...... Handpump till vattnet, DATOR OCH TV sad.gif finns det batteridrivna såna.........??? Visst, visst, det skulle ju vara jättejobbigt att leva så, MEN det är kul att fantisera ibland. Och tanken på att det inte är HELT omöjligt kittlar, om än bara för att räcka långnäsa åt elbolaget biggrin.gif Alla elallergiker vet ju hur det skulle vara att leva så.........
adrian
De ringde till mig och ville veta mitt kundnummer så att de kunde byta över mig till ett nytt för någon vecka sedan.
Jag frågade då om de kunde bekräfta deras erbjudande på något sätt för försäljaren sa till mig att de VAR lägst på elpriser, men det kunde hon inte...
Och hon lät förvånad när jag ifrågasatte hennes erbjudande, som försäljare BÖR man ju veta vad man säljer men det hade hon ingen ANING om...

Så jag frågade om de inte hade någon hemsida om sitt "elbolag" och visst, det fanns ju..

Men till slut fick jag maila dem själv för att få några prisuppgifter om detta...

Är det någon som VET vilka som är billigast???
MB1965
Jag vet inte men det vet Konsumentverkets sidor om elpriser
Gunvor Nilsson
Inte nog med att elpriserna är skyhöga och att nätbolagen struntat att investera i elnätet, nu göder dom också sina tuppar på gödselhögen! - Också!

Fortum är mitt nätbolag och dom har hela Stockholm som kund, och även om inte nätkostnaden/år är så hög i lägenheter så har dom tagit ut 80:- för mycket bara för oss. Om man multiplicerar det med alla hushåll i den här stan så tacka f-n för att dom har råd med tuppar! mad.gif

:-:-:-:-:-
Vd Mikael Lilius vill att elpriserna ska kännas.
- För konsumenten skulle det då handla om at spara energi när elpriserna är höga, har han sagt.
Finska staten är den största ägaren.
:-:-:-:-:-
(som om det sista skulle göra någon skillnad!)

/Gunvor
Ewa L
Jag har tidigare kollat runt och letat efter de billigaste, men anser inte att jag har tid och kraft. Har istället anmält mig till Kundkraft. Det är gratis.
De sköter upphandlingen för väldigt många privata intressenter. Tillsammans är vi starka!

www.kundkraft.se
om någon är intresserad
Gunvor Nilsson
Nätbolagen kan man inte välja bort. El-leverantörerna däremot kan man välja själv. Jag har inte samma nätbolag som el-leverantör.

/Gunvor
Mia, zon 3
Som arbetande på ett av de största nätbolagen håller jag inte med till 100%. Svårt att göra det när man ser "båda sidor", så att säga. Och man ska vara VÄLDIGT försiktig med att tro på vad som skrivs i pressen vad gäller detta - de har inte haft ett rätt hittills vad jag sett (och det är ju kanske inget nytt, förutom när det handlar om dokusåpaskådisar verkar de inte bry sig så mycket om att undersöka fakta bakom sina påståenden...).

En stor del av näten som "mitt" område förvaltar är övertagna från mindre bolag, som byggt näten på 50-60-talen, och sedan inte gjort mycket mer. Då blir det ett digert arbete att bygga om alltihop. Och vi blir ju överlyckliga om vi finge gräva ned alla ledningar som går! Tyvärr kan man inte gräva överallt, och sedan finns det faktiskt markägare som motsätter sig både grävning och breddning av ledningsgator på sin mark. Men det är ÄNDÅ nätbolagets ansvar när det blir avbrott...

Jag själv ser verkligen med andra ögon på elräkningen (åtminstone nätdelen) sedan jag började arbeta med detta. Sedan kan jag hålla med om att det inte känns billigt, men lusläs ordentligt - hur mycket är det egentliga priset, och hur mycket är skatt, moms, elcertifikatsavgift etc - alltså rent "politiska" avgifter? Som man inte heller kan välja bort, oavsett konkurrens eller inte. Nu betalar jag gärna skatt EGENTLIGEN, men som de flesta säger - då skulle jag vilja se att det gjordes något vettigt för alla de pengarna... För där ser jag bara ena sidan, och inte båda, som i nätbolagsfrågan.... Hur man än vänder sig har man rumpan bak.... smile.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (Mia @ zon 3,02-02-2005, 06:49)
Och man ska vara VÄLDIGT försiktig med att tro på vad som skrivs i pressen vad gäller detta - de har inte haft ett rätt hittills vad jag sett (och det är ju kanske inget nytt, förutom när det handlar om dokusåpaskådisar verkar de inte bry sig så mycket om att undersöka fakta bakom sina påståenden...).


Undrar om du inte är lite 'hemmablind'.

Jag behöver inte öppna tidningen för att läsa om el- och nätbolagen. Det räcker med att titta 29 år tillbaka i våra elräkningar på frititidshuset (ja jag sparar alla räkningar bl a på det huset) och vad de inte har gjort åt nätet på 'vårt' område. Jag har i många år ringt och bråkat om fakturerade, uppskattade uttag av dubbla kWh som debiterats i förskott!. Vi har fakturerats och betalat - de har efter upprepade påstötningar krediterat de grövsta överfaktureringarna! Under de flesta åren har vi haft ett eluttag på runt 5.000 kWh men uppskattats upp till 10.000 kWh. Så nog har elbolaget nyttjat våra utlånade pengar som vi själva behövt bättre!

Efter att å det grövsta ha behandlat sina kunder (vi var inte ensamma om det!) på detta sätt i många år fick de till slut ge vika för trycket och skärpte till sej så nu debiteras endast den el vi har gjort av med. Vi var bland de första i landet som fick nya elmätare som kan avläsas direkt ifrån bolaget. Telefonpersonalen har fått gå på utvecklings- och charmkurser och om man någon gång behöver ringa så får man klara besked och annars tar de reda på svaret och ringer upp. Och först nu i somras har vi också fått stolpar och kablar utbytta så i vinter har vi bara haft korta elavbrott. Fakturorna är numera klara och lättlästa.

/Gunvor

Ps. Skall kanske tillägga att i fasta bostaden har vi olika nät- och elleverantörer men i fritidshuset en leverantör för nät och el. Ds
Mia, zon 3
Jo, jag är självklart lite "hemmablind". smile.gif Vill också igen säga att jag jobbar på NÄT-avdelningen, alltså inte där man säljer el eller tar betalt för nätavgifter eller dylikt. Men jag dokumenterar ombyggnader av näten, och ser därför hur mycket som faktiskt görs, vad det kostar, och hur svårt det är att komma runt vissa "problemelement".

En liten extraparentes är också att det nätbolag som har koncession inom ett visst område har SKYLDIGHET att ta sig an kunder inom detta område. Dvs inte bara som nätkunder, utan även som el-köpare. De kunder som inte "sköter sig", alltså de som inte betalar för sig, de som stjäl el, de som föranleder polisingripande, de som hotar avläsarna med yxa (jo, det har hänt....) hamnar alltid som elkunder hos nätägaren, för externa leverantörer har inte alls lust att ha sådana kunder.
Var och en kan säkert räkna ut hur mycket sådana kunder kostar, och detta får tyvärr de skötsamma vara med och betala....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon