Full version: Datornördar se hit!
gammelnalle
Jag brukar köra "diskrensning" (nu snackar vi datorer.. inte resten av huset.. biggrin.gif ) men vad skall man ha förkryssat??
"Hämtade filer" ??
"Temporära filer" ??



Ni brukár ju ha vettiga ideer.. (nåja.. inte alltid.... smile.gif smile.gif )
Christoffer
Det beror på vad du vill ta bort. Ett komplement till detta är programmet Adaware. Det lägger sig en himla massa skräpfiler på hårddisken som tar plats och eventuellt kan slöa ner systemet. För mig är Adaware ett måste.
TeliaNet
de temporära bör du ta bort.ad-aware är mest för att ta bort allmäna spionprogram m.m.
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 10-12-2004, 19:55)
Jag brukar köra "diskrensning" (nu snackar vi datorer.. inte resten av huset.. biggrin.gif ) men vad skall man ha förkryssat??
"Hämtade filer" ??
"Temporära filer" ??



Ni brukár ju ha vettiga ideer..  (nåja.. inte alltid.... smile.gif  :) )

jag brukar inte ta bort annat än Temporära (för feg)
men nu gör jag precis som Christoffer...Kör Ad aware varje dag... den rensar bort alla skräpfiler. biggrin.gif

defrag kör jag 1ggr/mån
Sulawesii
Jag kryssar i rubbet.
Eva i Skåne
Ad aware har jag glömt bort unsure.gif under hela hösten, men nu körde jag det.
99 skräpfiler sad.gif
Sommartorparn
CITAT (gammelnalle @ 10-12-2004, 19:55)
Jag brukar köra "diskrensning" (nu snackar vi datorer.. inte resten av huset.. biggrin.gif ) men vad skall man ha förkryssat??
"Hämtade filer" ??
"Temporära filer" ??

Jag brukar kryssa för rubb och stubb. Frigör oftast en hel del utrymme. Använder du "diskrensning" finns ingen risk att du tar bort något du sedan ångrar. Den risken finns däremot om du manuellt tömmer temp och cookie foldrar.

Ad-Aware som dom andra pratar om är enbart för att leta upp och ta bort reklam och spionprogram. Detta är grejer som "diskrensning" inte tar bort. Vad gäller reklam och spionprogram så vill jag också rekommendera gratisprogrammet Spybot som komplement till Ad-aware. Det hittar ibland lite annat. Finessen med Spybot är att man kan "immunisera" sin dator mot de mest välkända spionprogrammen så att dom över huvdtaget inte ens placeras på din dator. Men, som sagt, det är ett helt annat ärende än det som den ursprungliga frågan gällde.

Defragmentering var det någon som nämde. Ju fullare datorn är desto viktigare att göra detta ofta. Om det är för trångt klarar den inte av att flytta om alla fragmenten. MEN det är en god idé att scanna disken för fel INNAN man defraggar. Om det finns fel i filsystemet så kan defragmenteringen haverera, och då har man lätt fått ytterligare fel i systemet...... Tågordningen för regelbundet underhåll av datorn är alltså: diskrensning, scanning, och defragmentering.
*Felix matte*
CITAT (Sommartorparn @ 10-12-2004, 23:42)
MEN det är en god idé att scanna disken för fel INNAN man defraggar. Om det finns fel i filsystemet så kan defragmenteringen haverera, och då har man lätt fått ytterligare fel i systemet...... Tågordningen för regelbundet underhåll av datorn är alltså: diskrensning, scanning, och defragmentering.

Jag kör numera sällan Diskrensning.
Däremot kör jag defragmentering minst en gång/månad..
Scanna behövs inte... eftersom datorn (åtminstone min) sköter om och Analyserar innan den Defragmenterar biggrin.gif
Temporary Internet files och cookies tömmer jag några ggr/dag (om jag surfar länge) och det kan alla göra utan någon som helst risk för störningar biggrin.gif
Sommartorparn
CITAT (Felix matte @ 11-12-2004, 00:10)
Scanna behövs inte... eftersom datorn (åtminstone min) sköter om och Analyserar innan den Defragmenterar biggrin.gif
Temporary Internet files och cookies tömmer jag några ggr/dag (om jag surfar länge) och det kan alla göra utan någon som helst risk för störningar biggrin.gif

Alltså den analys som datorn gör innan den defragmenterar är inte samma sak....
Den scanning jag talar om reparerar fel i filsystemet + scannar hårddisken för fysiska fel och markerar dessa så att inte data läggs på dessa platser. Har man en hårddisk som har varit med ett tag så finns det gott om sådana "bad blocks" eller "bad clusters". Vid defragmenteringen skyfflar datorn om datan på hårddisken och då är det lätt hänt att den placerar något på ett skadat ställe. Och då har man problem. Därför scannar jag alltid innan jag defragmenterar. Jag brukar också köra den lilla scanningen, alltså den som bara kollar filsystemet och inte diskens yta varje gång som ett större program har intestallerats på datorn. Bara för att vara säker på att allt har placerats rätt.

Vad gäller tämning av cookiesfoldern så har jag tappat alla mina automatiska inloggningsuppgifter, (exempelvis om man vill in på denna sida utan att logga in). Så det gör jag inte om.... sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Sommartorparn @ 11-12-2004, 09:58)
Alltså den analys som datorn gör innan den defragmenterar är inte samma sak....
Den scanning jag talar om reparerar fel i filsystemet + scannar hårddisken för fysiska fel och markerar dessa så att inte data läggs på dessa platser. Har man en hårddisk som har varit med ett tag så finns det gott om sådana "bad blocks" eller "bad clusters". Vid defragmenteringen skyfflar datorn om datan på hårddisken och då är det lätt hänt att den placerar något på ett skadat ställe. Och då har man problem. Därför scannar jag alltid innan jag defragmenterar. Jag brukar också köra den lilla scanningen, alltså den som bara kollar filsystemet och inte diskens yta varje gång som ett större program har intestallerats på datorn. Bara för att vara säker på att allt har placerats rätt.

Vad gäller tämning av cookiesfoldern så har jag tappat alla mina automatiska inloggningsuppgifter, (exempelvis om man vill in på denna sida utan att logga in). Så det gör jag inte om.... sad.gif

Du har rätt... analys och scandisk är inte samma sak.

Jag har inte Scandisk i min XP, jag kör defrag direkt.
Den säger till ifall något är fel eller det är för lite utrymme kvar
och då får jag köra chkdsk som kollar och reparerar.... precis som scandisk gör.

jag har inga automatiska inloggningar... visste därför inte att sånt försvinner när man tömmer cookies wacko.gif tongue.gif
Däkan
Oj vad mycket jag inte vet!

Kan ni, t.ex. Sommartorparen, vara lite mer konkret.

Hur ska jag göra? Vad ska jag ladda ner? Länkar, snälla!
Posse
Om man (som jag) är rädd "att hoppa i galen tunna" kan man ladda ner SpywareBlaster, och köra det någongång i veckan. Programmet konfigurerar webbläsarna Internet Explorer och Mozilla/Firefox att betrakta kanske tusentals ökända ställen på webben som "Ej tillförlitliga platser" och påstås förebygga installation av diverse elände.
Gossen Ruda
Varje månadsskifte gör jag följande:

Rensar Outlook från allt som jag inte vill ha där. Inkorgen granskas och rensas, likaså säntkorgen. Därefter tömmer jag papperskorgen i Outlooken.

Tar upp kontrollpanelen och internetalternativ och rensar alla temporära filer inklusive offline.

Tar upp utforskaren och slänger alla cookies som är äldre än 1 månad. Finns i Temporära Internetfiler och dessutom i cookies-biblioteket. Kollas först så att det inte är någon som ser ut att vara viktig.

Tömmer papperskorgen.

Stänger alla program som går att stänga.

Kör en Scandisk.

Startar Defrag.


Förutom detta så brukar jag kolla då och då så att det inte ligger filer och skräpar.
Sommartorparn
CITAT (Felix matte @ 11-12-2004, 11:21)
Jag har inte Scandisk i min XP, jag kör defrag direkt.
Den säger till ifall något är fel eller det är för lite utrymme kvar
och då får jag köra chkdsk som kollar och reparerar.... precis som scandisk gör.

Du har rätt. I XP heter det inte scandisk utan CHKDSK. (Scandisk var äldre Windowsversioner).

Hur som helst, det är den jag menar. Jag kör alltid den innan defrag, och alltid efter det att tonårsgrabben härjat med datorn. Vill man scanna C-disken så måste man kryssa i alternativen och starta om datorn för att det ska funka.
smile.gif
Sommartorparn
CITAT (Däkan @ 11-12-2004, 11:49)
Hur ska jag göra? Vad ska jag ladda ner? Länkar, snälla!

Här kan du läsa om+ladda ned anti-spionprogrammet AdAware.

http://www.lavasoftusa.com/software/adaware/

Och här är Spybots sida:
http://www.safer-networking.org/en/index.html

Framför allt Adaware är mycket lätt att använda, Spybot har dessutom en funktion att du kan låta immunisera din dator och förhindra att spionprogrammen ens kommer in i din dator. Båda dessa program fungerar på samma sätt som anti-virusprogrammen:dvs. för att de ska kunna skydda din dator mot dom nyaste spionprogrammen måste du regelbundet uppdatera dom. Det finns ingen risk att dom tar bort sådant som du vill ha kvar. Allt som dom tar bort lägger dom i en karantän så att du kan återställa dom om du vill. Varför skulle du då vilja ha ett spionprogram på din dator? Nämligen om du har laddat hem ett gratisprogram, som är knutet till ett sådant reklam/spionprogram. Tar du bort det senare fungerar inte det förra. Men personligen tycker jag man ska bojkotta den slags gratisprogram av typ "shareware" och bara använda gratisprogram av typ "freeware". Dom är verkligen gratis, dvs. det medföljer inga skumma grejer när man installerar dom.

Detta var dagens föreläsning. smile.gif
gammelnalle
Tack alla !!!!

lite klokare har jag förhoppningsvis blivit....
(och några fler tillsammans med mig...)
Sollan
Diskrensning görs i mitt kök när det morrar dovt när jag jag går förbi diskbänken... wacko.gif
gammelnalle
CITAT (Sollan @ 11-12-2004, 20:29)
Diskrensning görs i mitt kök när det morrar dovt när jag jag går förbi diskbänken... wacko.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Sommartorparn
CITAT (Sollan @ 11-12-2004, 20:29)
Diskrensning görs i mitt kök när det morrar dovt när jag jag går förbi diskbänken... wacko.gif

Hoppas bara att det inte blir nödvändigt att defragmentera den sedan......
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Blomstertanten
CITAT (Sollan @ 11-12-2004, 20:29)
Diskrensning görs i mitt kök när det morrar dovt när jag jag går förbi diskbänken... wacko.gif

Aha, det är därför det låter konstigt i köket !

Bäst att göra en diskresning ! tongue.gif
unsure.gif Undrar om jag kan hoppa över defragmenteringen wink.gif
Sollan
Defragmentering får man göra när man tappat disken i golvet. Annars är det onödigt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon