Full version: Stativ till kameran
pisanggoreng
Hej,

Alla har väl förundrats över alla fina bilder här på forumet, och det har ju också kommit en del trådar om foto och kamera. Men nu undrar jag var folk har för erfarenheter av stativ. Använder ni? I så fall, vad? Pris? Var köpa? Bra att tänka på? Enkla att ta med..?

Tack!
renate
Jag har ett stativ,men aldrig använt det (har lånat ut det),så inget bra svar här.
GoSatta
jag har stativ och använder det ibland. framför allt vid akvariefoto eller när man ska fota med längre slutartid etc.

Allt beror ju på vad man vill ta för bilder men ett stativ är ju aldrig fel att ha.
humla
Använder inte mitt stativ speciellt ofta. Men det är kul att ha möjligheten. T.ex. fota i sämre ljusförhållanden. Även bra att ha om man filmar = inte så skakigt.

Kan dock vara lite bökigt att ta med. Kanske ett enbent stativ skulle funka bättre? Det räcker ju oftast.
yla
kul me stativ på nätterna
o i de fall man vill ha en stadig hand
Boxer
Jag använder tyvärr aldrig mitt stativ, och det beror mycket på att det är lite bökigt och tungt.

Något som jag gillar, är bilder med rörelseoskärpa. Då är det väldigt bra med ett stativ.
Ex. Om man fotograferar ett träd på några sekunder, så "står stammen still", men bladen blir suddiga. Eller ett sädesfält i vinden. wub.gif

Ett stadigt stativ tycker jag är viktigt, annars kan det kvitta. rolleyes.gif
Kattgräs
Finns det "bordsstativ" som inte är så tunga och bökiga?
pisanggoreng
CITAT (Kattgräs @ 04-12-2004, 19:53)
Finns det "bordsstativ" som inte är så tunga och bökiga?

Ja, jag har själv ett sådant litet... Köpte det på OnOff för 99 kronor för någon tid sedan - det är det som fått upp mina ögon för lite större stativ.
Boxer
CITAT (Kattgräs @ 04-12-2004, 19:53)
Finns det "bordsstativ" som inte är så tunga och bökiga?

Tyvärr är det ju så att tyngden i sig gör att det blir mer stabilt, och därmed är en av de viktigaste faktorerna till att stativet är bra. wink.gif
Gossen Ruda
Använder bara stativ vid speciella tillfällen, nattbilder t.ex. Ett annat tillfälle kan vara med kraftigt tele då det märks om man darrar på handen. För det mesta finns det dock fasta föremål att stödja sig mot. Har tagit nattbilder på 1 sek med lyktstolpar som stöd.
Hannele
CITAT (Kattgräs @ 04-12-2004, 19:53)
Finns det "bordsstativ" som inte är så tunga och bökiga?



Den här 1-benta teleskopstativen väger som kameran; 300 g; 52-170 cm.
Samma stativ fungerar både i digitalkamera och i videokameran.
Kostar inte särskilt mycket, några hundra.

*Felix matte*
Jag har ett stort och dyrt stativ som används då o då
bra när handen är darriglaugh.gif
men bäst nytta gör den som fönhållare när Felix ska torkas efter bad...(maken tillverkade en hållare som passar att skruvas fast i plattan) biggrin.gif
pisanggoreng
Ditt enbenta ser ju smidigt ut, Hannele! Fast jag måste ju fråga: blir man tillräckligt stadig med bara ett ben..?
GoSatta
enbenta stativ är ju bra för att ta bort vibration från skakiga händer etc.

ett "riktigt" tre bent stativ är mer för längre exponeringar, mörker foto etc.

båda har ju för och nackdelar, det enbenta är litet lätt att ta med sig, det trebenta ger en bättre stabilitet men är klumpigare att ha med sig,.

Själv skulle ja gärna ha båda men har bara ett tre bent just nu.
KURT
Har inte endel digitalkameror också bildstabilisator? Som det påpekades tidigare så kan stativ eller bildstabilisator vara bra om man har stark optisk zoom.
Hannele
CITAT (pisanggoreng @ 05-12-2004, 13:05)
Ditt enbenta ser ju smidigt ut, Hannele! Fast jag måste ju fråga: blir man tillräckligt stadig med bara ett ben..?

Det hjälper väldigt mycket för att få stabilitet och skärpa.
Snabb och lätt och ta fram, när något intressant dyker upp.
Smidig, för som teleskop kan man använda det i olika höjder, olika situationer.
Toppen, när man använder det till videokameran.
pisanggoreng
CITAT (KURT @ 06-12-2004, 07:24)
Har inte endel digitalkameror också bildstabilisator? Som det påpekades tidigare så kan stativ eller bildstabilisator vara bra om man har stark optisk zoom.

Jo, det finns en del kameror som har stabilisator, men det är inte så vanligt (ännu), och min kamera har det inte... wink.gif

Hanneles enbenta verkar ju ha sina fördelar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon