Unni
Jag håller på med en inventering i fröförådet och passar samtidigt på att anteckna de latinska namnen. Men jag behöver lite hjälp:

Är Eldkrans samma som eldkrona månne? Och är latinen då Lantana? Oldwolfie, jag fick dessa fröer av dig. Kommer du ihåg?

Vad är latinen för Snokört?

Jag har några fröer från nått som jag har kallat Leanderklocka. Har någon latinen för denna? Jag har för mig att den har ett annat svensk namn också, men kommer inte på det. (Ser ut som kapkrusbär, men är det inte.)

Det verkar fattas mycket i fröförådet. Attans, då måste jag handla... biggrin.gif

Unni
Betty
Echium = Snokört
Lantana = Eldkrona
Nicandra physalodes kallas också för leanderklocka (annat svenskt namn på den är Ballongblomma)
Unni
Balongblomma var det...tack!
amaira
Hej!

Snokörtens vetenskapliga namn är
Echium plantagineum
.

Blå snokört.

Echium är ett släktnamn för sådär sextio olika arter.

En annan Echium är blåeld, Echium vulgare, den enda Echium som växer vilt i Sverige.
Blåeld.

Eldkrona = Lantana camara
se här.

Eldkrans har jag aldrig hört, så jag vet inte.
yla
haha här hann jag minsann inte svara men Unni det är lantana camara
eldkrans eller eldkrona jo så lärde jag mej

leanderklocka ballongblomma Nicandra physaloides
det finns vistt en vit ballongblomma också upptäckte jag

nåja jag håller alltså med föregående talare laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
ballong blomma = Platycodon .. tack o lov för vetenskapliga namn smile.gif
Leanderklocka är faktiskt bättre ... för Platycodon är perenn
yla
Praktklocka Platycodon grandiflorus
den kallas ioför sej för ballongblomma men den är inte leanderklockan
utan leanderklockan är Nicandra physaloides

rolleyes.gif wub.gif sorry
men jagtror det är min leander unni menar o inte din praktklocka wub.gif
kerstin z5-6
ja just det - mitt inlägg var oklart -men menat som ett + för de vetenskapliga namnen o lättheten att blanda ihop växter
Därav anser jag att Leanderklocka"Nicandra physaloides som Unni talar om är ett bättre namn på just den växten... än ballong blomma som brukar förknippas med Platycodon ..


smile.gif
yla
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2005, 19:27)
ja just det - mitt inlägg var oklart -men menat som ett + för de vetenskapliga namnen o lättheten att blanda ihop växter
Därav anser jag att Leanderklocka"Nicandra physaloides som Unni talar om är ett bättre namn på just en växten... än ballong blomma som brukar förknippas med Platycodon ..


smile.gif

aha okay va bra för nu e de ju ingen som kommer o ta fel som läst här eller ur

tongue.gif tongue.gif tongue.gif visst e de bra,jag blev paff att dom kallades lika
rolleyes.gif men nu vet jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon