Full version: Ympning
jost
Jag undrar varför ympris ska tas just nu och ligga svalt och fuktigt fram till i vår. Varför kan man inte ta ymriset samtidigt som det är dags att ympa?
Cilla
Många gör det, eller iallafall i mars månad så att lagringstiden blir kort. Att man tar ris nu är för att man kan vara säker på att riset är i vila, och att man kan hålla det så ända till dess man ympar.

Äpple och päron kan man ympa med goda resultat ända fram till midsommar, och det blir färre ympar som klarar sig ju lägre fram på vårvintern man tar riset.

Man får välja: Antingen fixa bra lagringsmöjligheter så att man kan ta riset i optimal tid, som är nu och hyfsat varma dagar till och med januari någon gång. Med det riset i kyl eller nedgrävt i norr kan man ympa ända fram till midsommar.

Eller så fixar man inte bra lagringsmöjligheter och satsar på att ympa tidigt på våren, mars och kanske till och med april.

Det här gäller kärnfrukt, med stenfrukt måste man ympa tidigare för att få bra resultat och där har jag mindre erfarenhet men den jag har är att vintervårplockat ris misslyckas ofta.
jost
Tack för ditt svar! Jag tar väl och försöker med båda metoderna. Så vet jag till nästa gång:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon