Full version: Stolt tant !
Blomstertanten
Måste bara få skryta lite ! smile.gif

17- åringen kom hem i dag och berättade att han fått Mycket Väl Godkänt på provet

Han kommer att få VG och MVG i alla ämnen utom gymnastik.
Och med tanke på att han hade fullt sjå att bli godkänd överhuvudtaget i nian så tycker jag att det är en stor prestation !

wub.gif Och jag är mamma till honom ! rolleyes.gif
unsure.gif Undrar vem han brås på ?
Måste vara mamma tongue.gif
zaaritha
Grattis!!
Sulawesii
Grattis!

Mig får ni trösta istället sad.gif ..... Min son har slarvat med läxorna, är lat, inget intresse..... enligt omdömet jag fick hem idag. Alla lärare säger att han kan och det vet ju jag med!
Månadspeng den här månaden kan han se sig i sin söta bak efter! mad.gif
gammelnalle
Hoppla....

Gymnastik??? was is dass?? Det är väl ändå... idrott och hälsa???

Man kan faktiskt få minst VG utan att ens beträda en Gymnasiksal eller Idrottsarena...





















måste bara tetas lite...

SJÄLVKLART skall du vara stolt och glad över din SONS PRESTATIONER...





och Sulawesii:

Jag vet inte hur gammal han är, MEN skolan kan vara ett skitställe som bara suger musten ur eleverna.....
Så var inte FÖR hård med månadspengen (så vida ni inte har kopplat den till hans skolarbete) han har säkert många andra GODA egenskaper.


och hur skall han kunna köpa julklappar till dig annars.????




sleep.gif sleep.gif smile.gif sleep.gif smile.gif unsure.gif wink.gif blink.gif wacko.gif
LenaTuring
CITAT (gammelnalle @ 10-12-2004, 19:45)
och Sulawesii:

Jag vet inte hur gammal han är, MEN skolan kan vara ett skitställe som bara suger musten ur eleverna.....
Så var inte FÖR hård med månadspengen (så vida ni inte har kopplat den till hans skolarbete) han har säkert många andra GODA egenskaper.


och hur skall han kunna köpa julklappar till dig annars.????




sleep.gif  -_-  :)  -_-  :)  :unsure:  ;)  :blink:  :wacko:

Fint sagt (skrivet) och tänkt! smile.gif

Vi har alla våra sämre dagar i livet "det brukar gå över" han kommer nog igen. smile.gif
LenaTuring
CITAT (Blomstertanten @ 10-12-2004, 19:05)
Måste bara få skryta lite !    :)

17- åringen kom hem i dag och berättade att han fått Mycket Väl Godkänt på provet  

Han kommer att få VG och MVG i alla ämnen utom gymnastik.
Och med tanke på att han hade fullt sjå att bli godkänd överhuvudtaget i nian så tycker jag att det är en stor prestation !

wub.gif Och jag är mamma till honom !   rolleyes.gif
unsure.gif   Undrar vem han brås på ?
Måste vara mamma    :P

Vad roligt för er, förstår att du är stolt! (och han med förstås). smile.gif
kerstin z5-6
Grattis till sonens prestationer smile.gif Blomstertanten !
Pojkar brukar komma igen i gy, det har jag sett massor av gånger frågan är bara hur man ska få dem dit smile.gif i 7-9 har de så fullt upp med hormoner och tillväxten .. och flickor var det här
Jag tror lika delar uppmuntran och stöd är effektivast
biggrin.gif
*Felix matte*
Grattis Blomstertanten...så klart han brås på dig. smile.gif
Blomstertanten
CITAT (Sulawesii @ 10-12-2004, 19:26)
Grattis!

Mig får ni trösta istället  :( ..... Min son har slarvat med läxorna, är lat, inget intresse..... enligt omdömet jag fick hem idag. Alla lärare säger att han kan och det vet ju jag med!
Månadspeng den här månaden kan han se sig i sin söta bak efter!  :angry:

Låter som samma omdöme som min son fick hela högstadiet !

Men han ryckte upp sej i slutet av nian när han insåg att han inte skulle kunna komma in på den linje han ville.
Han var nära att få icke godkänt i alla ämnen !
Men med förenade krafter så gick det vägen ! Sista 2 månaderna satt han (och jag) med näsan i böckerna hela kvällarna och helgerna ! wacko.gif
Så ge inte upp ! smile.gif Håller tummarna !

CITAT (Felix matte @ 10-12-2004, 20:22)
Grattis Blomstertanten...så klart han brås på dig. smile.gif

wub.gif
gammelnalle
Dotera (OBS inte bara söner) hade 8 IG i åttan....

Nu har hon G, VG och MVG i de flesta ämnena... (tyvärr inte matte och idrott och hälsa sad.gif ) men OJ vad det är skillnad på HUR man undervisar...




(enär jag själv hoppar in på Gymnasiet och undervisar så kanske jag är diskvalifiserad att ha en åsikt...??? men det har jag ändå...)


kerstins teorier om hormoner tror jag har MYCKET
stor betydelse...
Posse
CITAT (Blomstertanten @ 10-12-2004, 19:05)
wub.gif Och jag är mamma till honom !   rolleyes.gif
unsure.gif   Undrar vem han brås på ?
Måste vara mamma    :P

Så du hade alltså höga betyg också?
kerstin z5-6
Självklart gäller min teori även tjejer ! smile.gif
Sulawesii
CITAT (Blomstertanten @ 10-12-2004, 21:25)
Låter som samma omdöme som min son fick hela högstadiet !

Men han ryckte upp sej i slutet av nian när han insåg att han inte skulle kunna komma in på den linje han ville.
Han var nära att få icke godkänt i alla ämnen !
Men med förenade krafter så gick det vägen ! Sista 2 månaderna satt han (och jag) med näsan i böckerna hela kvällarna och helgerna ! wacko.gif
Så ge inte upp ! smile.gif Håller tummarna !

CITAT (Felix matte @ 10-12-2004, 20:22)
Grattis Blomstertanten...så klart han brås på dig. smile.gif

wub.gif

Oh, vad skönt att höra! Det finns hopp!

Månadspengen åker för att han ljugit om läxorna. Sagt att han gjort dom i skolan när han jobbat klart med andra uppgifter och så.
Superdum morsa som gick på det.... wub.gif Jag kanske inte heller skulle ha nån månadspeng??
kerstin z5-6
Tja , det trodde jag aldrig på i de årskurserna , jag frågade vad de/läxorna i så fall handlade om .. han kunde sällan svaret ...
Numer är han väldigt filosofisk o svår laugh.gif enl sina klasskamrater , på ett positivt sätt alltså , har höga betyg i det mesta -så JA det finns mycket hopp smile.gif
zaaritha
Jag gick i skolan -57--till-66.
Hade bra betyg i språk, biologi, geografi.m fl.
Antar att det inte ens går att jämföra med dagens skola??
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 10-12-2004, 23:36)
Jag gick i skolan -57--till-66.
Hade bra betyg i språk, biologi, geografi.m fl.
Antar att det inte ens går att jämföra med dagens skola??

och jag började i ettan 1953... näää... det går inte att jämföra dåtid med nu.
"på den tiden" (herregud vad gammalt det låter)... då visade vi respekt för lärarna... inte sjutton satt vi med kepan på i skolsalen och tuggade eller pratade i mobilen (fanns ju inte heller då)
inte heller gjorde våra föräldrar anmälan till Skolstyrelsen om fröken eller magister gav oss en "avhyvling"
Numera "kränker man den personliga integriteten" så fort man vågar ifrågasätta någons uppförande.
zaaritha
Ja det stämmer ju!
Man hade en jädrans respekt för lärarna!!
Man fick bara svara på tilltal. Nu verkar det vara ett rent he-te att
vara lärare!
USCH.
kerstin z5-6
NEJ, det är det inte ! De flesta ungdomar är trevliga och intressanta om än ibland lite trötta och rastlösa personer smile.gif
Respekt är ju inget man tar utan något man får , men trött i huvudet blir man -som i alla yrken där man arbetar med människor .
För det mesta älskar jag mitt jobb -även om resurserna ibland är för små.

När man ser en skoltrött elev lyckas - det finns inget bättre -skulle vara rosodling möjligtvis då !
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Posse
CITAT (zaaritha @ 11-12-2004, 00:07)
Ja det stämmer ju!
Man hade en jädrans respekt för lärarna!!
Man fick bara svara på tilltal. Nu verkar det vara ett rent he-te att
vara lärare!
USCH.

Jag blir rätt förfärad när det visas på tv hur det tydligen går till i många skolsalar nuförtiden. Senast var det scener i nu aktuella tv-serien "Orka, orka" där eleverna synes utöva allehanda internt sällskapsliv på lektionerna, alltmedan läraren - som vore de i skilda världar - ändå kör sin "show" framme i salen. Synnerligen förnedrande... och meningslöst. ohmy.gif huh.gif sad.gif mad.gif
Sulawesii
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-12-2004, 23:26)
Tja , det trodde jag aldrig på i de årskurserna , jag frågade vad de/läxorna i så fall handlade om .. han kunde sällan svaret ...

Nä, jag lärde mig min läxa nu. Hänger inte riktigt med i svängarna.
Sulawesii
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-12-2004, 11:18)
NEJ, det är det inte ! De flesta ungdomar är trevliga och intressanta om än ibland lite trötta och rastlösa personer smile.gif
Respekt är ju inget man tar utan något man får , men trött i huvudet blir man -som i alla yrken där man arbetar med människor .
För det mesta älskar jag mitt jobb -även om resurserna ibland är för små.

När man ser en skoltrött elev lyckas - det finns inget bättre -skulle vara rosodling möjligtvis då !
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Önskar att det fanns fler lärare som du! smile.gif smile.gif

Och just det där du säger med att respekt är något man förtjänar står jag helt bakom. Har aldrig förstått det där med att man ska respektera äldre. För man ska väl respektera alla - som du säger - förtjänar det! Gamla som unga. Lärare som elever.
amaira
CITAT (Blomstertanten @ 10-12-2004, 19:05)
Måste bara få skryta lite !    :)

17- åringen kom hem i dag och berättade att han fått Mycket Väl Godkänt på provet  

Han kommer att få VG och MVG i alla ämnen utom gymnastik.
Och med tanke på att han hade fullt sjå att bli godkänd överhuvudtaget i nian så tycker jag att det är en stor prestation !

wub.gif Och jag är mamma till honom !   rolleyes.gif
unsure.gif   Undrar vem han brås på ?
Måste vara mamma    :P

Grattis till er båda!!! wub.gif wub.gif Förstår att du är glad och stolt! (att ni båda är, med all rätt)



Sedan ... så TROR jag på "respekt". Jag TROR på att respektera.
Att se, försöka förstå, acceptera - och ur det finna vägar att gå vidare, vägar som FUNKAR. (Lättare sagt än gjort, jag vet)

Jag TROR på att det går att sätta gränser, utan att kränka. Jag till och med tror på sådan gränssättning som den enda fungerande och värdefulla.
En sådan gränssättning är lika stabil, om inte stabilare, än att vara "tjurigt sårad", ointresserad, maktlös, eller se till sina EGNA syften och inte den andres - vilket ofta är orsaker till kränkning.

Jag tror också på, att man som förälder är FÖREBILD för sina barn, små som vuxna, och genom att själv både veta vad som är repsket, och visa den, på ett bra vis (MED gränser) - så lär sig barnen.


Jag tror också på, att det är en av de svåraste tillvägagångssätten som finns, mycket därför att vi själva inte lärt oss det på ett bra sätt.

Och sist av allt ... min "tro" är inte detsamma som min kompetens alla gånger.




Det här jag skrivit, kom sig av att jag tycker annorlunda än några skrivit här. (medan jag håller med andra).
Det syftar inte till dig, Sulawesii !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vad gäller just din situtaion, så har jag inget bra råd. Tror inte heller att du behöver det, det ordnar sig!
Det går upp och det går ner, och ungdomar är som de är, och tonårstiden är en svår tid, både för tonåringen själv och för tonåringars föräldrar.

Man får ha lite is i magen...

Stor kram från amaira wub.gif .
Sulawesii
CITAT (amaira @ 11-12-2004, 13:05)
Vad gäller just din situtaion, så har jag inget bra råd. Tror inte heller att du behöver det, det ordnar sig!
Det går upp och det går ner, och ungdomar är som de är, och tonårstiden är en svår tid, både för tonåringen själv och för tonåringars föräldrar.

Ja, det är en svår tid. Känns skönt att du skriver att det ordnar sig!
Kanske kommer jag en dag vara lika stolt som Blomstertanten! Det behövs inga MVG för det. Bara att han inte får betyg som är som dom är pga slöhet!

Är det dumt att använda månadspengen som "maktmedel"? När inget annat går hem?
amaira
CITAT (Sulawesii @ 11-12-2004, 16:32)
Är det dumt att använda månadspengen som "maktmedel"? När inget annat går hem?

Vem kan känna din son bättre än du?

Hur känns det i magen (på dig) när du tänker dig den lösningen?
Där tror jag du har ditt svar, hur du känner det i magen.

Att "gå på magkänsla" brukar vara det mest effektiva, för innerst inne brukar man känna vad som är rätt i just ens eget fall. Det svåraste ligger kanske i att "tro" på sin magkänsla.

Hur du än gör, vad som än känns rätt för dig vad gäller sonen, så minns alltid att det är hans sida som du står på, ingen annans...



Jag kan inte ens ge en liten hint om, vad som är "rätt" eller "dumt", för jag har ingen aning!
Men jag är övertygad om, att det ordnar sig!!! wub.gif Du verkar vara en varm och klok person, som gör ditt bästa - vad mer kan någon människa göra i svåra situationer?

Varm kram igen wub.gif

/amaira.
pejori
så rätt amaria ...så rätt... smile.gif smile.gif smile.gif
har haft en sådan son jag med... kan inte...vill inte o.s.v. sad.gif sad.gif
men, men det vände så småningom... och det blev folk av honom också wub.gif wub.gif
man gör sitt bästa utifrån dom förutsättningar man har och med dom medel som finns....mer kan man inte begära...vi är inte bara föräldrar...vi är mäniskor också... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Sulawesii
wub.gif Tack för det, amaira och pejori wub.gif !
Det känns bara bra i magregionen. Sonen är på bra humör också, så det är nog inget han kommer att springa till psykologen om i framtiden. Han har till och med dammsugit sitt rum idag! OCH samlat ihop sina lortiga underkläder och slängt dom i tvättkorgen!

Förlåt Blomstertanten för att jag snott din tråd "lite grann" wub.gif wub.gif ! Det bara bidde så.....
kerstin z5-6
kanske hjälper det -du känner honom bäst

Annars brukar brist på struktur och tidsuppfattning vara problemet för många -det hinner jag sen det gör jag sen ..stuket .. sällan -"jag fattar inget "
Blomstertanten beskrev ju att hon suttit med sonen i vårterminen i nian

Vad jag menar är alltså -Inte "hjälp" att klara läxan= Du ger svaren och dikterar de "skrivna rapporterna" ,då blir det Du som går i nian i stället smile.gif

Men stöd om NÄR den ska göras och HUR LÅNG tid det tar per dag ung. ..
Studerandet är egentligen svårt att få ordning på , även för vuxna -som ofta läser alldeles för mycket och länge .. =ingen fritid

Kolla in schemat ihop o bestäm bara - ok du har eng må -då läser du 20 min eng må kväll läxa eller inte osv ..Har du prov -läs 40 min -eller vad som passar ...Vill du bli förhörd -säjer DU till -osv

Provalmernacka -kan man kräva att få av skolan -särskilt om eleven visat att de inte" hängt"med
-sätt den på kylskåpet -Då vet ni bägge

Håll ut -han behöver bara mogna till lite tror jag
-Att han städar o så nu tyder på att han vill göra dej glad -inga ungar gillar omdömen som
han är lat ...
Innerst inne mår han nog lite pyton ändå -fast psykologhjälp tror jag inte han kommer att behöva laugh.gif
Tvärtom tycker jag att han verkar vara en smart kille smile.gif
K
ursäkta den pedagogiska tonen .. jag är lite arbetsskadad -hehe ....

En sista pedagogisk brasklapp -POWERPOINT ! den som finns
i vanliga Word paketet -vet inte du, vet han säkert ..
Till all "papegojkunskap" - Rapa upp fakta -som tex ..
språk glosor
-svar på hårda fakta om lag o rätt i samhällskunskap osv.
Ett ord på varje Powerpointbild
Svenskt först
-engelskt sen på nästa bild
-hela glosläxan så..
-gärna med bild till de engelska orden -finns i programmet

bild 1Ko
bild 2 COW + bild av ko
Kör bildspelet -träna
Läs det svenska ordet-på bild 1 och
-säj det engelska o stava -
-kolla dig själv genom att klicka -till det engelska ordet
Kan köras 100 ggr
Ingen säjer -Nu sa du fel!
och man får ett bildminne-till ordet -superduperbra!!

Går bra till massor av olika ämnen
har hjälp många av mina elever

En skrev att han fortfarande kör så ... o han läser på högre ort nu
tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Sulawesii
PowePoint var en bra idé. Har inte haft en tanke på att kunna använda den som läxhjälp. Tack för det! smile.gif
Berith
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-12-2004, 21:32)
Provalmernacka

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
hoppas att du inte är svensklärare Kerstin! wink.gif
kerstin z5-6
Nej jag är inte lärare i svenska , men för det mesta kan jag stava ändå ... provalmanacka. ...
Blomstertanten
CITAT (Sulawesii @ 11-12-2004, 20:10)
wub.gif Tack för det, amaira och pejori wub.gif !
Det känns bara bra i magregionen. Sonen är på bra humör också, så det är nog inget han kommer att springa till psykologen om i framtiden. Han har till och med dammsugit sitt rum idag! OCH samlat ihop sina lortiga underkläder och slängt dom i tvättkorgen!

Förlåt Blomstertanten för att jag snott din tråd "lite grann" wub.gif  :wub: ! Det bara bidde så.....

ohmy.gif Tll och med damsugit ? Du verkar ha lyckats bättre än jag biggrin.gif

Den här tråden kan du se som min julklapp till dig !

tongue.gif wub.gif
Sulawesii
Tack, tack! Det var snällt! wub.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon