Posse
Jag laddade upp med en kopp varm choklad, lussekatter, pepparkakor m.m. vid sängen och kollade på Luciafirandet i morse 06:30 på SVT2.

Det var tämligen annorlunda än allt annat i den vägen jag sett förut, framförallt mycket färgstarkare, såväl bokstavligt som bildligt. Men jag är klart nöjd! smile.gif

Det går i repris 16:05 i ettan.
TeliaNet
som tur är så har jag tröttnat på detta julfirande, det är ju bara till att göra sig till i onödan. sleep.gif
*Felix matte*
Färggrant gäng var det verkligen, påminde om midsommarfirande i Dalarna.
Men... att kalla det för Luciatåg ohmy.gif Nej,nej!!!

Behåll traditionsenligt luciatåg i SVT!
lotta_
Jag tycker att "det var bättre förr". laugh.gif laugh.gif Ett luciatåg ska se ut som ett luciatåg, så det så!
Inga från Närke
Det var många av mina arbetskamrater som kollade på TV2 och de var mycket besvikna på detta luciafirandet som hölls. Tyvärr missade jag det själv, även reprisen.
Hoppas de går tillbaka till det gamla traditonella luciatåget. /Inga
humla
Jag gick också upp tidigt för att titta på luciamorgon.

Tyckte dels det var kul, att det var något nytt. Visst var de fina, i sina dräkter! Och jag är helt för idén att en musikklass ordnar luciatåget, istället för ett gäng tondöva skönheter. (Ej menat att de i tåget var fula... Är däremot emot skönhetstävlings lucia-konceptet)

Men jag saknade sångerna!! Inte ens sankta lucia låten var ju med. Om inte lucian hade burit en krona kunde det ju ha varit en helt vanlig julkonsert i dalarnas tecken.

De hade kanske inte behövt göra ett HELT annorlunda luciatåg. De kunde ju behållt de traditionella sångerna, men några nya som inslag.
Snöflinga
Blev jättebesviken, visst var det vackra dräkter och fin sång, men inte vad jag förväntade mig.

För några år sedan, tror det var från Carl Larsson gården, var det barn som underhöll med alla klassiska julsånger. Små pepparkaks gubbar, tomtar och många lucior, så vill jag ha det.

Kanske till nästa år........
Posse
De sämsta luciaframträdanden jag minns från tv är de när Lucian och tärnor stått stelt uppsträckta som vore de formade av porslin och glas i någon mycket "steril" miljö och i höga tonlägen på löpande band endast sjungit, sjungit och sjungit högstämda sånger (varav jag aldrig hört många tidigare) till något osynligt piano e.dyl..

Även om man naturligtvis förstår att det är synnerligen arrangerat med inledande och ev avslutande slädfärder o.dyl. tycker jag att sådana inslag praktiskt taget är ett måste i tv:s luciafiranden. Sådant tycker jag ger en härlig känsla av gamla traditioner och folklighet.

"Problemet" med luciafirandet igår från Malung var väl att det påstods vara komponerat av en del betydligt äldre komponenter än de gängse, och därför tedde sig en ganska annorlunda, så att många tittare kände sig bortkomna.

Jag tyckte dock som sagt att luciafirandet igår var bra, jag kände det som om det byggde på djupt förankrade, folkliga traditioner och seder. Och att det framfördes mycket vackert, helhjärtat och med nerv av de duktiga unga männen och kvinnorna, vilka de sistnämnda ju bar verkligt tjusiga utstyrslar. Det kändes som om en mängd människor verkligen ansträngt och lyckats förträffligt! smile.gif

Och man slapp se barn som ser ut som om de tvångskommenderats och -dresserats enbart för att förnöja vuxna, som jag upplever att fallet tyvärr kan vara ibland.
Annki
Älskar tvångskommenderade och odresserade barn med elektriska ljus i handen, gärna i tåg där 7 av 10 är lucior och ljusen i kronorna står som ett upp och ett i minne! laugh.gif Malung var fint det också. Men p g a detta fick jag inte höra den traditionella Luciasången en enda gång igår. Och det var lite snopet. unsure.gif
Posse
CITAT (Annki @ 14-12-2004, 17:07)
... Men p g a detta fick jag inte höra den traditionella Luciasången en enda gång igår. Och det var lite snopet. unsure.gif

Hmm... jag missade nog också den, men text och musik(nåja) finns här. rolleyes.gif
*Felix matte*
Lyssna och se Sankta Lucia... (Real Player )
Se Lucia i Windows Media Player

Säger som Annki... jag älskar odresserade barns luciatåg wub.gif
Igår fick jag se film från barnbarnets luciatåg på dagis...dom är ju bara fööör söta... Kliar i håret.. då tar man av glittriga kronan och lägger den på golvet ...tar på den igen när man kliat färdigt wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon