Full version: BBC Prime
zaaritha
Någon mer här som brukar titta på denna kanal?
Jag brukar titta på "Weakest Link", fast ibland blir det lite tjatigt..........
Brukar även titta på deckare o polisserier; jag tycker engelska
är mer välgjorda än de amerikanska!
Ja--förutom "Brottskod försvunnen", "CSI" o "Tredje Skiftet".
kerstin z5-6
tittar på trädgårdsprogrammen där såklart laugh.gif
zaaritha
Yes--of course!
jendah
Brukade också titta innan vi flyttade och blev av med allt utom 1,2 och 4. Gillade förutom trädgårdsprogrammen även "antik-programmen". smile.gif
Ralf
Såg på kunskapskanalens engelska trädgårdsprogram med stor behållning. Det enda knepiga var väl att dom satte potatisen mars o skördad i maj.
zaaritha
Kollar även på BBC Food nu och då!
renate
Jag titta en hel del på BBC prime.
fruberglund
Jag bara älskar serien "Escape to the country" men tyvärr går den inte just nu. Kanske är vinteruppehåll.

Om ni inte har sett den så är det så att det är en familj eller person som medverkar som bor i stan och letar hus på landet.

Programledaren letar upp några lämpliga hus inom rätt prisklass och område där de skulle kunna tänka sig att bo. Sen sitter de hemma och kollar på datorn när programledaren går runt i huset, pratar med mäklaren eller ägaren och visar de olika rummen och trädgård/läge. Programledaren visar oftast 5 hus för paret och sedan får de välja ut 2 av dem att åka och titta på (alltså utan att ha sett dem innan förutom på datorn). Ibland har det med ett "Mystery house" som de inte har fått sett på datorn alls men ifall de inte gillar två av husen de har sett så kan de välja ett hus + chansa på "Mystery house" också.

Kan säga att det är väldigt sällan det är någon som köper ett hus, har endast varit i nåt av alla program jag har sett men en gång var det faktiskt ett äldre par som chansade på ett "Mystery house" och bara blev förälskade i huset och köpte det smile.gif

Jag som älskar hus tycker det är lika roligt som när vi gick på visningar innan vi köpte vårt hus + att man får så mycket inspiration och ideér när man ser hur folk bor och har det hemma. Jag älskar t.ex. att engelsmännen (nästan) alltid har ett "on suite bathroom", alltså ett badrum i anslutning till sitt "Master bedroom" (föräldrarnas sovrum). Tänk vad lyxigt att ha ett alldeles eget badrum som bara hör till sovrummet biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Hoppas det börjar till våren igen smile.gif
Tirre
Trodde jag skulle kunna kolla in BBC Prime och Food idag...
Sambon har nu spenderat 5 timmar på taket med att försöka ställa in vår parabol som vi var och köpte igår...

Han är sur som ättika, för just nu är det italiensk fotboll på Canal+ och han har längtat...

Det slutar förmodligen med att vi får såga ner en stor j-a gran och en lika stor j-a tall som antagligen helt enkelt är i vägen!
Suck!

Det kommer att bli tomt utan dessa stora karaktärsträd - nästan som vårdträd vid huset
Så nu behöver jag väl tips på vad jag ska plantera vid vår uppfart istället!
wink.gif

Behålla träden och strunta i parabolen?
INTE ett alternativ!
Efter 2 år med kanal 1,2 och 4 så hungrar vi efter större vyer...
Speciellt sport-, trädgårds, och matlagningsprogram.

// Tirre
andersen
CITAT (Tirre @ 09-01-2005, 16:01)
Trodde jag skulle kunna kolla in BBC Prime och Food idag...
Sambon har nu spenderat 5 timmar på taket med att försöka ställa in vår parabol som vi var och köpte igår...

Han är sur som ättika, för just nu är det italiensk fotboll på Canal+ och han har längtat...

Det slutar förmodligen med att vi får såga ner en stor j-a gran och en lika stor j-a tall som antagligen helt enkelt är i vägen!
Suck!

Det kommer att bli tomt utan dessa stora karaktärsträd - nästan som vårdträd vid huset
Så nu behöver jag väl tips på vad jag ska plantera vid vår uppfart istället!
wink.gif

Behålla träden och strunta i parabolen?
INTE ett alternativ!
Efter 2 år med kanal 1,2 och 4 så hungrar vi efter större vyer...
Speciellt sport-, trädgårds, och matlagningsprogram.

// Tirre

Sätt upp parabolen i tallen istället.
Tesa
Eller kapa trädet i lagom höjd....det har jag sett nånstans.... rolleyes.gif
Sylvia
CITAT (Ralf @ 08-01-2005, 00:36)
Det enda knepiga var väl att dom satte potatisen mars o skördad i maj.

Det var ju ngn bonde i Hasslöv som satte potatis i augusti och skördade lagom till jul, sålde till sviiinpris!! ohmy.gif tongue.gif
Tirre
Tack Andersen och Tesa för förslagen.

Tallen är inga problem att kapa eller ta ner - den är rätt ful ändå.
Men granen är den som är mest i vägen och den blir väl inget snygg om man toppar den?
Det är ju en stor och ståtlig sak på ca 20-25 meter.

Men kan man verkligen sätta parabolen i trädet?
Vi hade funderingar åt det hållet i helgen, men...
Vad jag förstod, så får inte minsta gren komma i vägen, för då försvinner signalen i alla fall.

Nån som kan allt om paraboler som vet?

// Tirre
Ewa L
CITAT (fruberglund @ 08-01-2005, 01:30)
Programledaren letar upp några lämpliga hus inom rätt prisklass och område där de skulle kunna tänka sig att bo. Sen sitter de hemma och kollar på datorn när programledaren går runt i huset, pratar med mäklaren eller ägaren och visar de olika rummen och trädgård/läge. Programledaren visar oftast 5 hus för paret och sedan får de välja ut 2 av dem att åka och titta på (alltså utan att ha sett dem innan förutom på datorn).

Låter lite grand som när vi köpte vårt hus!! tongue.gif Bortsett från att vi inte hade det så bra förspänt.

Vi fick en hus-ritning och ett "foto" per fax!! biggrin.gif laugh.gif
Jag försökte övertala mäklaren att springa runt och videofilma också, men tiden rann ut. Alltså prel-köpte vi det!

(Till saken hör att vi bodde utomlands och hade lååång väg att åka för att titta. Dessutom var det "glest" mellan husen, annars hade vi ju kunnat bestämma en helg och titta på utbudet just den helgen.)

Visserligen bor jag inte kvar i det huset, men det är av andra skäl. Jag älskade det!
Inser att jag har köpt 7 hus genom åren. unsure.gif

Nu bor jag i mit sista!!! Jag flytt' int'.
Tesa
Det går INTE att sätta en parabol i ett träd eftersom trädet vajar när det blåser och parabolen är ganska känslig ...signalen ska liksom komma i en viss vinkel....inte för att jag kan så mycket om paraboler men det vet jag iaf för vi har våran på en stång och den "flexar" lite när det blåser och då försvinner bilden.....och kommer tillbaka..och försvinner...etc....

...och det där med kapningen var mest på skoj....det ser ju ofta inte klokt ut med ett stympat träd...fast min gubbe påstår att han skall kapa mina lönnar när dom blir för höga...fast då säger jag att det blir till att skaffa längre sladd och flytta parabolen....den måste ju inte sitta på taket... sleep.gif
Tirre
CITAT (Tesa @ 11-01-2005, 14:03)
Det går INTE att sätta en parabol i ett träd eftersom trädet vajar när det blåser och parabolen är ganska känslig ...signalen ska liksom komma i en viss vinkel....inte för att jag kan så mycket om paraboler men det vet jag iaf för vi har våran på en stång och den "flexar" lite när det blåser och då försvinner bilden.....och kommer tillbaka..och försvinner...etc....

Ja, det var väl det jag tänkte.
Suck!

Ja, nu har sambon avtalat med nån installatör som ska komma med en sån där signalmätare och kolla om det finns nåt annat ställe det funkar att sätta tallriken på, innan vi borrar på fler ställen i taket... Och innan vi fäller träden.

Men går det inte på nåt annat vis, så... Byebye granen!

Jag får väl konsultera alla de fina trädgårdsprogram jag sen komer att kunna se, för att få tips på vad jag ska plantera vid uppfarten istället för granen!
rolleyes.gif

// Tirre
Tesa
.....tala gärna om för mig om du hittar några trädgårdsprogram för just nu tycker jag det är VÄLDIGT tunnsått.....
andersen
Jag vet en del om paraboler det går att sätta en parabol i ett KRAFTIGT träd men det är helt riktigt att det är inte det opimala.

Så här gör jag när jag sätter upp paraboler tar fram kompasset och tittar att det är helt i söder ställer in vinklingen det skall vara hmm om jag törs säja det som en hitler hällsning i mellan Sverige, sedan tar jag fram en gammal analogbox och sjysterar fram tex tv3 det är mycket lättare att hitta singnal med en analog box.Annars så finns det billiga satfinder på biltema. men det går lika bra med en analogbox.Sedan så sätter man in digitalboxen och finsjusterar in sateliten i fråga och det är ofta bara ett finger i ena hörnan som skiljer om du har bild eller inte. Annat att tänka på är att ha rätt frekvens på den kanalen som du ställer in parabolen på, första gången jag satte upp en parabol så tog det mej en hel dag i dag när jag monterar upp en så gör jag det på en halvtimma., så det är lite marit dom första gångerna man sätter upp en parabol.
Tirre
Aaahh!
Tack för upplysningarna Andersen!
Bor du nära Enköping...? wink.gif

Jag printar ut ditt svar och tar hem till sambon.
Om inte annat kan han verka insatt när det kommer en installatör imorgon för att reda ut saken närmre.

// Tirre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon