Full version: katastrof!
Sidor: 1, 2
tomba
Hej undrar om ngn vet om det finns odlamedlemmar på de drabbade orterna och isåfall hur de mår.
kristerh
Hoppas inte, men det är tydligen så många svenskar därnere så risken är väl stor att någon odlare finns där.
krister
pejori
har min dotter där, men hon mår bara bra smile.gif smile.gif
kompisens svärföräldrar däremot är det värre med sad.gif
pappan på sjukhus och mamman är borta sad.gif sad.gif
Malvia
Dotterns svärföräldrar var i Phuket når det hände. Höll på att packa för att flyga hem när hotellet översvämmades. Kom hem imorse starx för 09,00. Men det var några oroliga timmar igår då vi inte hade hört nåt livstecken.
Syrran med make och barnen 4,9 och 11 år är kvar i Phuket. Var på stranden när vågorna började komma, chockades. Ska normalt åka hem den 3/1, men försöker allt för att komma hem snarast. Svårt att nå dem på telefon.
Det är hemska bilder som kablas ut från katastrofområdena.
Malvia
Fick höra lite mer om syrran och hennes familj. De var ute på stranden och skulle ut med en mindre båt. Men så blev det så konstigt och de såg första vågen kom. 7-åringen drogs med men syrran fick tag i henne. De två andra barnen försvann, men spolades tillbaka. Maken fick en moped uppspolad på sig, en av sönerna en stock på sig. Nu vill de bara hem!
Dzad
usch då... visste inte att så många svenskar vistades där.

En sak som jag funderat på är om man inte såg vågen innan den drog in över land...?
Av det jag hört så verkar det som folk upptäckt den först då den var 5 sekunder från att slå in över stranden. Om det kommer en 10 meter hög våg borde den inte synas på långa håll? På en stor strand måste ju åtminstone nån ha tittat ut till havs hela tiden, så nån borde ju ha sett den då den ännu var längre borta...?
andersen
CITAT (Dzad @ 27-12-2004, 16:35)
usch då... visste inte att så många svenskar vistades där.

En sak som jag funderat på är om man inte såg vågen innan den drog in över land...?
Av det jag hört så verkar det som folk upptäckt den först då den var 5 sekunder från att slå in över stranden. Om det kommer en 10 meter hög våg borde den inte synas på långa håll? På en stor strand måste ju åtminstone nån ha tittat ut till havs hela tiden, så nån borde ju ha sett den då den ännu var längre borta...?

Vågen gick i en hastighet av 500km i timmen till havs, och när den kom till land så var hastigheten 45km så det gick undan, tror åxå att om men ser något sådant så förstår man nog inte vad det är för något.
Inga från Närke
Hoppas att allt ordnar sig för alla er som har eller känner någon som är drabbade av denna förskräckliga katastrof.
Har en arbetskamrat som kommer från SriLanka men har inte träffat honom idag. Vet ej om hans släkt är drabbade. /Inga
Gossen Ruda
Jag har en granne en bit uppför gatan som skulle till Thailand med barn och blomma. Vet inte om dom var kvar därnere, möjligen kan dom ha varit hemma och åkt nån annanstans. Det var några veckor sen dom åkte.

Beträffande vågen/vågorna så syns dom knappast ute till havs, dom kan vara någon meter höga eller mindre. Däremot rör dom sig snabbt och har därmed stor kraft. När dom möter grundare vatten stoppas dom upp och växer på höjden.

Det finns möjlighet att detektera dom ute till havs men såna varningssysten finns inte här. Det finns ett sätt att se om en våg kommer och det är att vattnet rusar utåt. Vågen suger liksom till sig vattnet för att kunna växa. Är man vid en strand och vattnet sugs utåt är det bara att springa inåt land.
Sulawesii
Dödssiffrorna bara stiger och stiger.... sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
GoSatta skrev i ett inlägg 22/12 att hon(han?) skulle åka till Thailand, Malaysia och Singapore i 6veckor nu över vintern men det stod inte något exakt datum när resan skulle ske. (GoSatta verkar dock inte ha postat några inlägg under den senaste tiden)


(Såg nu att GoSatta var inloggad här på forumet)
ah56
Fruktansvärt. 30.000 döda hittills, 2.000 saknade svenskar, 7 bekräftade dödsfall bland svenskarna. Och det kommer nog att öka. Känner ingen personligen som är där men känner stor symapti med både lokalbefolkning och turister och deras anhöriga. Otäckt.
GoSatta
Jo jag åker om 7 dagar. Känns ju tyvärr lite bittert nu. Skulle åka till både phuket, phi phi och koh Lanta.

Vi åker fortfarande ner men väljer öst kusten. Men det känns rätt tungt då jag både har vänner och avlägsen familj där nere (dock är alla okey så vitt vi vet nu)

ps.
jag är en han wink.gif
ds.
Sollan
Det känns mycket hemskt att se bilderna i TV. Vi var ju både i Phuket och Krabi. Det kom nära liksom...
Tänker på alla man träffade där nere och hur de har klarat sig.
Usch.
kristerh
Kan inte fatta varför regeringen mörkar om antalet döda o skadade svenskar enligt expressen så är de rädda för en nationell panik wink.gif
jag blir bara förb på att de inte tror att svenskarna tål att höra sanningen, varför skall alltid det svenska folket behhandlas med silkesvantar?
Jag tror att de bara försöker att dölja sin egen inkompetens sad.gif
Skicka ner några herkulesplan o hämta de avlidna svenskarna för sådana finns det tydligen gott om enligt sjukhusens egna rapporter, och det vet nog regeringen om.
Den finska regeringen beordrade finnair att hämta finnar från thailand men den svenska regeringen vill vänta o se wink.gif (har vi hört det förr?)
krister
Sollan
Jag tror inte på någon medveten fördröjning från regeringen.
Däremot att som vissa media,(däribland sensationsäcklena Aftonbladet och Expressen) trissa upp stämningen med obekräftade uppgifter i akt och mening att sälja fler tidningar, det ska jag inte ens säga vad jag tycker om....
Tycker att det är alldeles för lätt att ta ordet inkompetens i användning när det gäller en katastrof som ingen kan förbereda sig för. Inte ens regeringen i "duktiglandet" Sverige.
amaira
CITAT (Sollan @ 28-12-2004, 10:24)
Jag tror inte på någon medveten fördröjning från regeringen.
Däremot att som vissa media,(däribland sensationsäcklena Aftonbladet och Expressen) trissa upp stämningen med obekräftade uppgifter i akt och mening att sälja fler tidningar, det ska jag inte ens säga vad jag tycker om....
Tycker att det är alldeles för lätt att ta ordet inkompetens i användning när det gäller en katastrof som ingen kan förbereda sig för. Inte ens regeringen i "duktiglandet" Sverige.

Instämmer.
Jag tror på att svenska regeringen är genomtänkta och gör sitt bästa.


Att sedan "människor" ofta behöver syndabockar, när det sker stora katastrofer, är en annan sak. Det är något som "regering" (och andra) ofta får bära.
Det lättar liksom på trycket.

Det är så lätt att "tycka", särskilt om man ser ett skeende "förenklat" utan all den komplexitet som så gott som alltid ingår.


"Hjärtevän" brukar semestra i Phuket, har vänner där, sin kusin bl.a.
Som tur var fick Hjärtevän tag i kusin redan samma kväll, i telefon! Han har klarat sig oskadd. Men ... men, ja. Det är som det är där nere, och ser ut som det gör, och många av "deras" ställen, hus och restauranger osv, är totalt försvunna, bara "borta".
Hur det är med "de andra" som hjärtevän känner där, det vet vi inte än.

Himla otäckt!!!

/amaira.
kristerh
CITAT (amaira @ 28-12-2004, 11:06)
CITAT (Sollan @ 28-12-2004, 10:24)
Jag tror inte på någon medveten fördröjning från regeringen.
Däremot att som vissa media,(däribland sensationsäcklena Aftonbladet och Expressen) trissa upp stämningen med obekräftade uppgifter i akt och mening att sälja fler tidningar, det ska jag inte ens säga vad jag tycker om....
Tycker att det är alldeles för lätt att ta ordet inkompetens i användning när det gäller en katastrof som ingen kan förbereda sig för. Inte ens regeringen i "duktiglandet" Sverige.

Instämmer.
Jag tror på att svenska regeringen är genomtänkta och gör sitt bästa.


Att sedan "människor" ofta behöver syndabockar, när det sker stora katastrofer, är en annan sak. Det är något som "regering" (och andra) ofta får bära.
Det lättar liksom på trycket.

Det är så lätt att "tycka", särskilt om man ser ett skeende "förenklat" utan all den komplexitet som så gott som alltid ingår.


"Hjärtevän" brukar semestra i Phuket, har vänner där, sin kusin bl.a.
Som tur var fick Hjärtevän tag i kusin redan samma kväll, i telefon! Han har klarat sig oskadd. Men ... men, ja. Det är som det är där nere, och ser ut som det gör, och många av "deras" ställen, hus och restauranger osv, är totalt försvunna, bara "borta".
Hur det är med "de andra" som hjärtevän känner där, det vet vi inte än.

Himla otäckt!!!

/amaira.

Men om nu sjukhusen därnere publicerar namn på ett antal döda svenskar skall man inte tro på dem då? det kanske måste utredas först?
Och varför skickar inte regeringen ner plan för att hämta hem de döda?
De kanske skall skickas med posten?
Och varför beordrar inte regeringen tex sas att åka o hämta de svenskar som vill hem?
Visst lever tidningarna på hysterin, jag försvarar inte dem på nåt sätt, men när nu uppgifterna finns på sjukhusens hemsidor så är det nog dessvärre så att det är sant.
Och när Göran Persson sitter på presskonferansen och säger att det nog är ca 10 döda svenskar, han måste väl ha samma info om inte mer än medierna/sjukhusen.
När de (UD)dessutom lämnar ut ett kristelefonnr som anhöriga kan ringa till som visar sig gå till växeln på rosenbad, (som dessutom är underbemannad) eller om det nu var till UD så börjar man undra.
nu har jag spytt ur mig tillräckligt wub.gif
De kanske gör vad de kan, men om man jämför med andra länder tex finland så agerar svenska regeringen med en stor flathet.
krister
amaira
CITAT (kristerh @ 28-12-2004, 11:33)
De kanske gör vad de kan, men om man jämför med andra länder tex finland så agerar svenska regeringen med en stor flathet.
krister

Det är möjligt, jag vet faktiskt inte.

CITAT
nu har jag spytt ur mig tillräckligt wub.gif

Spy ur dig mer du, om du vill wub.gif . Det är ett ganska bra sätt att bearbeta. Och jag är minsann bra på att "spy ut" jag också, när jag behöver.
Jag menade inte att kritisera dig, utan bara att "spy ut" ett och annat själv unsure.gif

Kram från amaira.
kristerh
CITAT (amaira @ 28-12-2004, 12:02)
[
CITAT
nu har jag spytt ur mig tillräckligt wub.gif

Spy ur dig mer du, om du vill wub.gif . Det är ett ganska bra sätt att bearbeta. Och jag är minsann bra på att "spy ut" jag också, när jag behöver.

Vi kanske har fått vinterkräksjukan laugh.gif
krister
Kattgräs
Upplysning: Alla departementen har samma telefonväxel - den i Rosenbad. Det är inget konstigt med det, för det är ju samma "företag".

När det gäller informationen från UD, tror jag det handlar om att de vill ha bekräftade uppgifter. Information från regeringen/UD måste vara sann. Och det är nog inte lätt att få korrekta uppgifter från katastrofområdena med tanke på hur det sett ut på bilderna.
Tänk efter - hur skulle det se ut om UD gick ut och sa "Vi har siffror på tretusen döda svenskar" och sedan visar det sig att egentligen handlar det om tvåhundra? Inte särskilt trovärdigt.

Till er som har bekanta och släktingar i området kan jag bara ge den djupaste medkänsla.
*Felix matte*
Den Svenska regeringen har ännu inte skickat ett enda plan för att hjälpa hem nödställda. Det bekräftades av en tjänsteman i TV-nyheterna.
Kanske ska det först tillsättas en utredning... som brukligt är. wink.gif wacko.gif mad.gif
kristerh
Ange en titel på hemsidan
försökte länka till expressens hemsida ang ett nödrop från svenska läkare i thailand till svenska regeringen, men det gick inte så bra wink.gif
krister
Fenja
Rop på hjälp! Svenska läkare vädjar.
Nu kanske det fungerar...
Mvh
Fenja
Caprice
Är det inte hemskt att man inte vill gå ut med en tsunamivarning bara för att man inte vill störa turistnäringen...?

Man kunde ju åtminstonde skrivit i tex tidningen / nyheterna att folk skulle vara uppmärksamma... Att det fanns en risk för en tsunami...

// Tsunamivarning stoppades i Thailand
Världen 28 dec 11:26


Thailands meteorologiska experter hade ett möte direkt efter jordbävningen i Indiska Oceanen. Men de avstod från att varna för en tsunami, dels för att de inte trodde att den skulle drabba Thailand, dels för att de inte ville störa turistnäringen. Det uppger tidningen The Nation i Thailand. //

Caprice
Sollan
Det är alltid mycket lätt för icke berörda att i efterhand "veta" vad som skulle ha gjorts. Om si eller om så....och framför allt om just de hade varit tillfrågade så hade det aldrig hänt. Att med några timmars varsel varna manniskor (främst turister då???) vad skulle man sedan ha gjort då? Evakueringar? Fanns tiden? Vad är sanningen om det hela????
Angående uppgifter på sjukhushemsidor i svårt drabbade områden kanske jag inte skulle ta som en absolut sanning, med tanke på i vilken situation de befinner sig.
Det är många organisationer inblandade i hjälparbetet och jag antar att de vet hur och vilken hjälp de vill ha och hur den ska organiseras.
Det enda som tycks vara helt klart är att hur det än sköts så är det FEL.
För mig som sitter och ser TV bilder från områden där jag varit och dessutom oroar mig för de människor jag träffade där nere, känns hela skuld- och syndabocksdiskussionen fullständigt....******
cic
Jag har så otroligt svårt att hantera såna här katastrofer. Det är fruktansvärt att se alla bilder. Fram för allt vetskapen om att det alltid är de fattigaste som drabbas värst.

Kan inte låta bli att fundera på om rapporteringen hade varit lika intensiv om det inte hade varit en massa svenska turister som drabbats.. Vet att det är provokativt att säga, men mina tankar går runt..
Sollan
CITAT (cic @ 28-12-2004, 14:17)
Kan inte låta bli att fundera på om rapporteringen hade varit lika intensiv om det inte hade varit en massa svenska turister som drabbats.. Vet att det är provokativt att säga, men mina tankar går runt..

Skulle inte tro det... 20000 dog i en jordbävning förra juldagen utan att lämna särskilt stora spår i nyheterna...
Ralf
CITAT (Sollan @ 28-12-2004, 14:21)
CITAT (cic @ 28-12-2004, 14:17)
Kan inte låta bli att fundera på om rapporteringen hade varit lika intensiv om det inte hade varit en massa svenska turister som drabbats.. Vet att det är provokativt att säga, men mina tankar går runt..

Skulle inte tro det... 20000 dog i en jordbävning förra juldagen utan att lämna särskilt stora spår i nyheterna...

Bangladesh bara 70 döda men sex miljoner hemlösa.

dödsoffer för tre flodvågor som drabbat norra Papua Nya Guinea stiger troligen till 3 000

Nyheter från 1998
Gossen Ruda
Vet inte hur ägande/beslutande-situationen ser ut i Finland vs Finnair men svenska regeringen kan inte beordra SAS att skicka ner plan. Det är bara SAS styrelse som kan göra något sådant och dessutom ägs SAS av 3 länder gemensamt. Sen brukar inte flygbolagen ha plan med besättningar stående som kan lyfta med kort varsel. Flygvapnets Hercules kan möjligen flyga ner och hämta hem döda men knappast överlevande.
Smekajsa
Det krävs väl en del organisation om det ska skickas
ner ett flyg för hämtning av överlevande.....

Det är väl inte bara att flyga ner och stå där
och vänta på hemvändande turister heller
amaira
Jag tycker att turist/resebolagen sköter det här BRA, det jag har "sett".

De har ju gått ihop och samarbetar, och ser till att fylla sina plan och få hem svenskarna så fort som möjligt!

/amaira.
*Laika*
Resebyråerna skickar ner sina plan tomma för att hämta hem sina turister. Det är väl för fanken inte regeringens turister heller, resebyråerna sköter sitt o gör det mycket bra dessutom. Att det alltid ska klagas på alla, beklaga dom stackare som har anhöriga på plats där nere o som inte har kommit i kontakt med dom. Det är dom det är synd om, inte dom döda som inte flygs hem på en gång. Det är väl ingen brådska heller, dom ligger där dom ligger.
Mvh. Laika
Smekajsa
Så sant Laika
fiffigafrun
Vi åker till Thailand (eller till Koh Samui som dock är opåverkat) den 7/1. Känns klart tudelat ska jag säga. Värst är det nog mentalt. Vi vill ju så gärna åka, barnen också men det känns inte lika roligt nu förstås. Lider med alla som blivit drabbade, det är fruktansvärt. Thailand är ju i o f s nog lindrigast drabbat om man jfr med Indonesien och Sri Lanka.
amaira
CITAT (fiffigafrun @ 28-12-2004, 20:11)
Vi åker till Thailand (eller till Koh Samui som dock är opåverkat) den 7/1. Känns klart tudelat ska jag säga. Värst är det nog mentalt. Vi vill ju så gärna åka, barnen också men det känns inte lika roligt nu förstås. Lider med alla som blivit drabbade, det är fruktansvärt. Thailand är ju i o f s nog lindrigast drabbat om man jfr med Indonesien och Sri Lanka.

Tänk som så, att människorna där behöver turismen som inkomstkälla, så ni gör en god gärning som åker, särskilt när ni åker till ett "odrabbat" område.

Det blir säkert bra, önskar er en trevlig resa!

wub.gif /amaira.
Sollan
Detsamma önskar jag!
netaave
Dom sa på tv nu ikväll att inga resor kommer att bli till Thailand före 31/1.

Enligt min man som är f.d. officer i flygvapnet så kan herkulesdivisionen vara i luften inom 1 timme om de bara får ordern från regeringen, jag tror det handlar om pengar här som så mycket annat.

Själv har jag svårt att greppa det här, min hjärna vill inte förstå vad som hänt.
pisanggoreng
Enligt en indonesisk dagstidning jag just läste räknar man i Indonesien med att det kan komma efterskalv upp till två veckor efter själva katastrofen...
Man bör nog vara försiktig i dessa områden en tid framöver alltså.
*Laika*
Enligt senaste rapporten från katstrofen så har det dött över 66000 människor. Min polare sitter på en bar där han bott sen flodvågen kom o tog deras bungalow, o väntar på att få komma hem. Han är lovad plats på nyårsafton, men eftersom regeringen nu skickar ner 10 extraplan så kanske man kan få krama om honom före det. Det känns lite kymigt att veta att det kan komma efterskalv som kan rasera mera bygnader. Ruggigt!
Mvh. Laika
fiffigafrun
Vi åker reguljärt via Bangkok och inte charter, det var nog det dom menade på tv att inga resor dit förrän efter 31/12.
netaave
CITAT (fiffigafrun @ 29-12-2004, 00:39)
Vi åker reguljärt via Bangkok och inte charter, det var nog det dom menade på tv att inga resor dit förrän efter 31/12.

Ok, ja det var det säkert!
Är det billigare att flyga reguljärt än en charter dit? När vi hälsar på släkten i Barcelona är det tvärtom, billigare med lågprischarter än reguljärt.
Caprice
Fiffigafrun, vi var i Thailand för ett tag sedan...
Bodde bla på en ö som heter Koh Tao...DEN rekommenderar jag...
Vackert, lugnt och inte så exploaterat...

Jag önskar er en trevlig resa, och hoppas att allt går bra...

Caprice
kristerh
CITAT (Laika @ 28-12-2004, 15:32)
Det är väl ingen brådska heller, dom ligger där dom ligger.
Mvh. Laika

Jo visserligen ligger de där de ligger, utan kylanläggningar i värmen...
men det är ju klart att de kan ju kremera kropparna utan att veta vilka de är... wink.gif
krister
Sulawesii
Personligen så KRÄKS jag på media. Hur 17 kan man gotta sig så i människors olycka??
Stå där vid Arlanda och hindra de hemkomna från att komma fram och envisas med frågor till stackare i chock. FYFAAN säger jag!

Och så har DOM mage att kritisera regeringen..... mad.gif
Ralf
Hörde en interjuv iförgår där reportern frågade en hemkommade om han fått den servicen han var berättigad till. Han svarade att man inte hade rätt att begära något alls. Kunde man stå på benen fick man klara sig själv. Vart han än vände blicken fanns det dom som hade det värre.

Reporterns fråga känndes mkt provocerande.
Sollan
CITAT (Ralf @ 29-12-2004, 19:10)
Reporterns fråga känndes mkt provocerande.

Det är milt uttryckt...
GoSatta
CITAT
Ok, ja det var det säkert!
Är det billigare att flyga reguljärt än en charter dit? När vi hälsar på släkten i Barcelona är det tvärtom, billigare med lågprischarter än reguljärt.

Det beror på hur man vill resa. Är man inte intresserad av att åka till en stor charter ort och enbart stanna i två veckor så är reguljärt väldigt mycket billigare. Jag brukar vara nere 1 - 2 månader per år och det kan inte charter bolagen erbjuda. Sedan erhåller ju dom reguljära bolagen en helt annan service enligt mig.
Milex
Jag känner för att lyfta fram den här tråden igen. Ja vi har "känningar" som är borta i Sydostasien. En lillebror, 13 år, till ett av våra barns klasskamrater är borta. Han står med bild i Expressen och Aftonbladet. En mamma och fru som jag haft trevlig kontakt med å jobbets vägnar är saknad. En familj som vi bott grannar med vet vi inte om de är borta eller inte.

Jag är helt uppfylld av katastrofen. Hur kommer livet att kunna fungera för det stackrarna som bor i de drabbade områdena som redan hade det svårt? Och alla barn som förlorat sina föräldrar och .....

Jag tycker att dels diskussionen om huruvida vår regeringen gör tillräckligt är absurd. Hör även på norsk TV att hemvändande berömmer svenska myndigheter och kritiserar sin egen. Det är väl bara så att de ska hittas någon syndabock när en sån här katastrof inträffar. Katastrofen som är den största i modern tid har dessutom inträffat på andra sidan jordklotet för hundan. Vad begär vi?

Trådarna här på Odla med diskussioner om hit och dit och vad som sagts och inte sagts känns minst sagt ointressanta. Åtminstone när man jämför med vad som hänt så otroligt många människor.

Ja är glad för att ni alla lever!
Gossen Ruda
Om någon nu undrar så skrev jag tidigare om att jag kanske hade en grannfamilj nere i Thailand. Dom kom hem i onsdags. Dom bodde i Phuket men deras hotell drabbades inte. Dom själva var på utflykt till en gummiplantage när vågen kom så dom märkte inget. Inte mer än att dom fick vänta innan dom kunde komma tillbaka till hotellet. Dom fick inte så mycket information där nere, troligen fick vi här hemma veta mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon