Full version: Bonsai
e_sedell
Någon som är haj på det?

Jag tänkte ta och driva fram ett par stycken. Vilka svenska trädslag sma man välja?

Jag funderar på lönn, tall, en och möjligen al
Fialotta
Tall har jag trimmat i trädgården, men inte provat i kruka,
men om du gör det så berätta hur det går tongue.gif
abborrmaster
CITAT (e_sedell @ 27-02-2003, 22:21)
Någon som är haj på det?

Jag tänkte ta och driva fram ett par stycken. Vilka svenska trädslag sma man välja?

Jag funderar på lönn, tall, en och möjligen al

vet att min syrra prövade ek men det gick åt h-e...

/Simon
e_sedell
....det ska jag göra


Ja ek har jag inte hört någonting om, jag lånade ett par böcker från bibloteket, men dom förutsätter att man har ett träd eller att man köper dyra special frön. Visserligen nems lönn i boken, men jag tror det är någon kinesisk som inte blir så stor och det har jag inte möjlkighet att få frön ifrån. ...bara ifrån en brasiljansk, med ungefär samma blad som den kinesiska, men den blir typ 20-30 m och man ska ju välja träd som inte är så storvuvna...
abborrmaster
hmmm borde man inte kunna ympa bonzaiträd då unsure.gif

/Simon
e_sedell
jo det går, men då är de ju inte äckta ju....
abborrmaster
asså ympa ifrån bonzaiträdet varför skulle det inte vara äkta då unsure.gif???mad.gif smile.gif

/Simon
e_sedell
du menar att ta sticklingar från ett annat Bonsai träd eller? Om man driver fram en stam och låter den växa på längden för att få lagon tjocklek och sedan kapar och ympar så är det ju inte äckta. Många drivs fram på förkortningsmedel, de är heller inte äckta. De ska rotbeskäras och ha liten kruka för att vara äckta Bonsai.
Hannele

Här en 12-årig asp-'bonsai', ca 30 cm hög.
Växer i sten och makadam med fetknopp och silverarv.
Klipps lite varje vår och sommar.
Den ser väldigt vacker ut på vintern utan löv också!
Hannele
Aspen ovan fick vara kvar, eftersom man inte kunde plantera något annat där. Jag använder små självsådda plantor, som växer på tomten. De får inte ha för frodig och bra plats att växa i. Jag ska testa med små ekplantor, har några lämpliga.
e_sedell
Va, rotbeskär du dom inte?
bettan
Jag lyckades krympa en hasselplanta som jag tog i gräsmattan för några år sedan. Jag använde jorden den kom ifrån, klipte in pålroten, planterade den i en liten kruka i första hand bara för att se om den klarade sig. Det gjorde den och året efter satte jag om mitt lilla träd i en flat, fyrkantíg trälåda, fortfarande med samma jord men nu klippte jag in både rötter och krona, så som jag ville att den skulle se ut, mycket riktigt började den få ett knotigt, bonsailiknande utseende året efter. Övervintrade gjorde den i ett hål i marken, precis som vilket hasselträd som helst. Jag var lite stolt över mig själv och tykte att mitt tålamod hade gett mig resultat. Genast ville jag prova med andra små plantor. I all min iver att pröva både ek, björk och hagtorn, glömde jag på sommaren bort min lilla hasselbonsai som tråkigt nog torkade och dog. JAg har lärt mig nu att bonsaier kan gå i arv i flera generationer och gräver tålamod, omtanke, och mycket envishet. Bonsai kan nog många gånger symbolisera balansen mellan styrka och svaghet, jag måste hela tiden förstå hur trädet vill leva, samtidigt hur jag vill ha trädet genom att ständigt trimma det. Nu har jag lärt mig att det mesta som förvedas eller får stam, kan man göra bonsai på. Sen är säker jorden en hel vetenskap, det ska säkert vara speciella verktyg också...
ville bara berätta...
Smulan
köpte en äkta bonsai idag.

Serissa heter den och hoppas att den överlever.
Inte för blött, inte för torrt , inte för ljust, inte för mörkt, inte för varmt och inte för kallt och till sist inte flytta på den.

Nu har jag redan flyttat på den 3 gånger och den står bredvid mig på skrivbordet. Nu ska den flyttas en gång till, till ett österfönster.
Jag blir en smula nervig. wacko.gif

// Smulan
Hannele
Jag vet att bonsai betyder 'träd i skål', med jag har utvidgat betydelsen lite...
Nej, jag behöver inte rotbeskära mina små mini-aspar,
de lever på väldigt torra och tuffa ställen - där inget annat kan överleva...
Här ser man lite mer av stammen på en annan asp, som 12 år och ca 30 cm!

e_sedell
Vad smidigt!

Smulan, är du säker på att det är en äkta bonsai? De flesta som sälgs i hanselj är ympade! Jag vill hellre göra en själv, de är man ju säker på att de är äkta...
Smulan
Ja den är äkta,
Guaranteed real bonsai står det på pappret.

här en bild på en sådan.



Tyvärr hittar jag inga bra svenska sidor om bonsai.
Dom bästa finns väl i Japan, men jag kan inte japanska.

// Smulan
Samot
http://w1.152.telia.com/~u15208320/

Den var ganska bra och intressant tyckte jag.
Inga från Närke
CITAT (e_sedell @ 27-02-2003, 22:21)
Jag tänkte ta och driva fram ett par stycken. Vilka svenska trädslag ska man välja?

Jag funderar på lönn, tall, en och möjligen al

Hör inte denna fråga under träd och buskar m.m.???????
Hannele
"Hör inte denna fråga under träd och buskar m.m.???????"
Och...?

Ronny
Alltså, det här med bonsaí handlar ju om att med hjälp av manipulation skapa en liten planta som snabbt ser gammal ut.
Manipulationen består i huvudsak av rotbeskärning å en mager levnadsmiljö för växten samt omformning av stam o grenar.
Detta kan göras med i princip vilket trädslag som helst.
Ek o tall har jag själv använt mig av.
Smulan
CITAT (Inga från Närke @ 06-03-2003, 22:46)
CITAT (e_sedell @ 27-02-2003, 22:21)
Jag tänkte ta och driva fram ett par stycken. Vilka svenska trädslag ska man välja?

Jag funderar på lönn, tall, en och möjligen al

Hör inte denna fråga under träd och buskar m.m.???????

Inga!! Nu är väl du lite out of topic? Förstår att alla har sina dåliga dagar nångång i månaden.

Denna tråd handlar om bonsai. Visserligen så är bonsai = små träd o buskar.

Ska man hårddra så borde dessa frågor hamna hos något bonsaiforum.
Men då skulle inte detta forum finnas eftersom det finns sällskap för så gottsom alla olika växter.

Dessutom tänker jag köpa mig en äkta Ulmus nu i helgen och då har jag 2 bonsai och om några månader kan jag ställa ut dom i trädgården.

Jag tänker försöka mig på att testa med björk och tall. Det finns gott om småplantor här i skogen och när väl snön är borta så kan man gå runt i timmar o leta ut de bäst lämpade. Hu va kul det ska bli.

// Smulan
Hannele
Här en väldigt bra sida om bonsai,
beskriver bl.a. hur man gör bonsai av vanlig ek.

http://www.bonsai.se/Ek3sv.html

http://www.bonsai.se/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon