Gröngölingen
Tomten till min nyköpta sommarstuga består av gammal skogsmark (i Stockholms skärgård). Det finns fortfarande väldigt mycket träd på tomten, som i övrigt utgörs av en stor vanskött gräsmatta och några rabatter som förutom lökar och ölandstok är fulla med kirskål i massor + annat ogräs och sniglar. Hur får jag ordning på den här tomten? Jag vill använda de befintliga rabatterna, men också byta ut stora delar av gräsmattan mot blommor och buskar. Hur ska jag bli av med alla ogräs, sniglar, allt gammalt gräs, ormbunkar mm. Ska jag byta ut jorden? Vad ska jag odla för att kunna börja på ny kula? Ska jag täcka marken?
Hannele
Det är mycket detaljer att tänka på, som man inte kan förklara på ett par rader... jag tycker man ska utgå från det befintliga så långt det går. Därför har jag valt växter, som trivs på naturtomt.
Fialotta
Hej!
Först vill jag hälsa dig välkommen till sthlms skärgård smile.gif
Vi kanske är grannar vad vet jag...men när jag flyttade ut för 20 år sedan
så började jag som du har det nu och vi va tvugna att helt börja om
bort med all jord för kirsen är helt hopplös man blir aldrig av med den,
sen la vi ny jord överallt i rabatter och häckar!
Gräsmattan tar mycke stryk av väder o vind här så vi luckrade upp den gamla gräsmattan och på med ny jord och sådde gräs...jag har inga stora plättar men det blev snyggt i alla fall...mossa drabbar gräsmattorna av all fukt som blir, men det går att kratta bort på våren eller luckra upp igen rolleyes.gif
Sen kommer du märka att råddjuren tar vissa växter som tulpan o rosor
ingen ide att sätta sådana, jag tror Cilla skrev en lista på blommor som råddjuren inte tar i en tråd här nånstans.....prova o sök här!
Lycka till smile.gif
Gröngölingen
Tack för värmande välkomstord och bra tips. Jag har nu tagit del av alla inlägg om kirskål på forumet och har då en ny mer preciserad fråga. Någonstans har jag läst att man första året kan odla potatis eller kanske ettåriga sommarblommar i en ny rabatt för att bli av med vissa ogräs. Först år två skulle det sedan vara dags för perenna blomster. Känner någon till mer om detta? Sedan undrar jag vad jag gör med den gamla jorden som är full med sniglar i alla storlekar? Ska den slängas, brännas eller vad?
Fialotta
Hej!
Ingen dum ide att odla potatis första året...prova och se om kirsen
försvinner...jag misstänker att den inte gör det i alla fall...den är envis wink.gif

Den gamla jorden använde vi till naturtomten i slänten ner till sjön och
lät det vara just naturtomt och sådde vilda blommor där...urläckert rolleyes.gif
Gossen Ruda
Håller tyvärr inte med dig Maudan, ingen bra idé att odla potatis bland kirskål. Ibland kan man läsa att om man sätter potais är det bra mot ogräs. Möjligen om man har tistlar eller nåt liknande, absolut inte när det gäller rotogräs. Vitsen är att när man är och kupar mm så tröttar man ut ogräset med det hjälper inte mot kirsen. Potatisen är bara i vägen vid rensningen.

Av egen erfarenhet föreslår jag nån av följande olika åtgärdsprogram.

1. Bortgrävning av all jord ner till en halvmeter och återfyllnad.
2. Uppgrävning av all jord till samma djup och noggrann sållning.
3. Noggrann marktäckning i ett par år.
4. Roundup.
5. Rensning, rensning, rensning, rensning, rensning och åter rensning.
Fialotta
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2003, 22:31)
Håller tyvärr inte med dig Maudan, ingen bra idé att odla potatis bland kirskål. Ibland kan man läsa att om man sätter potais är det bra mot ogräs. Möjligen om man har tistlar eller nåt liknande, absolut inte när det gäller rotogräs. Vitsen är att när man är och kupar mm så tröttar man ut ogräset med det hjälper inte mot kirsen. Potatisen är bara i vägen vid rensningen.

Av egen erfarenhet föreslår jag nån av följande olika åtgärdsprogram.

1. Bortgrävning av all jord ner till en halvmeter och återfyllnad.
2. Uppgrävning av all jord till samma djup och noggrann sållning.
3. Noggrann marktäckning i ett par år.
4. Roundup.
5. Rensning, rensning, rensning, rensning, rensning och åter rensning.

Om du läser bägge mina inlägg här ovanför...Gossen Ruda
så misstänkte jag just att det inte va nån ide med potatis och jag tog bort all jord och bytte till ny för 20 år sedan...det va enda sättet att få
en bra rabatt från början...har inte någon kirskål alls längre tongue.gif
Jag tyckte nog att vi hade samma uppfattning...erkänn rolleyes.gif rolleyes.gif
Gossen Ruda
Jag erkänner och böjer mig till jorden. smile.gif Tittade mest på ditt senaste inlägg och dom 2 första meningarna. Vad hände med jorden ni schaktade bort till naturtomten? Överlevde kirsen? huh.gif
Fialotta
Härligt...nu blev jag glad rolleyes.gif

Jo...vi bor med sjötomt och det va ett himla släpande med jorden ner till sjön och där gjorde vi lite vänligare att vara...kirsen finns kvar, men
det gör inget för sommarängsblommorna
jag strödde ut tar över...efter blommning så klipper jag ner allt med trimmer
lagom till badtiden ungefär...så naturen får gå i varann vi bryggorna..
plus lite bergsknallar...ska ta kort i sommar så får du se, håller på
att lär mig kameran wink.gif
Gossen Ruda
Det ante mig. Kirsen är lite lustig på det sättet. Är marken näringsfattig och/eller det finns växter som klarar konkurrensen håller den sig på mattan. Den finns där men tar aldrig över. Men om den kommer in i en gödslad rabatt eller där det finns naken jord blir den som en löpeld.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon