Full version: Förvildad murgröna
Lottiz
I bostadsområdet jag bor finns en skogshörna där folk slänger uttjänta växter, jord och sly. Nyligen fick jag så syn på en stor murgröna (eller liknande) som överlevt och nu klättrar uppåt berget.

Eftersom det är en soptipp den växer på känner jag inget dåligt samvete över att knycka den (och jag tänker inte ta hela), men frågan är om det går?

Plantan är runt 2m sammanlagt, och stora delar av stammen ligger strax under jord och sten. Den är bitvis mycket träig i stammen, men ser stark och välmående ut trots årstiden.

Kan jag knipsa av några grenar och sätta i kruka? Eller ska jag leta reda på en rotbit för plantering? Eller ska man ut och krångla med bandage o mossa för att få den att utveckla stamrötter?

Är jag ute helt fel årstid? Jag vill ju passa på innan den är borta, och de gräver bort avfallet nu till våren.

Så, är det möjligt? Hur gör jag? Hur får jag vackrast och snabbast resultat i krukan sedan? unsure.gif
zaaritha
Visst kan du kapa av bitar o rota!
Ibland finns det även delar m rötter i jordytan.
Lottiz
Ah, det lät positivt! Tack, jag ska ge det ett försök redan imorgon!

Någon som har några råd kring detaljerna?

Men jag kapar en bit å stoppar i kruka så får vi se vad som händer, växtkraft verkar den bortglömda plantan onekligen ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon