TeliaNet
2008 kommer digital-TV att ersätta dagens analoga sändningar. man måste då köpa en ny TV eller en box till gamla Tv:n.

vill vi ha kvar det analoga eller byta till digitalt?
Christer i Falköping
Jag kan inte förstå varför jag måste lägga ut en massa pengar för en box, så att jag skall kunna se på tv. Jag tycker att det är mer än nog med tv-licensen.
Christer.
TeliaNet
CITAT (Christer i Falköping @ 23-12-2004, 12:57)
Jag kan inte förstå varför jag måste lägga ut en massa pengar för en box, så att jag skall kunna se på tv. Jag tycker att det är mer än nog med tv-licensen.
Christer.

den skulle ju bli s.k. media-avgift.
vänta bara, snart krävs det abonnemang för att titta på TV. sleep.gif

som sagt, ingen demokrati åt folket , regeringen bestämmer!
Hannele
Det fanns inte alternativ kristallmottagare med? unsure.gif
Varför läser vi inte böcker i stället? Varför utnyttja alla fiffig teknik vi fått!?
Vedspis fungerade ju bra för mormor - utom när hon försökte värma mat i sin första plastskål.
Svårt att skrapa bort smält plast i vedspisringar!
Sollan
CITAT (Christer i Falköping @ 23-12-2004, 12:57)
Jag kan inte förstå varför jag måste lägga ut en massa pengar för en box, så att jag skall kunna se på tv. Jag tycker att det är mer än nog med tv-licensen.
Christer.

Håller med! Man kunde kanske bjuda på TV-licensen det året man måste byta till box.
andersen
Jag har redan byt till digital tv, förutom några analoga tvkanaler som går in via kabeltv.
Kattgräs
Vi har en boxer-låda nu, det fungerar sisådär. Varje gång en bil åker förbi "stannar" bilden. Men kan de fixa till såna saker, är det väl OK med digitalt.
"Tveksam" alltså.
unsure.gif
Fenja
Frankly my dear, I couldn´t care more less... men vi har digitalt.
Mvh
Fenja
Christer i Falköping
Plast går bra att skrapa av när spisen är fesljummen laugh.gif Jag använder min vedspis varje vinter, dagligen. Finns inget bättre. Men jag är inte emot den digitala tekniken, däremot är jag mycket emot att behöva slänga ut pengar för att kunna se på något som jag faktiskt betalar license för. Dessutom är ju digitaltekniken inget som gemene man/kvinna krävt. Tvärt om, vi påtvingas den och måste dessutom betala för den. Det gillar jag inte mad.gif
Christer.
gammelnalle
som vanligt gäller det inte vad vi vill utan vad "de som tror de vet" bestämmer..


Jag VILL kunna titta på en massa bra kanaler (har idag bara 1,2 och 4) men har inte råd (rättare sagt: jag prioriterar andra saker..) att köpa ny teve eller digitalbox. SÅ mycket tittar jag inte på skiten..

(Jo jag står för det....)


Hannele!!: SNYGG radio !! bara man kan få in P1 så....)


biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
TeliaNet
de som har SAT-access eller kabel behöver inte gör nåt. rolleyes.gif

rent tekninsk sett så är digitalt bara skräp, de räcker inte långt och kan inte överföra stora mängder data.

kan jämföras med telekommunikation.
digitalt: ISDN: 128 000 bit/s på max ca 3km.
analogt: ADSL: 8 192 000 bit/s på ca 2km, eller 512 000 bit/s på 9 km.
ADSL2+: 24 000 000 bit/s på ca 1,8km
andersen
CITAT (TeliaNet @ 23-12-2004, 20:02)
de som har SAT-access eller kabel behöver inte gör nåt. rolleyes.gif

rent tekninsk sett så är digitalt bara skräp, de räcker inte långt och kan inte överföra stora mängder data.

kan jämföras med telekommunikation.
digitalt: ISDN: 128 000 bit/s på max ca 3km.
analogt: ADSL: 8 192 000 bit/s på ca 2km, eller 512 000 bit/s på 9 km.
ADSL2+: 24 000 000 bit/s på ca 1,8km

TeliaNet Dom som har satelit tv analog bör nog göra något tror knappast att tv3 och ztv finns kvar analog efter 2008.
renate
Jag har digital tv sedan några år.Boxen hyr jag,gratis numera.Skaffade canal digital för att får bättre bild,vi har dåligt mottagning här.Nja inte enbart för det,Aninmal planet titta jag mycket på nu på vintern. rolleyes.gif
lolo
Jag och sambon är anslutna till Vännäs Kabel-TV här på orten. Via dem har vi även tillgång till bredband för datorn (olika hastigheter som man själv väljer, priset blir därefter). Det har hittills fungerat förträffligt måste jag säga! Kabel-TV utbudet är bra, 21 kanaler ingår. Jag vill inte ha digital-tv för jag har hört så mycket negativt om det jämfört med analogt. Sambons föräldrar skaffade boxer, och deras tv-bild har blivit betydligt sämre. Jag måste få fråga, vilken är fördelen med digital jämfört med analogt?
andersen
CITAT (lolo @ 23-12-2004, 21:56)
Jag och sambon är anslutna till Vännäs Kabel-TV här på orten. Via dem har vi även tillgång till bredband för datorn (olika hastigheter som man själv väljer, priset blir därefter). Det har hittills fungerat förträffligt måste jag säga! Kabel-TV utbudet är bra, 21 kanaler ingår. Jag vill inte ha digital-tv för jag har hört så mycket negativt om det jämfört med analogt. Sambons föräldrar skaffade boxer, och deras tv-bild har blivit betydligt sämre. Jag måste få fråga, vilken är fördelen med digital jämfört med analogt?

Fördelen så som jag ser det är att det går att sända flera kanaler på samma bandbred, det blir billgare att sända ut kanaler och att vi på det viset får flera kanaler.
*Felix matte*
Jag är tveksam... finns det fördelar med Digital TV unsure.gif
Ytterligare ett storebrorsbeslut som inte är förankrat hos Svensson.
Idag betalar jag 60kr/mån för kabelTV kanalerna 3,5,Z,euro sport, euro news,mtv,Finska ettan & tvåan. (tv4+)
Samt betalar jag från nyår 160kr/mån för att lyssna på radio och se SVT1 & 2. sad.gif
Om nu Publik service TV ska vara reklamfri... Varför sponsras sååå många program?
andersen
CITAT (Felix matte @ 23-12-2004, 22:34)
Jag är tveksam... finns det fördelar med Digital TV unsure.gif
Ytterligare ett storebrorsbeslut som inte är förankrat hos Svensson.
Idag betalar jag 60kr/mån för kabelTV kanalerna 3,5,Z,euro sport, euro news,mtv,Finska ettan & tvåan. (tv4+)
Samt betalar jag från nyår 160kr/mån för att lyssna på radio och se SVT1 & 2. sad.gif
Om nu Publik service TV ska vara reklamfri... Varför sponsras sååå många program?

Hmm inte betalar du väll för euro news, mtv, eurosport dom kanalerna är fria dvs kabelbolagen betalar inget för dom tre kanalerna.
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 23-12-2004, 22:45)
Hmm inte betalar du väll för euro news, mtv, eurosport dom kanalerna är fria dvs kabelbolagen betalar inget för dom tre kanalerna.

Du har säkert bättre koll på det än jag...litar på dig:P biggrin.gif

men jag undrar... varför ska vi betala dyra licenspengar för SVT när de ändå håvar in en jädrans massa kosing i Sponsorbidrag???
Sponsor är väl bara ett alias för Reklam unsure.gif... skratta inte nu om jag är helt ute och cyklar huh.gif tongue.gif wacko.gif laugh.gif
MrNorth
Jag kör digitalt och tycker det funkar fenomenalt!! Dessutom så kan man ju avnjuta fler och fler program med Dolby Digtal ljud, exempelvis kvarteret skatan, allsång på skansen, många canal+ filmer...


såg inga fördelar med det analoga...

Henrik
TeliaNet
en analog TV-sändare kan vara på 1000W medans den digitala drar mindre energi.

TV3 och ZTV sänds readan digitalt. det är i kabel-nätet och vid SAT-kom som det blir analogt.

med digitalt behöver man komma upp i högre frekvens gör att skicka samma mängd data som analogt. alltså blir man utsatt för högre frekvenser.

på den digitala pulsen(_-__--__---__-__-) kan varje svägning bara sägat ett värde.

vid analogt (~~~~) så överförs flera värden på samma våg.

och är det nåt som är dåligt så är det boxer, man måste betala 159/mån för kanaler som man kanske inte vill ha bara för att få se en som man vill se.
och sen betala 170 kr/mån extra för att se canal+, c-film1 & c-film2 och ändå inte få med canal+ c more film.
boxer, det är bättre att satsa på TV1000.
och till slut få välja vilka kanaler man vill ha helt själv.

sedan har vi ingen användning av digitala sändningar då bilden inte blir bättre pga att våra CRT lådor ändå är gryniga.
ÅsaF
Eftersom vi redan har parabol med digitalmottagare så föredrar jag ju det. Tusen ggr bättre bild dessutom och en massa fler kanaler. Har bara positivt att säga om det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon