Full version: Ang. katastrofen
*Felix matte*
Har i min närhet alldeles i dagarna fått vara med om det som så många turistande i sydostasien och deras anhöriga...

Barn mister båda sina föräldrar... detta under kort tid... Det låter så fint med Krishantering mm och att barn skall tas om hand och psykologer stå och vänta på dem...
Var?...frågar jag. Var finns hjälpen?... Psykolog säger... Ni ser ut att hantera detta så bra... man ska inte göra sorg till en sjukdom!!!!!!!!!!!!!
och där står de... föräldralösa barnen som nu har bara mormor och morfar att ty sig till. Allt är inte så välorganiserat som det låter. Därför måste vi alla ta ett ansvar över barn som av en eller annan anledning far illa eller blir ensam. wub.gif
yla
CITAT (Felix matte @ 01-01-2005, 23:54)

så rätt så rätt agneta
vi måste alla finnas nu
o inte bara nu utan alltid
för de som är oss nära
det är bara i din närhet du kan finnas o vara till hjälp,så tänker jag

hoppas att de ska gå bra me de dina

o alla från katastrofen
zaaritha
Hur trösta o hjälpa barn som inte hittat sina föräldrar--eller föräldrar
som förlorat barn!
Det känns helt oöverstigligt!
Bara en nattsvart sorg o förtvivlan.
yla
CITAT (zaaritha @ 02-01-2005, 00:13)
Hur trösta o hjälpa barn som inte hittat sina föräldrar--eller föräldrar
som förlorat barn!
Det känns helt oöverstigligt!
Bara en nattsvart sorg o förtvivlan.

jaa du har så rätt men vi måste iallafall göra detta
även om det är oöverstigligt
vi MÅSTE finnas
nu o alltid
det gäller alla våra små o stora

vi MÅSTE FINNAS
amaira
CITAT
Har i min närhet alldeles i dagarna fått vara med om det som så många turistande i sydostasien och deras anhöriga...
jag förstår inte... ? Vet inte vad det är du berättar ... men det låter ...fruktansvärt!??
Oavsett vad som har hänt dig/er - så får du en stor mjuk varm KRAAAM!

CITAT
Hur trösta o hjälpa barn som inte hittat sina föräldrar--eller föräldrar
som förlorat barn!
Det känns helt oöverstigligt!
Bara en nattsvart sorg o förtvivlan.


"De" sa det så bra på TV tycker jag:
"Det går inte att lindra sorgen. Det enda man kan göra är att orka finnas med. Det finns inga ord som tröstar, man kan bara vara närvarande, vara tyst, och orka lyssna. Igen och igen och igen.


Att bara orka "vara med" och "bara sitta bredvid" ... i denna nattsvarta sorg och förtvivlan...

det är väl det som kallas "att ge av sig själv" ...



När de sa så, funderade jag över hur man tröstar på ett forum? Där "orden" är det enda som visar att man lyssnar"


Försiktig mjuk kram till alla /amaira.
amaira
Jo Agneta, det förstår jag ju...
Får skylla på min "knäppa koncentration" som inte alltid lägger ihop två och två.

Jag tänkte, att har du varit med om ännu något, "nu i dagarna", men antar att du pratar om detsamma som tidigare, men nu om det obehjälpliga psykologstödet som borde finnas...

Det är ju så, psykvården går ju redan på knäna, hur ska det här gå nu? De ska sätta in resurser - ja, de är väl tvungna att se till att det fungerar, ramaskriet över hela landet skulle antagligen tvinga regeringen att avgå annars...

Kanske kan du "rida på vågen" så även dessa dina barn får den hjälp som även de behöver.


Jag har ett barn (nu vuxen) med dampdiagnos. Själv har jag ett "skuggsyndrom" = inte fullt så uttalade svårigheter, men svårigheterna finns, där, bara mer subtila och svårare att se och ta på, vilket på ett vis kan göra det svårare för mig, på ett annat vis lättare.

Vad gäller psykvården så har jag ganska mycket erfarenhet av dem, både för egen och barnens del.

Psykologer är inga kompletta idioter, men ibland kan även de bete sig idiotiskt.
Det finns några som jag med egna händer fortfarande gärna skulle vilja vrida om nacken på ... sleep.gif .

Och så finns det de, som jag aldrig kommer att kunna tacka tillräckligt mycket, bara för deras klokhet, mänsklighet, reskept, empati och djupa yrkeskompetens.

Det stöd, de råd och livsverktyg som jag fått i mina händer, ja, jag vet uppriktigt inte var jag skulle stå idag, om de inte funnits i mitt liv...
Eller sonen ... skulle han över huvud taget överlevt... ???
Men - det tänker jag inte berätta om, eftersom jag inte tycker jag kan skriva om någon annan på ett så utpekande vis.
Jag är ju inte anonym här, och därmed inte heller de jag skriver om...

En gång i tiden var väl kanske psyksjukhus för dem som var psykiskt sjuka - men så är det inte idag!

Att få stöd och hjälp i svåra livssituationer, OCH i djup sorg - inte sjutton kan det väl räknas som en "sjukdom", att önska möta och bemöta och ta sig igenom ett livstrauma!!!

Den psykolog som sa dessa klantiga ord "ni ska inte göra sorg till en sjukdom", menade säkert något med det, men det passade onekligen inte in i ert sammanhang, det blev bara kränkande.

Jag vet inte om det var du, eller om det var någon du känner, som blev utsatt för detta. Men jag hävdar bestämt: Ge inte upp!!!

Fortsätt stå på er, fortsätt hävda er, fortsätt kräva er rätt!!!

För - om inte ni gör det, kommer ingen att göra det.
Om ni fortsätter får ni den, förr eller senare.
Så GE INTE UPP, ge ALDRIG upp, och framför allt:
TYSTNA ALDRIG!!!

Det finns PÄRLOR även bland psykologer, det kan finnas en chans att nå en sån till slut.

Om inte annat, så finns det en läkning i själva det här att inte ge upp. I att finna orden som så småningom formulerar det man behöver.

Man kan plocka ut pärlor även ur motstånd... Och varifrån människan har fått sin inre kraft, att klara långt mer än någon människa någonsin kan föreställa sig, det vet jag inte - men den kraften finns, den är medfödd inom oss!

kram igen/ amaira.
Sulawesii
Jag är också orolig för att dom inte ska få hjälp.... att barn råkar ut för sådant här är svårt att ta.
Speciellt orolig är jag för dom som bor i de drabbade länderna. Dom har det ju inte lika förspänt som vi här uppe....
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 02-01-2005, 12:44)
Jo Agneta, det förstår jag ju...
Får skylla på min "knäppa koncentration" som inte alltid lägger ihop två och två.

Jag tänkte, att har du varit med om ännu något, "nu i dagarna", men antar att du pratar om detsamma som tidigare, men nu om det obehjälpliga psykologstödet som borde finnas...

tidigare ?
Jo amaira... det handlar om nuet... september... december. Inom 3 månader...så när som på en dag blev de två barnen föräldralösa....och javisst är det nära.... det handlar om min systers barnbarn. wub.gif
Milex
Så förskräckligt Felix matte.
Det finns inga ord.........
kerstin z5-6
Kan bara säga en sak -så orättvist borde livet inte få vara !

Och de har en klok o bra "moster" i dej .
amaira
CITAT (Felix matte @ 05-01-2005, 21:19)

tidigare ?
Jo amaira... det handlar om nuet... september... december. ---

ja, det förstår jag faktiskt wub.gif uttryckte mig klumpigt.

du och ni har min stora medkänsla wub.gif wub.gif

Kram/amaira
Berith
CITAT (Felix matte @ 05-01-2005, 21:19)
... det handlar om nuet... september... december. Inom 3 månader...så när som på en dag blev de två barnen föräldralösa....och javisst är det nära.... det handlar om min systers barnbarn. wub.gif

Vad säger man...? Så förfärligt, så sorgligt. sad.gif
*Felix matte*
Kan bara hålla med er om att det är väldigt sorgligt.
Tur är att barnen har morföräldrar som älskar och orkar ta hand om dem.
wub.gif
Tur är väl också att ingen av oss vet vad som väntar "runt hörnet"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon