Caprice
Oerhört fräckt att göra så...

Vad arg jag själv skulle bli om jag fått veta att det hänt mej..!

Handlar om studenter som fått vara med under skrapning / aborter, utan att patienten tillfrågats..

Expressen

Caprice
pejori
eeeeee är det inte så dom lär sig?
tror att det skulle vara svårt att få patienter att ställa upp för kandidater i vaket tillstånd.
men jag tycker att dom kunde fråga om det är okay att låta eleverna öva sig.
tror att lite äldre luttrade damer skulle ge sitt godkännande till det.
Caprice
Självklart är det väl så de lär sej..

Grejen är att inte frågar innan..!

De utnyttjar ju att du är sövd..

I vaket tillstånd tillfrågas du ju alltid, eller hur..?

Caprice
Gabi
Det är en kränkning att inte bli tillfrågad om en sådan här sak, absolut. Redan själva "gynställningen"är fruktansvärt utlämnande; att sedan behöva genomgå en abort är säkert nog så jobbigt och då kanske inte alla vill känna sig som objekt, även om man är sövd. Låter inte klokt att sådant här försiggår.

Gabi
Anki på Öland
Caprice skrev
CITAT
I vaket tillstånd tillfrågas du ju alltid, eller hur..?


Nu kanske - första gången jag var på en gynekologundersökning för ett antal år sedan frågade ingen utan helt plötsligt kom 6 studenter in. När alla stod där och glodde sa barnmorskan "ja, det går väl bra att läkarkandidaterna är med också." Inte vågade jag säga nej heller. Det var det mest förnedrande jag varit med om!
Anki
anna_rispan
Inte undra på att unga kvinnor som aldrig varit på gynekologisk undersökning drar sig för det!!!!!
kerstin z5-6
Tja studenter finns nog inne i opsalen vid i stort sett varje tillfälle om det är ett universistets sjukhus .SSk-elever , op o narkos VUb . läkarkandidater osv ..
Magdis
Som Kerstin skriver så är det ju inget ovanligt att studenter är med vid operationer. Jag tycker att artikeln är skriven på ett sånt sätt att det känns som att hela grejen är mycket värre än den egentligen är. Det framgår inte exakt vad studenterna har gjort men jag antar att de knappast har opererat på patenterna utan att de har fått iaktta för att lära sig.
När jag gjorde min praktik på operation och anestesi så var det ingen patient som blev tillfrågad om det. Jag gjorde ju heller inget annat än att assistera och t.ex hålla i hakarna så att kirurgen kom åt att operera.
När jag gjorde praktik på andra ställen, t.ex när jag skulle vara med och ta cellprover på kvinnor på gyn. då däremot tillfrågades alla patienter först. Samma sak när jag skulle öva på blodprover och såna saker.
Lena i Torslanda
Kvällspressen lyckas väl för det mesta göra en hönsfarm av en fjäder. Fullständigt meningslös läsnng för det mesta!
Caprice
Fast jag tycker nog ändå det är viss skillnad..

Om jag får blindtarmen bortopererad har jag inget emot att några elever är med och tittar för att lära sig...

Men om jag genomgått en abort, och därefter skulle få veta att det stått ngr elever och tittat, så skulle det inte kännas bra..
Till största del skulle jag känna så just för att ingen frågat mej innan..

Om jag blev tillfrågad skulle tom kanske kunna tänka mej att säga ja..
unsure.gif .. Men jag förväntar mej att jag ska bli tillfrågad inann.. sleep.gif

Caprice
ninnisky
Om jag före en operation eller undersökning där jag ska bli sövd säger till att jag inte vill ha "åskådare" måste man då inte ta hänsyn till patientens önskemål???? Jag tror man måste det!
zaaritha
Det är tillräckligt otrevligt att "fläka upp sej" för gynekologen, även utan studenter!!
Fy fasen!
kerstin z5-6
nej det måste man inte .... däremot tillfrågas alltid "vakna "patienter
LenaTuring
Har alltid tyckt att kunskap har ett värde, men ibland önskar man att man sluppit få veta........kändes klart bättre före den här tråden, sådan här information ger inte trygga patienter.
Posse
Från SVT Text ikväll:

CITAT
"Sövda kvinnor undersöks ej i smyg"    
                                       
                                       
 Uppgifter i media om att sövda        
 kvinnor som gör abort undersöks i      
 smyg av läkarkandidater tillbakavisas  
 av Richard Jeppsson, presschef vid    
 Karolinska universitetssjukhuset.      
                                       
 Han säger till Aftonbladet att        
 patienten före ingreppet informeras    
 om och får godkänna att läkar-        
 kandidater medverkar vid under-        
 sökningen.                            
                                       
 Däremot ges ingen information om      
 exakt vilka ingrepp som görs.          
 Detaljer om att kandidater får sticka  
 in handen i kvinnans underliv          
 informeras inte om, enligt Jeppsson.
kerstin z5-6
Fortfarande är det hönor av fjädrar tycker jag , vill du bli opererad av någon som bara gjort det i datorsimulator förr ?, eller sövd av någon sköterska som aldrig gjort det , i verkligheten ,under handledning av annan erfaren personal -Tror inte det . ?
Studerande har samma tystnadsplikt som andra i sjukvården .
LenaTuring
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-01-2005, 22:43)
Fortfarande är det hönor av fjädrar tycker jag , vill du bli operead av någon som bara gjort det i datorsimulator förr ?, eller sövd av någon sköterska som aldrig gjort det , i verkligheten ,under handledning av annan erfaren personal -Tror inte det . ?
Studerande har samma tystnadsplikt som andra i sjukvården .

Handlar mer om att få en fråga oavsett om man blir sövd eller inte. Tyvärr upplever många människor att de blir ett objekt i sjukvården. Ett det.

Människor lägger inte känslor och tankar i en liten ask som de lämnar utanför sjukhusdörren innan de blir inlagda på sjukhus. (men ibland kanske det skulle hjälpa.)

Tycker absolut att läkarstuderande ska "öva" på patienter, men inte på patientens bekostnad. Att i efterhand få veta att kanske 5-6 stycken gjort det man blivit informerad om att 1-2 läkare ska utföra är inte etiskt eller moraliskt försvarbart.
zaaritha
Håller med!
kerstin z5-6
sådant förekommer inte heller -kvälls tidningsutrop är inget att ta för allvarligt på
Bettson
Hade jag fått veta att fem till sex kandidater undersökt mig medan jag var sövd så skulle jag kännt mig våldtagen och djupt kränkt.

Jag har varit med om att en kandidat har undersökt mig när jag varit hos gynekolog. För det första frågade de och för det andra så var det bara en och jag var vaken.

Det tycker jag är helt OK eftersom de som sagt måste få en chans att lära sig. Sedan så har jag en chans att säga ifrån ifall de är buffliga eller oförsigtiga. Den chansen har man inte när man är sövd.

Att läkarkandidater och annan personal under utbildning är med vid operationer är väl helt OK. De måste ju lära sig på npgot sätt. Men att göra gynekologiska undersökningar enligt löpande bandprincipen skulle jag närmast betrakta som ett sexuelllt ofredande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon