Full version: förslag på plantage
Magdis
Jag skulle vilja anlägga ett litet plantage på gräsplätten bredvid entrén. Det ska vara en barrväxt som inte blir så hög, högst 1,5-2 meter. Runtom den skulle jag vilja sätta lite andra snygga växter som passar ihop med barrväxten. Jag har tänkt mig att plantagen ska se ut som en liten ö och att man vid juletid kan sätta belysning där. Vi har för närvarande inget träd som det passar att sätta ljusslinga i och det känns så mörkt och trist i trädgården.
Nån som har förslag på vad jag kan plantera?
Åsa, mälardalen zon 2
Oj här trodde jag att det var någon som tänkte odla någon exotisk frukt i större skala

Plantage = jordbruksenhet där bara en växt odlas. Plantager finns oftast i tropikerna och är inriktade på exportgrödor som bomull, sockerrör och kaffe.

Antar att det är plantering du menar:
Kanske en sockertoppsgran skulle fungera ev. kan den fungera även i zon 5

Annars finns det idegran som är härdig i zon 5 och den går bra att formklippa, idegran växer dock mycket lite de första åren så det är ingen snabb växt.
Magdis
Ojdå, du har rätt i att "plantage" var fel ordval. "Rabatt" hade jag väl egentligen kunnat skriva.
Sockertoppsgran har jag också funderat på. Frågan är bara om den blir lite för hög, eller går det att hålla den nere på längden? Vad kan bli snyggt att samplantera med barrväxten tror du?
pisanggoreng
En detalj i sammanhanget, men ändå: "plantage" har enligt SAOL lite bredare betydelse (och fungerar därför i sammanhanget):


"odlat växtbestånd; jordområde som är bevuxet med odlade växter; anläggning för odling av växter; trädgård(sanläggning); park; planteringsland; i fråga om nordeuropeiska förh. nunmera bl. ngn gg om trädgårdsanläggning (för odling av frukt) l. trädplantering, förr äv. allmännare, om anläggningar för odling av tobak, potatis, krapp, hunile, lin, han?pa 1n. fl. växter"
kristerh
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-12-2004, 01:12)
Sockertoppsgran har jag också funderat på. Frågan är bara om den blir lite för hög, eller går det att hålla den nere på längden?

Sockertoppsgranen växer VÄLDIGT sakta, tror inte att den skall toppas, då förlorar den sin fina form, däremot kan man ta bort grenar nertill och på så sätt få lite stam på den.
krister
Magdis
Dvärgblågran är en annan växt jag tänkt kan vara lämplig. Lite kul också med just en gran eftersom det är vårat efternamn. Kanske man kan sätta någon typ av ljung runtom? Även om det inte syns när det blir mycket snö så är det väl fint när det är barmark. En liten vintergrön oas som man kan pryda med ljus under de mörkaste månaderna, det vore härligt.
Ewa L
Jag har gjort en plantering på framsidan med just de tankarna du har. Snyggt året om, belysning etc. Iofs har jag säkert mindre snö än vad du har + lite större yta. Men ändå;

Jag har satsat på: Amerikansk Järnek (härdigare än den vanliga), Lagerhägg, Buxbom, Blå Krypen, Eldtorn, Mahonia (blir riktigt snygg 2 gånger per år om den klipps ner på våren).
Låga växter: Ljung, Vitbrokig Blåtåtel, Hasselört, Vintergröna.

Tror det var det hela. Är dessvärre lite dåligt uppdaterad på vad som klarar dina breddgrader, men tycker att Mahonian generellt är klart undervärderad.
lotta_
Jag har en grupp av barrväxter - pelartuja, sävenbom och fågelbogran. De är vackra ihop och framförallt vintergröna. När de var små så hade jag även planterat röd astilbe i den rabatten men nu har barrväxterna brett ut sig så att det inte ryms några perenner, i så fall måste jag utöka.
Magdis
Det låter snyggt lotta, du råkar inte ha någon bild på det?
kerstin z5-6
Sockertopp , Microbiota decussata och Juniperus suecia samt juniperus squamata blue star -samt dessa på bildlänken har jag i ett parti -De tre sista barrisarna är blågröna -M decussata växer marktäckade -squamata är en liten blå boll , Juniperus suecia är en pelarfomad blågrön sak -de är vackra ihop med sockertopp o bolltuija tex smile.gif
Här syns en del bara
Squamata i förgrunden
Ingo
Jag har en liten grupp med hybrididegran 'Hillii', amerikansk krypen 'blue chip', trädgårdsen 'mint julep' och gul nutkacypress. Den syns på två av bilderna i mitt fotoalbum med träd.
Magdis
Vilka fina bilder. Jag ska kolla upp om dessa växter tål zon 5. Det finns många fina barrväxter, jag har inte riktigt upptäckt det förrän nu. Tidigare har jag tyckt att barrväxter är urtrista men nu är jag riktigt intresserad av dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon