Full version: Jävla slötobak!
abborrmaster
Tobaken var en av de första grejerna jag sådde detta år! Men ändå fortfarande de MINSTA!!! De största har FYRA smååå helt runda blad (inte som på bilderna jag sett, då e de ju avlånga eller nåt) som e nåra millimeter i diameter!

De växer sååå långsamt och själken e de smalaste jag sätt!!!!

Vaaad ska jag göra för att de ska växa snabbare??? Har det nånting med att göra att jag råkade så dem i blomjord???

/Simon
fiffigafrun
Mina har bara pytte hjärtblad ännu, satt dem för ca 3 veckor sen så jag vet ju inte heller om de ska vara större än så här ännu...

Har satt Sylvestris o Alata i såjord blandat med Vermuculite.
abborrmaster
mmhm.. E det blomtobak eller narcistobak eller nåt sånt där?

Tycker alla sorts tobak e skitfin ju!

Min e bondtobak så det MÅSTE ju få stora blad... Jag har ju satsat på jätteskörd! biggrin.gif
abborrmaster
letade upp lite bilder.... Verkar som om bladen SKA vara runda...

Fan vad fin den var...

Kan man skörda bladen på prydnads/narcis tobak oxå? föresten jag vet inget om de där andra tobakssorterna...





/Simon
kerstin z5-6
laugh.gif Det är just därför att de växer så långsamt i början som man ska börja tidigt.. biggrin.gif fast kanske ni är liiite tidiga ohmy.gif
Tror inte att Simon själv kommer få plats i sin lya i maj...lovar då har du en djungel laugh.gif laugh.gif laugh.gif
helt normal tillväxt alltså
hälsar Kerstin
abborrmaster
hehe... Får försöka plantera ut så mycket som möjligt i kolonilotten sen... Men den kommer vara värsta djungeln oxå...

Värst e sen på hösten då jag måste ta in alla mer eller mindre tropiska grejer som inte e ettåriga tongue.gif

Iof... De som jag sått nu hade jag ju planerat som fönsterväxter haha!


/Simon
kerstin z5-6
Nicotiana sylvestris går säkert att röka laugh.gif men då måste man ju ta bort de vackra väldoftande blommorna blink.gif så fort de visar knopp-synd tycker jag..
De blev upp mot 2 meter i min välgödslade rosrabatt..behöver stora byttor redan i maj.
Har alltid en sådan planta i växthuset för väldoftens skull-dessutom har de klibbiga blad så en del blomfluge -uslingar fastnar på den och dör
De kanske blir tobaksförgiftade ohmy.gif
Jag odlar av princip inte en grönsak -så det finns ingen risk för tobaksmosaik ..i växthuset om ni nån skulle reagera.
Annars är visst rökare förbjudna i tomatväxthus har jag hört wacko.gif
fiffigafrun
Jo, jag vet att det kanske är lite väl tidigt men jag kunde bara inte låta bli. Det är nog värre med de övriga jag också har tjuvstartat med... wub.gif

Förresten Abbormaster, har du tänkt göra egna cigg av dom eller?

tongue.gif tongue.gif tongue.gif
fiffigafrun
Du Kerstin som är så kunnig och alltid så hjälpsam, jag har några frågor under Jord & Kompost också... Svara när du har tid! biggrin.gif tongue.gif

Har kollat in din kompostlimpa bl a men det kan jag nog glömma, skulle vara hos syrran då i så fall för där finns det plats, men intresset finns nog inte tyvärr. Kanske inte hos mig heller egentligen... Såg rätt tungt ut.

Men jag behöver lite allmänna komposttips annars! tongue.gif
abborrmaster
CITAT (fiffigafrun @ 02-03-2003, 15:07)
Jo, jag vet att det kanske är lite väl tidigt men jag kunde bara inte låta bli. Det är nog värre med de övriga jag också har tjuvstartat med... wub.gif

Förresten Abbormaster, har du tänkt göra egna cigg av dom eller?

tongue.gif tongue.gif tongue.gif

japp! Eller snus av dem... Fast jag kommer nog itne o ha hjärta o skära bort blommorna asså!!!

Vad händer om man inte skär bort blommorna? Inte lika stora eller? Eller försvinner nikotintjohejsan in i blomman (hey, blomsnus måste va ballt). Nån blomma tänkte jag spara i förökningssyfte (plocka frön alltså, har läst att det går i boken SNUS).

/Simon
fiffigafrun
Jag varken röker eller snusar så jag tänkte bara "snusa" (lukta alltså) på mina... smile.gif
kerstin z5-6
Nikotinohejsan försvinner visst in i blomman o de snurrar mindre när man drar halsbloss laugh.gif
ärligt -inte en susning -men jag vet att man ska knipsa bort blommorna så plantan får koncentrera sig på bladen.
Är det din kruka på bilden längt ner i förra inlägget-?? ohmy.gif
Då säjer jag bara skaffa en machete till i maj Simon biggrin.gif -o de är törstiga med -inga frierier- borta över natten i maj för dej blir det sleep.gif
K
abborrmaster
hehe... Det där var bara bilder som jag kollade upp på google bildsök!

Mina små rackare som har ung. 4 blad har än längd på ung. en tumme tongue.gif

/Simon
Inga från Närke
Fiffigafrun

Var inne och kollade ditt fotoalbum. Hur har du gjort dessa översikter på ditt hus och trädgård?
Många här har efterlyst program till datorn angående just detta. Du kanske har tips.

m.v.h Inga
fiffigafrun
Inga från Närke!

Jag har använt ett program som heter Adobe Illustrator, ett grafiskt ritprogram som används av t ex reklambyråer o grafiska formgivare m m. Alltså inget trädgårdsprogram eller så. Kräver lite pyssel med att göra alla "växterna" och jag får själv uppskatta hur stora växterna ska bli. Bara i 2 dimensioner också den 3:e dimensionen får man har i fantasin.
kerstin z5-6
tack tongue.gif Du ser Fiffiga , det dröjde inte länge förrän du kunde återgälda en av mina frågor..har alltid sökt ett bra datorprogram för trädgårdsplaner men inte hittat nåt...
Du försvann så snabbt från chatten så jag hann inte säja att det bara är kul att svara på frågor-när jag tror mig kunna svaren vill säga biggrin.gif
kerstin
fiffigafrun
Jo, jag fick lite bråttom ner till köket för att plocka bort min beskärda "del" av middagstöket... Hi hi, så att min man som jobbat extra ikväll inte skulle tro att jag suttit här hela kvällen. Vilket jag i o f s gjort då men det inte kändes helt ok att erkänna.... tongue.gif smile.gif rolleyes.gif

Var det inte din man som startat föreningen "Män mot trädgård", kanske kan de få en ny medlem i så fall (min man alltså)...

Adobe Illustrator kanske inte är det optimala programmet men man kan göra rätt mkt med det. Rätt dyrt tyvärr men du kanske kan låna av någon? Vi gjorde ritningarna till vårt hus i det programmet bl a...
kerstin z5-6
nema problema jag har tillgång till det på jobbet via -"vår programpol "
Så det går bra -
Jo han får väl starta en lokalförening hos er
MMT-Män mot trädgård-riktiga knölar
krav -ska gilla jordproduktion-allt som gör trädgårdsarbete billigare och lättare,grävmaskiner,allt med sladd på-
och vid festliga tillfällen öl-så man kan kissa på kompostlimpan och få bättre fart på den laugh.gif
e_sedell
Vad har du använt för kamra Simon? De är jätte fina bilder! Har du fottat när det varit halvskumt eller hur har du gort?
abborrmaster
CITAT (e_sedell @ 03-03-2003, 20:38)
Vad har du använt för kamra Simon? De är jätte fina bilder! Har du fottat när det varit halvskumt eller hur har du gort?

halvskumt ohmy.gif ohmy.gif

Fina bilder????? wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Heh.... Bilder ifrån början av året, togs med webcammen (som alltid får rummet att se 3000 ggr mörkare än det är) innan jag tappade den i golvet och den pajjade... Men i slutet av månaden tror jag att jag ska köpa en ny... eller.... hmmmm.... Vad kan man sälja i sitt hus egentligen... Böcker? E inte det en j*gt bra ide? Att sälja alla utlästa barnbäcker m.m. till antikvariatet... Fast iof. ibland vill morsan ha dem (förskolelärare) Men de vettef.... Biggles o sån skit kan man väl sälja iallafall... O såna där andra skönlitteratur... typ BATMAN eller RAMBO - bokversionerna...

Fritt skrivande där utan flit! smile.gif

/Simon
e_sedell
Ja just det, det är ju det som är så snygt. Det är ju modärnt med sådana bilder, jag tror att webuls eller coop eller någon har några sådana bilder i sin katalog, bara för att det ska va snygt. För det är ju inga bra visnings bilder om man säger så.

Sälja böcker är nog ingen bra idé, man får inte ett dugg för dem. Sälj plantor i stället tongue.gif ,eller frön. Vi kan ju lägga upp en hemsida ihopp, kanske sammarbeta med någon mera. Så säljer vi frön på den. Lite halvbra idé, men det är svårt att starta up ett fröföretag själv... wink.gif
abborrmaster
svart frö företag... Man säljer skördfröna på internet e inte det en bra ide biggrin.gif ?

/Simon
e_sedell
Ja det var så jag tänkte, jag har ett halt gärde att odla på. Jag kommer nog att få en hel del för mina Bergsvalmo frön om det lyckas! smile.gif wub.gif
abborrmaster
YEEAAH!!! Nu har mina tobaksplantor börjat o växa ordentligt! Den första av tre sådder alltså!
Det handlade bara om en liten tid innan de började växa som galningar! De är MYCKET större nu!!!!

wub.gif wub.gif

/Simon
Monica M zon 4
Då finns det väl hopp för mina också. Just nu ser dom väldigt ynkliga ut. sad.gif
abborrmaster
Jo mina 6-bladiga saker är nästan fingerlånga och bladen är väldigt stora om man ser relativt till storleken på plantan!

Så hopp finns det! De två andra så-satserna (heh) ser dock väldigt ynkliga ut de med men tvåan kommer snart minsann!!!

/Simon
kerstin z5-6
Simon ? Har du köpt macheten ? tongue.gif Idag sår jag min Virginia o sylvestris
abborrmaster
o 17! Macheten behövs snart!

Men jag har inge virgina lyx bara bond..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon