carren
Hallå! Jag har vinterfunderingar om att göra vår genväg in i trädgården till en mer riktig entré med riktigt överdådiga växter när det gäller blomning och doft. Så man känner sig riktigt glad för att komma hem även när man tar "köksingången".

Skulle gärna ha ett par prydnadsaplar men har svårt att få någon uppfattning om utbudet när det gäller storlek och hur starkväxande de är. Jag befarar att det är så att det finns hur många sorter som helst, va? wacko.gif

Jag är ute efter en prydnadsapel/paradisäpple som blir åtminstone 4 meter hög eftersom jag även vill skärma av oss lite från grannarna på andra våningen. Den ska också helt uppnå 4 meter snabbare än inom 25 år, så helst inte alltför svagväxande.

Är John Downie en malus att satsa på med de kriterierna? Finns det storväxta? Någon speciell sort man ska titta efter?
Cilla
Ja, jag tyckte också det var en djungel... Det finns en mängd varianter men om ditt höjdkrav är 4 meter på kort tid så passar många. Många blir lite högre men högre än 6 meter är det få som blir.

Personligen tycker jag mycket om Rosenapeln Malus Floribunda och purpurapeln Malus Profusion. Därefter kommer de som kallas paradisäpplen för frukternas skull.

John Downie blir liksom de flesta paradisäpplen lite högre än många andra prydnadsaplar. 5-7 meter och ungefär lika vid. Frukterna är mycket vackra, orangegula och goda om man gillar syrlighet.

Någonstans i en tråd för ca ett år sedan, kanske februari förra året, lade jag in en mängd bilder här på olika prydnadsaplar.
uno
I göteborgs Trädgårdsförening finns en Malus Robusta som jag varje år njuter av. Ännu har jag inte funnit någon lämplig plats i min trädgård att plantera en sådan. Men det kommer nog när jag har pensionlämnat min arbetsplats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon