amaira
Vi har fått problem nu, jag och en nässelfjäril som är inne och fladdrar omkring i värmen ohmy.gif . (den kom visst in i misstag i går kväll)

Hur ska jag göra med den? Kan jag ta ut den i kylan igen, och sätta in den i nåt av uthusen där de brukar övervintra? Det är minusgrader ute, och den är uppvärmd och vill ut och jaga fruntimmer (eller karlar). Klarar han av att gå in i vintervila igen?

Går det att hålla honom vid liv några månader, dvs "ha som husdjur" om jag matar honom?

Ska jag se om han/hon vill äta först, och ta ut hennom sen?

Hur "matar" jag hennom på bästa vis? Tips?

Är det någon som vet???

Undrar amaira med sin nya vän...
kristerh
Tror att du kan hålla den vid liv ett tag genom att mata den med sockrat vatten, mycket socker /lite vatten köpte en sån där värdelös fjärilsmatare håromåret och när man fyllde den skulle man använda sockerlösning om jag inte minns fel wink.gif
det är nog inte värt att försöka att ta ut den, tror inte att den kommer att överleva nu när den vaknat wink.gif
krister
yla
hade e n inne förra vintern
nej den ville inte äta
den fliddrare bara runt ett par dagar o sen gick den ut på balkongen o la sej under mattan
men inte överlevde den heller

sad.gif sad.gif
Gossen Ruda
Svårt att sia om utgången. Låter du den vara vaken lever den inte till våren, det är jag bombsäker på. Det bästa är nog att försöka få den att somna igen. Det händer ofta att fjärilar är ute och fladdrar tidigt på våren men jag vet faktiskt inte om dom klarar att somna om. Skulle dock tro det.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 24-01-2005, 17:21)
Låter du den vara vaken lever den inte till våren, det är jag bombsäker på.

Tror dig!
Tror inte att den är "programmerad" för att "leva" så länge.
Och nåt "husdjur" vill jag inte ha några veckor eller nån månad, inte nån stackare som jag ändå inte kan ha i en vettig livsmiljö. Sånt gör ju ingen människa glad.

Och den var inte alls intresserad av att äta, sin snabel håller den rejält hoprullad.

Har den i en burk och kyler ner den etappvis. Har varit i ett svalt rum igår, en svalare garderob inatt, och åker nog in i jordkällaren sen, första avdelningen. Där kan den ta sig ut också om den skulle få för sig att överleva till våren - vilket jag i och för sig har svårt att tro.
Men man vet ju aldrig.

Tack för svaren och hälsingar från amaira med fjäril rolleyes.gif .
Boxer
Amaira! Du har ett gott hjärta. wub.gif
mulle
Amaira, alla åländska fjärilar sänder dig massor med vingslag av kärlek!!!! Och hälsar att det är sådana som dig som naturen behöver!
Mulle
amaira
CITAT (mulle @ 25-01-2005, 12:11)
Amaira, alla åländska fjärilar sänder dig massor med vingslag av kärlek!!!! Och hälsar att det är sådana som dig som naturen behöver!
Mulle


Ååååhhhh wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon