Maria Alunda/Uppland
Hejsan!

Jag ska köpa pil för att fläta som en vägg i min trädgård men även som ett staket. Har ni något tips på något bra ställe där man kan köpa sådant...över internet eller runtomkring Uppsla..

Mvh Maria
Åsa, mälardalen zon 2
Det billigaste är att ta kontakt med en bonde som odlar energiskog = korgvide som passar bra till staket, spaljeer mm.

Annars finns ju företag som Lillöpil: http://www.lillohus.se/ll/
Kajsa
På trädgårdsmässan Älvsjö sålde man pil för flätning förra våren.
Tesa
Här Salixprodukter kan man kika....det går kanske inte att beställa via nätet men ringa går nog...
Sommartorparn
Dom där staketen är ju så himla snygga! Men inte speciellt billiga.

Jag undrar har någon av er erfarenhet av pilstaket, hur länge dom håller?

Jag har själv stora pilar som jag hamlar med jämna mellanrum. Min erfarenhet är att pinnar som jag har spart till ved har varit förmultnade efter ett par år. Är därför väldigt undrande över livslängden på pilstaket!? Och nu menar jag inte dom där staketen som slår rot och växer, utan dom andra....
Tesa
Här nånstans salixprodukter stod det att de hade staket de gjort för typ 20 år sen som fortfarande höll....

Hmmm...kollade själv och det var visst ännu längre sen....60-talet....det är ju bortåt 40 år....
Sommartorparn
Hmm svårt att tro......
Med tanke på hur torra och sköra pilkvistar blir på ett år..... Min syster hade gjort en sån där toppig klätterställning för blommor. Det tog bara ett par år innan den hade fallit sönder.

Att dom som säljer pilstaket säger att dom håller länge kan man förstå. Men, finns här någon kund som kan intyga?
Cilla
Jag har samma erfarenhet som Sommartorparn - salix som virke, särskilt grenar, håller inte länge - till och med kortare tid än björk.

Jag har gjort ett par öppna kompostrundlar och hade turen att ha enevirke till hands. Det håller med eller utan bark hur länge som helst, men det är ju sällan man får tag i en. Ganska länge håller gran, lite längre fur men de tunnare kvistarna brukar inte ha rätt form.

Julgranarna som kastas ut kan man kanske använda om man vill ha något hållbart, tillgängligt och billigt?
Virgo
CITAT (Cilla @ 25-01-2005, 05:23)
Jag har samma erfarenhet som Sommartorparn - salix som virke, särskilt grenar, håller inte länge - till och med kortare tid än björk.

Jag har gjort ett par öppna kompostrundlar och hade turen att ha enevirke till hands. Det håller med eller utan bark hur länge som helst, men det är ju sällan man får tag i en. Ganska länge håller gran, lite längre fur men de tunnare kvistarna brukar inte ha rätt form.

Julgranarna som kastas ut kan man kanske använda om man vill ha något hållbart, tillgängligt och billigt?

Hmm...
Salix av olika arter har väl används i tusentals år för att bygga "staket" korgar, vindskydd mm. mm just för att det är så hållbart.

Sen skulle jag vilja se när Cilla flätar ett staket eller spaljé av julgranar laugh.gif laugh.gif

Kompostrundlarna av en finns väl kvar? Vore kul att få se bild på dessa, då det vore intressant för många tror jag. Varje fall här där det finns miljoner av en.
Gunilla i Arboga
Kan tänka att om det inte har kontakt med jorden, så håller det nog ganska länge. Man kan ju göra ett flätverk på en stomme av tryckat virke.
Cilla
Pil är lätt att fläta med, men det är de flesta kvistar/grenar av färska grenar också. För inomhusbruk håller pil länge, men utomhus är det nog ett av de träslag som ruttnar först.

Här har vi tagit stomme och de flesta mindre grenar i en, och flätat i med rönn som också fanns på tomten. Snabbt gick det, lite spretigt blev det men platsen blev bra mycket bättre än innan!


Plats mellan växthus, enar och annat där trädgårdskomposten lades förr och såg skräpig ut i uppgången mot huset, tyckte ägarna


Några enar har fällts och grenar klipps till. Att ta bort sidogrenar är det som är pilligast och mest tidskrävande. En solig dag får de stoppas i vattentunnor för att hålla sig mjuka


Enestolpar slås ned i marken


Vi börjar fläta och inser att våra stolpar sitter lite för tätt men det får vara så


Stolpar som sticker upp sågas av, nu är den klar och platsen finare än förr


Klar, med omvänd kompost
Virgo
Roliga bilder, minns från när jag gick i skolan och vi hade stenålderskunskap. Vi fick gå ut i skogen och bygga sådana hägn.

Dessa bilder tror jag att jag sett nånstans tidigare. Har du tagit bilderna på din ötomt? och visat dom i nåt annat sammanhang?
Cilla
De här bilderna är aldrig visade förut och kommer från en trädgård på västkusten.
Virgo
ohmy.gif åker du ända till västkusten för att fläta komposter? tongue.gif

CITAT
De här bilderna är aldrig visade förut och kommer från en trädgård på västkusten.


Då måste jag ha sett några liknande bilder nånstans för länge sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon