Caprice
Så gjordes det förr, och det ska tydligen funka nu med... blink.gif

// Långt inpå 1800-talet var det vanliga att man tillverkade sitt eget tvättmedel. Med aska och vatten fick man ett effektivt tvättmedel alldeles gratis! Aska fanns i stora mängder från hushållets vedeldning. Björkaska gav det bästa tvättmedlet.

Prova gärna vårt gamla tvättmedelsrecept - det går att använda även i tvättmaskinen!

Tvättmedlet "Forsbacka asklut"

Ta en hink och fyll den med vatten till 2/3.

Häll på ca två liter aska.

Låt det stå omkring ett dygn. Askan har då sjunkit till botten och kolrester flyter på ytan.

Häll över vätskan i ett annat kärl, det är askluten.

Luten silas för att få bort eventuella kolrester.

Tvättmedlet är nu färdigt att använda. Det går utmärkt att använda i tvättmaskin, för tvätt av bomull och lin. Det brukar vara lagom att dosera 1/2 liter asklut till en normal smutsig tvätt.

Plågsam tvätt
Vill man pröva att tvätta för hand i asklut så späder man en liter lut i tio liter vatten. Gummihandskar rekommenderas, något som förstås inte förekom under brukstiden. Då satte arbetet med tvätten sina spår. Kvinnornas händer var på den tiden röda, nariga och sprickiga.Tvätt vintertid var extra plågsamt, då tvätten sköljdes i upphuggna isvakar.

Tvättbyk. Det var ett stort arbete att tvätta. Kvinnan på bilden skrubbar sin tvätt mot ett tvättbräde i sitt tvättkar. Sedan skulle tvätten sköljas flera gånger innan den hängdes upp utomhus. //

Caprice
KURT
Det borde främst bestå av kalciumkarbonat. Det fungerar visserligen som tvättmedel (det blir en alkaisk esterhydrolys som bryter ned fett till fettsyror ? glycerol), men jag tror att detergenter är mera effektiva som tvättmedel.
Sulawesii
Hm..... synd att jag inte har en massa aska drällandes här då..... tongue.gif biggrin.gif
Tesa
Jag har länge tyckt att just den kunskapen är det som saknats på "Robinsonöarna"... dom har ju nästan bara aska... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon