lurvig
Hej!

Kanske en dum fråga..

Var på Claes Olsson i sthlm och såg dessa halogen strålkastare för garage infarter och upplysning innomhus tex.. för ca 200 kr.
Nu till min fråga..
Kan man använda dessa som växtbelysning?? de har ju 500W och i mitt tycke sånt där "kallt" ljus som lysrör kan ge i lager lokaler od.. ??
Hoppas på svar..
kerstin z5-6
Nackdelen med byggstrålkastare är värmeutveckligen från dem ..
Men testat har jag inte -se även tråd längre ner om lysrör
TeliaNet
frösådder vill ha mycket blått ljus, halogen ger mycket rött.

skaffa fullfärgsrör! kostar ca mindre och har mångfaldig livslängd+ att de ger mycket blått ljus.
mollys_matte
I nya Allt om trädgåd som kom igår så stod det att halogenlampor funkade bra för växterna?!
Fast det skumma var att det stod 250 watt, och det kan ju dock inte stämma, för om man tex tittar i Claes Olsson katalogen så finns max 75 watt, men dock typ 230 volt!?!

Skulle man isf kunna använda typ halogen spotar/skärmar (med lampor såklart) För sina växter? De är ju lite mindre och lättare att mixtra runt med (iaf de jag sätt, och det skulle passa mitt lite begränsade utrymme)

Du verkar ju ha stenkoll på sånthär med lampor TeliaNet!!!
kerstin z5-6
Jag har odlat under lysrör -och företrädesvis dragit upp perenner nu i mer än sju år -några större kunskaper om ljus på den Nivå som Telia beskriver har jag inte -däremot praktisk erf av sådder med 2-300 sorter / år

Halogen växtbelysning 250 w o byggstrålkastade,är olika saker .

Ska man övervintra växter - kan lågenergilampa spot vara ett alt men de belyser så liten yta -ska man dra upp frö är ett större belyst område att föredra-lysrör , kort kan man såga att ju mer avancerad (o dyr) destor mer kan den belysa o desto högre avstånd till växterna -2 58 w vanliga lysrör -går att ha några dec -två 36 w lägre osv över frösådder
K
TeliaNet
CITAT (mollys_matte @ 18-01-2005, 09:09)
I nya Allt om trädgåd som kom igår så stod det att halogenlampor funkade bra för växterna?!
Fast det skumma var att det stod 250 watt, och det kan ju dock inte stämma, för om man tex tittar i Claes Olsson katalogen så finns max 75 watt, men dock typ 230 volt!?!

Skulle man isf kunna använda typ halogen spotar/skärmar (med lampor såklart) För sina växter? De är ju lite mindre och lättare att mixtra runt med (iaf de jag sätt, och det skulle passa mitt lite begränsade utrymme)

Du verkar ju ha stenkoll på sånthär med lampor TeliaNet!!!

japp, jag har stenkoll.

det som de beskriver är en metall-halogen, en urladdningslampa.
den har en bägare med tungmetaller i, som tex brom, kvicksilver osv.
den kräver en armatur för urladdningslampor + att den tänder på ca 5000V.

en glödhalogen ger har lägre ljusutbyte och mer värme.
kerstin z5-6
och metallhalogenlampa är betydligt dyrare än en 75 watts:) och dyrare än lysrör
TeliaNet
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2005, 19:39)
och metallhalogenlampa är betydligt dyrare än en 75 watts:) och dyrare än lysrör

billigare än lysrör?

nej metallen är billigare om man ser till vad man får, 10 stora armaturer har blivit 1 liten och energiutbytet är högre.
kerstin z5-6
Tycker inte jag smile.gif men mina hållare har kostat noll/flertalet o rören köper jag i storpack för ca 39 kr styck av min käre Elpatron smile.gif-min" elektriker här i byn ..
TeliaNet
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2005, 21:05)
Tycker inte jag smile.gif men mina hållare har kostat noll/flertalet o rören köper jag i storpack för ca 39 kr styck av min käre Elpatron smile.gif-min" elektriker här i byn ..

ja då är det ju billigt, självklart tar man ju imot armaturer.

det var riktigt billiga lysrör, vad är det för några? philips, osram, aura, narva, GE, sylvania??

har du bara 900-serien?
kerstin z5-6
Blandad kompott men mest 900 rör
Nu har jag på vischan äntligen fått minAot -":I nya Allt om trädgård som kom igår så stod det att halogenlampor funkade bra för växterna?!
Fast det skumma var att det stod 250 watt, och det kan ju dock inte stämma, för om man tex tittar i Claes Olsson katalogen så finns max 75 watt, men dock typ 230 volt!?!" citat:)
Ser att artikeln avser krukväxter o övervintring vilket ju kan vara bra att veta . De kräver ju betydligt mindre kräm än nygrodda
TeliaNet
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2005, 23:27)
Blandad kompott men mest 900 rör
Nu har jag på vischan äntligen fått minAot -I nya Allt om trädgåd som kom igår så stod det att halogenlampor funkade bra för växterna?!
Fast det skumma var att det stod 250 watt, och det kan ju dock inte stämma, för om man tex tittar i Claes Olsson katalogen så finns max 75 watt, men dock typ 230 volt!?!
Ser att artikeln avser krukväxter o övervintring vilket ju kan vara bra att veta . De kräver ju betydligt mindre kräm än nygrodda

ja, nu får jag nog snart nog av lysrör.

har i dag nu kopplat in ett kall katod urladdningsrör med reaktor i en dator.
det är inte som ett vanligt rör utan driv konstant på ca 800V.
driv på 16v lik men drivs för tillfället på 12v lik+ halvvåg.

har inte sett spektrat men det är ett vitt rör och visst vill jag prova det till växterna.
kerstin z5-6
Nu får du rätta mina stavfel i citatet Telia LOL .. smile.gif jag kan ju bara redigera mina egna inlägg ..... blink.gif
TeliaNet
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-01-2005, 20:13)
Nu får du rätta mina stavfel i citatet Telia LOL .. smile.gif jag kan ju bara redigera mina egna inlägg ..... blink.gif

va, vad är det som ska ändras eller? huh.gif

kolla i krukodlingsavd. om citrus!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon