Posse
Phishing tycks verkligen bli en alltmer populär bedrägeriform.
Jag får numer var och varannan dag engelskspråkiga mail adresserade till en epostadress jag har på min hemsida. Mailen utger sig komma från olika slags bank-, kredit- och kortföretag, berättar att det tyvärr uppstått något problem och att mitt konto kommer att stängas om jag inte fyller i och ger dem information om kontot.

Jag har aldrig hört talas om dessa företag eller deras produkter, men de hoppas naturligtvis att mailen också ska "träffa" sådana som har konton som kan passa ihop med deras mail.

Inte lite fräcka är de... häromdagen kom t.o.m. påminnelse tre dagar efter första mailet om att jag "glömt" besvara...
kristerh
Livsfarligt!
Banker, kreditkortsföretag osv skickar ALDRIG via mail.
krister
Caprice
Precis, livsfarligt är vad det är..!

Svara aldrig på sånt..!

Hota med polisanmälan i returmail..!

Caprice
kristerh
CITAT (Caprice @ 10-12-2004, 13:03)
Precis, livsfarligt är vad det är..!

Svara aldrig på sånt..!

Hota med polisanmälan i returmail..!

Caprice

Tror inte att de bryr sig om en polisanmälan unsure.gif
Det är nog någon slags större brottslingar som håller på med detta typ maffian.
krister
Sommartorparn
CITAT (Caprice @ 10-12-2004, 13:03)
Hota med polisanmälan i returmail..!

Skicka inget returmail! Det blir som en bekräftelse på att adressen fungerar, och det blir etter värre.

Det går att spärra avsändare i Outlook. (Ja, jag vet dom hittar på nya adresser hela tiden, men jag inbillar mig att man blir av med några skräpmail i alla fall...)
wolkenkrabber
CITAT (Sommartorparn @ 10-12-2004, 13:14)
CITAT (Caprice @ 10-12-2004, 13:03)
Hota med polisanmälan i returmail..!

Skicka inget returmail! Det blir som en bekräftelse på att adressen fungerar, och det blir etter värre.

Det går att spärra avsändare i Outlook. (Ja, jag vet dom hittar på nya adresser hela tiden, men jag inbillar mig att man blir av med några skräpmail i alla fall...)

det går ju att blocka avslutningen på smapped om spammed komemr from 123456@spammail.com kan du ju blocka ALLA spamm ifrån @spammail.com oavsätt anvöndare på den adressen, så gjorde jag får aldrig spam nu mera nästan
TeliaNet
att hacka sig in i andras e-post-meddelanden och ta sig in i andra datorer kunde vi för 10 år sedan, i dag så ska man inte uppge namn och address på internet för det är lika enkelt som att titta i telefonkatalogen och vipps via en db så har perssonnr och lite till och du vet inget om det.
de kan då tömma konton m.m.
pisanggoreng
CITAT (Caprice @ 10-12-2004, 13:03)
Hota med polisanmälan i returmail..!

Än bättre: polisanmäl det..!
Sulawesii
Hemskt att man ska behöva vara så misstänksam mot allt mad.gif !
Jag tar bort all mail som jag inte känner igen avsändaren till. Öppnar det inte ens. Man vet aldrig.... mad.gif mad.gif
Posse
CITAT (Sulawesii @ 10-12-2004, 18:43)
Hemskt att man ska behöva vara så misstänksam mot allt  :angry: !
Jag tar bort all mail som jag inte känner igen avsändaren till. Öppnar det inte ens. Man vet aldrig....  :angry:  :angry:

Jag brukar inte heller öppna oönskad mail - vad jag förstår kan de om man är uppkopplad visa inlänkade bilder, varvid avsändaren ofta kan avläsa ens IP-adress och göra intrångsförsök. unsure.gif

Men jag råkade läsa några artiklar e.dyl. om "phishing" och tänkte jag skulle kolla om jag också fått och får sådana, så därför har jag "tjuvkikat" på några via Egenskaper.

Här är smakprov ur ett:

CITAT
Dear valued SunTrust member,

Due to concerns, for the safety and integrity of the online banking community we have issued the following warning message.
It has come to our attention that your account information needs to be confirmed due to inactive customers, fraud and spoof reports. If you could please take 5-10 minutes out of your online experience and renew your records you will not run into any future problems with the online service. However, failure to confirm your records may result in your account suspension.

You can confirm your account records by logging in to your internet banking account. Once you have confirmed your account records your internet banking service will not be interrupted and will continue as normal.

To confirm your bank account records please click here.
Thank you for your time, SunTrust Billing Department.


"Click here" är i orginalet en länk som väl leder till en fejkad banksida e.dyl. där man förväntas avslöja sina hemliga uppgifter rörande sitt eventuella konto för bedragarna.
*Felix matte*
Öppnar aldrig mail från okända... Delete tar effektivt hand om dem tongue.gif
Posse
Av ren nyfikenhet sökte jag med Google på "SunTrust" och en av resultatnotiserna börjar:

CITAT
SunTrust Banks, Inc., headquartered in Atlanta, Georgia, is one of the nation's largest commercial banking organizations.
Om nu föregående är sant, tycker jag det verkar som om bedragarna länkat in en logo e.dyl. från det riktiga SunTrust i sitt mail.

Kollar jag däremot nummeradressen i deras "click here"-länk svarar RIPE Whois query server:

CITAT
inetnum:      0.0.0.0 - 255.255.255.255
netname:      IANA-BLK
descr:        The whole IPv4 address space
country:      EU # Country is really world wide
org:          ORG-IANA1-RIPE
admin-c:      IANA1-RIPE
tech-c:       IANA1-RIPE
status:       ALLOCATED UNSPECIFIED
remarks:      The country is really worldwide.
remarks:      This address space is assigned at various other places in
remarks:      the world and might therefore not be in the RIPE database.


(Likadant är det med mailets avsändnings-IP.)

Man kan tycka att mottagarna borde tycka det är lite konstigt att den förnämliga banken inte ens tilltalar sin "käre, värderade medlem" med namn i meddelandet. wacko.gif
nilla
CITAT
Kollar jag däremot nummeradressen i deras "click here"-länk svarar RIPE Whois query server:


Ripe känner inte till amerikanska IPadresser, prova http://www.arin.net
så kanske du hittar den.
Mesta spammen kommer ju från USA.

Jag har spamfilter på servern och deletar manuellt men är tvärtrött på all smörja, får mellan 50-100 om dan nu.

Vem har läckt hemligheten om att jag letar efter Rolexkopior? smile.gif

Gunilla

Oj, sorry - det här borde nog hamnat i spamtråden och inte i pfishing...
Eva i Skåne
CITAT (pisanggoreng @ 10-12-2004, 16:42)
CITAT (Caprice @ 10-12-2004, 13:03)
Hota med polisanmälan i returmail..!

Än bättre: polisanmäl det..!

Inte mycket lönt med polisanmälan dessvärre sad.gif

Om man inte blivit utsatt för ett större bedrägeri läggs ärendet ner på studs. Polisen saknar resurser att utreda...

så det leder bara till en pinne i statistiken.
Posse
CITAT (nilla @ 11-12-2004, 07:47)
CITAT
Kollar jag däremot nummeradressen i deras "click here"-länk svarar RIPE Whois query server:


Ripe känner inte till amerikanska IPadresser, prova http://www.arin.net
så kanske du hittar den.
Mesta spammen kommer ju från USA.


Tack för tipset som ledde mig vidare till APNIC Whois Database

Som jag tolkar sökresultaten verkar phishing-mailet ha skickats från Kina, och webbsidan där man tydligen förväntas avslöja sina hemliga kontouppgifter ligga på en server i Taiwan.
Posse
Jag råkade på en artikel ikväll som jag inte läst förut, Phishing-attacker största e-posthotet.

För mig var det nytt att:

CITAT
En ny typ av phishingmejl skickar inte offret till en falsk hemsida genom att mottagaren klickar på en falsk länk i mejlet, istället installeras ond kod på mottagarens dator när mejlet öppnas, som senare dirigerar om offret till en falsk bankhemsidan när mottagaren ska besöka den riktiga banken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon