Full version: Hundar o nyår
zaaritha
Arma Tessi, nu skjuts det vilt igen; raketer o smällare......
Hon är vettskrämd!
Även två av katterna är rädda.
Christer i Falköping
Tack och lov bryr sig mina fyra hundar inte om när det smäller. Katten däremot är fullständigt skräckslagen. Nyår äringen bra helg för djur.
Christer.
*Laika*
Om du har en kläkammare, så sätt dom där med lampan tänd, radion på med mat o vatten. Bädda lite skönt för dom. Det brukar hjälpa när dom är rädda. Hoppas att dom klarar dygnet utan svårare psykiska minnen sad.gif
Gott nytt (tyst) år! / Laika
Anki på Öland
Jag önskar mina grannar hade hakat på och gett sina fyrverkeripengar till Asienkatastrofen. Dom har börjat redan nu och kommer att hålla på till efter midnatt. Mina hundar tycker INTE om nyårsnatten!
Bettson
Dert är inte bara hundar.

Själv skall jag tillbringa tolvslaget i stallet som vanligt. Jag har nyss varit där och de vet redan att det är kvällen då det ät "jordbävning". De nobbade till och med havren vilket säger en hel del.

Själva skallv i äta lite nu sedan sticker jag till vakten i stallet ixh maken vaktar hemma. För två år sedan så fick vi raketer under takpannorna så det gäller att gå brandvakt.

Gott slut på er alla.

Bettson
Bjäbban
Tycker också det är hemskt med alla panikslagna djur…. sad.gif

Även de vilda djuren har en svår natt framför sig...
När min yngsta var valp, så var det millenniumskifte!
Jag åkte då ner till en parkering vid naturresavatet i tron att där skulle vara lugnt och någorlunda tyst.
Vad jag hade glömt (eller inte fattat) det var att bergen ekade! Ja du milde vilket liv!

Valpen brydde sig dock inte, tack och lov, hon var fullt upptagen med att jaga runt efter en förvirrad uggla som flög runt, runt över våra huvuden….
Och vid flera tillfällen så brakade vettskrämda rådjur ut på parkeringen….
Sånt tänker aldrig folk på, att det vilda blir uppskrämt denna natt!

Nej för min del får det alltså mycket heller bli tradition att tända facklor jag tycker att facklel tåg är minst lika fint, och dessutom inga rädda hundar och andra djur!
zaaritha
Där sa du nå´t viktigt!
Klart att vilda djur blir skrämda av människans oväsen!
Fialotta
Här ute i skärgården är det inte alls mycke smällar,
nästan inget, så jag har hundar från stan hos mig under denna natt
zaaritha
Hyggligt av dej!
*Felix matte*
CITAT (maudan @ 31-12-2004, 23:31)
Här ute i skärgården är det inte alls mycke smällar,
nästan inget, så jag har hundar från stan hos mig under denna natt

Så bra att du kan ta hand om dem wub.gif

Felix sover gott hos "lillmatte"...han är inte alls rädd för smällar. biggrin.gif wub.gif
Fialotta
CITAT (Felix matte @ 01-01-2005, 00:22)
CITAT (maudan @ 31-12-2004, 23:31)
Här ute i skärgården är det inte alls mycke smällar,
nästan inget, så jag har hundar från stan hos mig under denna natt

Så bra att du kan ta hand om dem wub.gif

Felix sover gott hos "lillmatte"...han är inte alls rädd för smällar. biggrin.gif wub.gif

Va skönt att inte Felix lider...
har mindre hundgård här nu...lite smällar
blev det i alla fall men inte mycke...vi rastade innan det börja
så dom sover nu wub.gif
zaaritha
Gick inte alls att gå kvällspromenaden med Tessi--hon försökte--men
blev så rädd!
Boxer
stackars stackars stackars era små vovvar.

Pussa dom från mig. wub.gif
zaaritha
Boxer--menar du allvar, eller skämtar du?
Boxer
CITAT (zaaritha @ 01-01-2005, 00:36)
Boxer--menar du allvar, eller skämtar du?

OJ! Det var inte meningen. Jag skämtar INTE. Nu ser jag att det kan tolkas så. Tack för att du frågade. Jag blir alltid lika blödig när något djur inte mår bra.

Mitt nicknamn har jag tagit för att jag blev förälskad i en boxertik för några år sedan som tyvärr flyttade till Island.

Jag har ingen möjlighet att ha en egen hund, så jag får låna grannarnas vovvar ibland. wub.gif

Pussa nu från mig, är ni snälla. smile.gif
zaaritha
HMMMMMMMMMMMMM?
Boxer
CITAT (zaaritha @ 01-01-2005, 00:51)
HMMMMMMMMMMMMM?

Va? *fattar inget*
zaaritha
Dumt av mej! Skulle inte skrivit så!
Caprice
Usch, kommer ihåg när jag bodde "hemma"... Vi hade en New Foundland, som blev fullkomligt skräckslagen varje nyårsnatt... Ylade... sad.gif

Det var hemskt..!
Vi försökte stänga in honom i något rum med musik eller liknande, men han hörde... Och då blev det nästan värre när han märkte att han dessutom var instängd..

Nu har vi två katter, som det går ganska bra med.. Det är lite skräck blandat med nyfikenhet.. De brukar titta på stjärnsmällen på himlen, men blir rädda för smällarna... Stackarna.. sad.gif

Caprice
zaaritha
Ja--som vi ju förstått; så har även hästar det jobbigt?!
Men--ändå--stackars katter o hundar!
Boxer
Våra två hästar som bor i ett stall med många kompisar, klarar smällare ganska bra. Någon enstaka kan bli lite stirrig och trampa runt i boxen.

Min katt tiggde om att få gå ut när det smällde som värst *nyfiken*, men vände i dörren. wub.gif
Boxer
En fundering till er som har hundar:

Är tikar mer känsliga för smällare än hanhundar?

( När grannens golden hade fått sin första kull valpar, reagerade hon kraftigt för första gången. )
Caprice
Ähh, det var det värsta...

Klart det är hanarna som är fegast... tongue.gif

When the going get´s tough, the tough get´s going...

Caprice
Fenja
Tror inte att det är könsbundet, Boxer! Men när det gäller schäfrar som jag hållit på med länge är hanarna klart "pipigare" än honorna när det exempelvis ska vaccineras och så. biggrin.gif
Vovvarna här klarade sig bra, men några av Kattefnattarna tyckte att det vad dödsläbbigt... wub.gif
Mvh
Fenja
Anki på Öland
Hej
Ja det var nog samma här - har 4 tikar och en hane och det var "stora starka" Colin som skällde på varenda smällare och satt tryckt utefter mina ben. Tikarna hängde naturligtvis på och skällde, men verkade inte lika rädda som han gjorde. Mina valpar tycktes inte bry sig alls, varken hanarna eller tiken.
Nu när det äntligen är tyst vill vi önska er alla ett gott nytt är.
Anki
Ciczi
Har ingen egen hund men såg ett riktigt skräckexempel vid tolvslaget i natt. 20 minuter efter tolvslaget var vi på väg tillbaka och möter en hundägare med sin totalt skräckslagna hund... det syntes lång väg hur rädd jycken var. Har man hund kan man väl vänta någon timme till innan man går sista runda med den? Så tycker ialla fall jag.

Ciczi
Emma
Om det ändå bara smällde på nyårsafton och inte från julafton och frammåt.
Nyårsafton åker vi ut i skogen med Sertina men där kan vi inte sitta i två veckor.
Försökte gå ut en lite längre runda idag på förmiddagen men fick ganska snart vända.
Föräldrar borde ta ansvar och lära sina barn att följa lagarna i sverige så att jag som inte ens har barn slipper...

Jag tycker all försäljning av fyrverkerier borde förbjudas. Istället kan kommunerna ordna fyrverkerier vid tolvslaget om nu folk inte kan ha kul utan det.
Sulawesii
Min tjockiskatt var bra rädd, stackars liten..... och jag var tvungen att gå och lägga mig eftersom jag skulle upp och jobba. Tyckte så synd om henne!
Persern, som jag tror är dement, satt bara och tittade intresserat ut genom fönstret.

För några år sedan firade jag nyår i innerstan och vid tolvslaget såg jag flera stackars fåglar som flög fram och tillbaka och var alldeles panikslagna. Det förstörde totalt mitt festhumör..... sad.gif
Ewa L
CITAT (ciczi @ 01-01-2005, 11:27)
Har man hund kan man väl vänta någon timme till innan man går sista runda med den?

Hur skall det gå till?? Gick "sista" kvällsrundan vid 23.00-tiden, men de hade ju redan då smälllt i flera timmar. Vid midnatt blev det rent ut sagt för dj-igt.

Nu är klockan 17.16 på nyårsdagen, och de håller fortfarande på.

När menar du att jag skall gå ut med hundarna??? unsure.gif

Tico ligger under min säng (där han inte egentligen får plats) han har nobbat oxfilet som middag både igår och idag. När han gör "nummer två" är det i konsistens av "nummer ett"!

Och det här är ändå tamdjur som får hjälp och tröst av matte. (Pixie och Zoya är rädda, men inte hysteriska.) Blir nästan gråtfärdig när jag tänker på alla vilda djur som springer omkring helt förskräckta.

JAG HATAR SMÄLLARE!!!!!
renate
Som tur är inte Olivia rädd för smällare,när de smäller på dagen tror hon det är jakt.När det kom en riktigt dundersmäll i går kväll morrade hon och började skälla,smällen var så stark att det kändes i hela huset.Jag trodde att de riktigt stora smällarna är förbjuden.Föräldrarna borde verkligen inte skaffar smällar till sina tonåringar.Det har smällat här hela veckan.Vid tolvslaget var det något mindre raketer som det brukar vara,men tyvärr finns det alltid folk som inte kan låter bli att ksuta raketer. rolleyes.gif tongue.gif
Ciczi
CITAT (Ewa L @ 01-01-2005, 17:19)
CITAT (ciczi @ 01-01-2005, 11:27)
Har man hund kan man väl vänta någon timme till innan man går sista runda med den?

Hur skall det gå till?? Gick "sista" kvällsrundan vid 23.00-tiden, men de hade ju redan då smälllt i flera timmar. Vid midnatt blev det rent ut sagt för dj-igt.

Menade inte generellt sett att alla ska vänta en timme till. Menade att den hundägaren vi såg kunde hållit sig en stund till eftersom det var inne i centrala Trelleborg. Fyrverkerierna avtog ordentligt strax innan kl 1 och den "lilla" halvtimmen kan man väl vänta? Fast vad vet jag hur den hundägaren tänkte och tyckte. Jag uppfattade det som att hunden led väldigt av att vara ute i det värsta smällandet. Men jag kan ha sett fel, det förnekar jag inte. Det är upp till var och en att avgöra när man ska gå sista rundan för kvällen med sina vovvar. Och även avgöra om de lider eller inte.
En sak kan jag dock skriva under på:
Jag hatar också smällare! mad.gif mad.gif mad.gif

Ciczi
zaaritha
Här trodde man att det värsta skulle vara i går!
Och så börjar två olika grannfamiljer att väsnas nu i kväll!!!!
Tessi skakade så att soffan vibrerade.
Att Jehovas Vittnen inte firar jul--det vet jag--de borde inte fira nyår
(idag)? heller!!!!
pejori
CITAT (Ewa L @ 01-01-2005, 17:19)
CITAT (ciczi @ 01-01-2005, 11:27)
Har man hund kan man väl vänta någon timme till innan man går sista runda med den?

Hur skall det gå till?? Gick "sista" kvällsrundan vid 23.00-tiden, men de hade ju redan då smälllt i flera timmar. Vid midnatt blev det rent ut sagt för dj-igt.

Nu är klockan 17.16 på nyårsdagen, och de håller fortfarande på.

När menar du att jag skall gå ut med hundarna??? unsure.gif

Tico ligger under min säng (där han inte egentligen får plats) han har nobbat oxfilet som middag både igår och idag. När han gör "nummer två" är det i konsistens av "nummer ett"!

Och det här är ändå tamdjur som får hjälp och tröst av matte. (Pixie och Zoya är rädda, men inte hysteriska.) Blir nästan gråtfärdig när jag tänker på alla vilda djur som springer omkring helt förskräckta.

JAG HATAR SMÄLLARE!!!!!

min sista raketorgie startade kl. tre i natt... och ungarna startade tidigt i morse...hur ska man undvika att det smäller två veckor före, eller två veckor efter nyår?
har en extremt rädd hund,som sövs på nyår..
Ciczi
Nej det är nog svårt att undvika *suck*

ciczi
*Felix matte*
En liten fundering...Kan det ha betydelse att vi tog ut Felix (hund) i nyårsnatten bland smällare och raketer då han bara var 3,5 mån ung unsure.gif rolleyes.gif
Iaf så är han totalt orädd, jagar gärna raketer... men jag har träffat hussar & mattar hos veterinären där de hämtat lugnande medel till sina och vet att många har det väldigt jobbigt.... Ingen av dem hade gjort som vi då hunden var liten.

Kan det kanske vara som med våra barn... Åskrädd mamma ser till att ta ut barnen då åskan går som värst...låtsas som hon tycker det är något vackert och det får till följd att barnen inte alls är rädd för vare sig blixtar eller dån och på köpet så blev mamma också av med sin skräck tongue.gif biggrin.gif wub.gif
Exotic
Min hund Semlan sprang bort på nyårsafton då 3 månader sad.gif
Och som ni kan förstå så tycker hon allt sådand med smällare raketer är fruktansvärt.
Sen till råga på allt så har det blivit att när det regnar så tror hon att det skall börja att åska & smälla + att när vi vill ta kort på henne med kameran så börjara hon att skaka ...det är blixt på den .

Semlan är idag 12 år men så synd et är om henne och alla djur som är så rädda + inte att glömma är alla Uteliggar Djur wub.gif

Exotic
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon