Full version: Varm välkomstdryck?
160kvm stort hus
´Hej!
På julen så brukar vi samlas hela familjen och äta. Och äta och äta och äta.. biggrin.gif

Och alltid så brukar vi ha glögg som välkomstdryck innan vi sätter oss till bords.
Nu är det så att vi tycker att det är lite för sött, dessutom så blir det ju en del glöggandes till kalle. ( med nötter, russin, knäck, godis osv )

Så nu undrar jag om det är nån som har nått bra recept på en inte allt för söt och varm välkomstdryck?

Ni brukar ju vara så duktiga och påhittiga!! rolleyes.gif

Obs glywein ( stavning?? ) har vi provat.. Isch!

Mvh G
Mia, zon 3
Kiviks musteri säljer en produkt som kallas Äppelbrygd. Smakade den kall först, och tyckte att det var nog inget att ha.... Men sedan fick jag den just som varm välkomstdryck, och det var kanon! Smakar lite äppelpaj, om det var begripligt???
160kvm stort hus
Ja det kanske kan vara nått, äpplen är ju lite "juligt".

Tack för tipset.

Är det systemvara eller?

p.s jag har varit inne på systemets hemsida, men det är inget som direkt tilltalar mig av alla recept. Därför vänder jag mig till er.

Mvh G
Malvia

Salnecke Vin har gott appelvin, cider och äppelglögg. På systemet.
Vet inte om ica.se har några tips.
Fenja
Varm choklad spetsad med konjak är MUMS! Kommer inte på vad det heter just nu....
Mvh
Fenja
Malvia

Ihrich Coffe (stavas det så?) Man kan byta ut whiskeyn mot någon sorts likör. alt. extrakt om man vill ha alkoholfri.
pisanggoreng
Ett eget "te" med kryddor i stil med nejlikor (för julstämningen), kanel (i form av stång), ingefära, osv. Poängen är att det ska bli ganska så "starkt" (utan sprit). Och så rikligt med socker, såklart.
Betty
Vanilla chocolate : bestående av vaniljvodka, konjak, varm choklad och vispgrädde
wub.gif
160kvm stort hus
Oj allt låter jättegott!! Speciellt de olika choklad dryckerna....

Kanske blir en av varje. Eller så får man "provtesta" allt innan jul... *ler*

tack alla!!

Mvh G

p.s En riktigt trevlig helg!!
kerstin z5-6
Röd Campari -"bitter" o ökar hunger smile.gif kan vara bra på jul !!med en citronskiva + syltat körsbär , minealvatten med bubblor i efter smak , kan även blandas med apelsin juice smile.gif
sockrad kant med rött karamellfärgat socker -fast den här ska serveras kall .....
lotta_
CITAT (Fenja @ 19-11-2004, 12:50)
Varm choklad spetsad med konjak är MUMS! Kommer inte på vad det heter just nu....

Lumumba
Varm choklad
4-6 cl Cognac eller Brandy

Toppa med grädde
Garnera med riven choklad

Supergott!
Inga från Närke
CITAT (Betty @ 19-11-2004, 13:03)
Vanilla chocolate : bestående av vaniljvodka, konjak, varm choklad och vispgrädde
 :wub:

Hur många delar av varje bör det vara för att det ska bli gott? unsure.gif
Fredi
CITAT (Malvia @ 19-11-2004, 12:54)

Ihrich Coffe (stavas det så?)

Irish... som i irländsk... som i Jameson... och blanda inte sånt gott med kaffe!


Angående varm dryck till jul - det finns ju många varianter av glögg där man tillsatt andra smaker. Eller varför inte testa att göra en egen glögg? Det finns många spännande recept på nätet.
lotta_
Om du inte gillar sött så låt bli att sätta i russin. Själv tycker jag att Blossas glögg spetsad med cognac är jättegod. tongue.gif

och är det jul så är det och då ska det drickas glögg....
evelina
]
Betty
CITAT (Inga från Närke @ 19-11-2004, 19:14)
CITAT (Betty @ 19-11-2004, 13:03)
Vanilla chocolate : bestående av vaniljvodka, konjak, varm choklad och vispgrädde
 wub.gif

Hur många delar av varje bör det vara för att det ska bli gott? unsure.gif

Vet tyvärr inte, har bara druckit den, inte gjort den. Du får prova dig fram "till angenäm styrka och smak..." biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon