LenaTuring
Vilket jobb skulle ni vilja ha då? eller ni kanske redan har drömjobbet........
gammelnalle
Helt fritt!!!


biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 16-11-2004, 19:53)
Helt fritt!!!


biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

Har jag redan. biggrin.gif
renate
CITAT (Felix matte @ 16-11-2004, 19:56)
CITAT (gammelnalle @ 16-11-2004, 19:53)
Helt fritt!!!


biggrin.gif  :lol:  :P

Har jag redan. biggrin.gif

Jag med,triv alledes utmärkt med det. tongue.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif rolleyes.gif
Hade ett bra jobb innan.
Sulawesii
Jag skulle vilja driva och äga ett STORT, kommersiellt växthus. SÅKLART tongue.gif ! Och jag skulle jobba i växthuset, inte på kontoret!
LenaTuring
CITAT (gammelnalle @ 16-11-2004, 19:53)
Helt fritt!!!


biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

? förklaring kanske? wink.gif
gammelnalle
CITAT (LenaTuring @ 16-11-2004, 20:15)
CITAT (gammelnalle @ 16-11-2004, 19:53)
Helt fritt!!!


biggrin.gif  :lol:  :P

? förklaring kanske? wink.gif


TRÅDEN HETER:
CITAT
Om ni fick välja helt fritt.....


ja tack då valde jag : Helt fritt !!! (från att jobba)


biggrin.gif biggrin.gif


just nu känner jag inte alls för "jobb" utan skulle vilja slippa= helt fritt.

Givetvis vet jag att det finns människor som inte önskar nåt hellre här i världen än att få ett jobb.... men det är inte jag , här och nu.
kerstin z5-6
ja för det mesta känns det som om jag har det redan .. utom när jag måste sätta betyg sad.gif

trädgård är min passion -jag är rädd att den svalnar om jag skulle jobba med det också :9
LenaTuring
CITAT (gammelnalle @ 16-11-2004, 20:23)
CITAT (LenaTuring @ 16-11-2004, 20:15)
CITAT (gammelnalle @ 16-11-2004, 19:53)
Helt fritt!!!


biggrin.gif  laugh.gif  tongue.gif

? förklaring kanske? wink.gif


TRÅDEN HETER:
CITAT
Om ni fick välja helt fritt.....
ja tack då valde jag : Helt fritt !!! (från att jobba)


biggrin.gif biggrin.gif


just nu känner jag inte alls för "jobb" utan skulle vilja slippa= helt fritt.

Givetvis vet jag att det finns människor som inte önskar nåt hellre här i världen än att få ett jobb.... men det är inte jag , här och nu.

biggrin.gif biggrin.gif Ahaa...lite trögt i hjärnkontoret ,det måste vara min storstädning av gamla papper och "bra att ha" tidningar idag. rolleyes.gif
lotta_
När jag jobbar vill jag vara ledig. När jag är ledig för länge vill jag jobba.
Det är väl så för de flesta av oss. Hur går det egentligen ihop? Måste bero på att omväxling förnöjer. wub.gif
fruberglund
CITAT (gammelnalle @ 16-11-2004, 20:23)
just nu känner jag inte alls för "jobb" utan skulle vilja slippa= helt fritt.

Givetvis vet jag att det finns människor som inte önskar nåt hellre här i världen än att få ett jobb.... men det är inte jag , här och nu.

Jag med...nu när mitt trädgårdsintresse blossat upp så skulle jag bara vilja vara hemma och pyssla i trädgården mellan mars och nov, resten av året skulle jag kunna jobba.

Trivs i övrigt väldigt bra med mitt jobb men jag vill inte påstå att det är mitt drömjobb, drömjobbet vet jag faktiskt inte vad det är tongue.gif
torvan
Jag har "fördelen" att bli tvingad att byta jobb i framtiden efter en skada och funderar mycket på vad jag vill göra. Eftersom jag njuter så av att arbeta i trädgården skulle jag gärna jobba med det. Tyvärr kommer min kropp inte klara tyngre jobb eller huvudet för mycket ljud och stress så jobba kommersiellt går nog inte. Därför tänkter jag börja nosa lite på trädgårdsterapi där kanske det kan finnas nån möjlighet och det är nåt jag tror behövs mer och mer. Både inom sjuk och åldringsvård och för alla slutkörda som väl inte bli färre... Annars har jag haft ett jättehärligt jobb sen jag var 16 år då jag började på fritids och fortsatt med det i 30 år förutom 12 år som dagbarnvårdare när barnen var små. Men nu är det som sagt var dags att sadla om. Såg lite av ett program igår om en man som var 5-barns far och lärare och som sadlade om till trädgårdsmästare och njöt av att göra nåt för sin egen skull. Just så känner jag efter att i många år tagit hand om andra rolleyes.gif torvan
birgitek
Om jag fick välja helt fritt så skulle jag vila vara miljardär och samlare.
Samlare, dvs resa jorden runt och leta efter antikviteter, konst- och designobjekt, textilier och växter.
Birgit Ek
netaave
Tja, miljardär kanske, kunna göra vad jag vill.

Nej skämt åsido, jag har efter 30 år i barnomsorgen precis gjort en omstart till ett mer "skrivbordsvänligt" jobb. Eget arbetsrum, egen tjänstetelefon det känns otroligt kul och lite lyxigt.
Jag är ju lite kvar i branchen, och pratar med mina kolleger då och då. Men jag kommer definitivt inte att sakna mitt gamla jobb, att idag få göra det vi utbildades för är nästan omöjligt, idag är det inget annat än barnpassning. Jag tycker synd om alla unga föräldrar idag som får betala dyra barnomsorgsavgifter för något som nästan vem som helst skulle klara. Det var inte vad jag utbildade mig till iaf.
Ralf
Jag skulle vilja vara räntenär.
Fialotta
CITAT (Ralf @ 16-11-2004, 22:47)
Jag skulle vilja vara räntenär.

Vad är de...dumstrut på här blink.gif


Jag har det bra som jag har det, vill inte byta till nåt annat rolleyes.gif
Betty
En som har så mycket pengar att han kan leva gott på räntan kanske... wink.gif
Gossen Ruda
Kallas väl även för rentier. Ingen dum sysselsättning. Tänk vad skönt det skulle vara att inte behöva lyfta ett finger för att överleva. Om ett finger skulle behöva lyftas så hyr man nån som gör det. Tänk vad mycket roligt man skulle ha tid att göra.
cinis74
Jag skulle vilja jobba med musik. Helst kunna leva på min sång annars vill jag vara sångpedagog! tongue.gif biggrin.gif
Blomstertanten
unsure.gif
Kanske jobba i blomsteraffär
Eller i en handelsträdgård
Eller ........

Vet i alla fall säkert vad jag inte vill jobba med !
Städning ! wacko.gif Det är ett slitigt och otacksamt jobb.
Dessutom dåligt betalt !
Men någon måste ju göra det, så varför inte jag ! tongue.gif

I alla fall tills jag vet vad jag vill bli när jag blir stor ! tongue.gif
Frågan är bara när det ska bli unsure.gif
gammelnalle
CITAT (Blomstertanten @ 17-11-2004, 09:16)
Vet i alla fall säkert vad jag inte vill jobba med !
Städning ! wacko.gif  Det är ett slitigt och otacksamt jobb.
Dessutom dåligt betalt !
Men någon måste ju göra det, så varför inte jag !  :P

I alla fall tills jag vet vad jag vill bli när jag blir stor ! tongue.gif
Frågan är bara när det ska bli  :unsure:

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Inte för att jag vet VAR du städar.
HEMMA är det jättedåligt betalt... jag får inget alls.


MEN så tråkigt om ditt jobb inte blir uppskattat. På den industri jag jobbar vet jag att städpersonalen ofta får glada tillrop och vi är mycket tacksamma för duktiga städare.

DEN som inte uppskattar vad "lokalhygienister" (heter det så?) uträttar bör få slippa FÅ ert arbete utfört.... efter ett par dagar kryper de nog till korset!!!


Jag undrar också när jag skall bli "stor" och få ett jobb där jag trivs jämt...

Men det roligaste betalda arbete jag haft i mitt långa liv var när jag fick jobba som klassföreståndare i en fjärdeklass under en hel termin (och som hjälplärare på vårterminen).
OBS att jag saknar totalt allt som krävs för att få kalla sig lärare!!! Och jag tror faktiskt att jag lärde mig mer av mina elever än vad de hade att lära av mig.

Men den entusiasm dessa 10-åringar utstrålade kan få vem som helst på gott humör.
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag behöver bara tänka mig tillbaka (huvva det var 10 år sedan wacko.gif blink.gif wink.gif ) för att bli glad.


(Tyvärr så tar skolan kål på den entusiasmen för många elever.... mad.gif sad.gif )
Blomstertanten
CITAT (gammelnalle @ 17-11-2004, 09:34)
DEN som inte uppskattar vad "lokalhygienister" (heter det så?) uträttar bör få slippa FÅ ert arbete utfört....  efter ett par dagar kryper de nog till korset!!!

Hygientekniker låter bättre tycker jag ! Annar duger det gott med städtant ! biggrin.gif

unsure.gif Kanske dags att gå i strejk ! tongue.gif

Inte bara Blomtant utan Städtant också
Nanna
Om jag skulle få välja Helt fritt skulle jag fotografera djur och tjäna pengar på det. Det skulle vara något otroligt roligt att kunna försörja sig på något som är en passion. Och det är det att fotografera djur. De är bara helt underbara på bild.

Städade hemma hos privatpersoner innan... och det är något jag i alla fall inte kommer göra om....
Iza
Jag skulle driva ell framgångarikt företag i trädgårdsbranchen med min man.Tjäna mycket pengar mellan april och september, resten av året skulle vi bo i Spanien och resa runt i världen tongue.gif
Zanna
Jag vet inte riktigt vad jag skulle välja. Att ha en liten butik på landet med servering, blommor, mycket keramik och andra "njutbara" ting. Kanske i kombination med spa-behandlingar. Ett ställe där man kunde slå sig ner och bara koppla av och njuta en stund. Men, det finns nog ingen lönsamhet i det och det är väldigt tufft att ha eget företag så jag kommer nog inte att sadla om.

Måste säga att jag stortrivs med det jobbet jag har i dag så nu känner jag ingen direkt längtan att göra något annat. Kanske dra ner lite på arbetstiden, vilket jag i och för sig skulle ha råd med (fast då blir ju pensionen lägre och det skulle kanske inte vara kul när den dagen kommer) men jobbet kräver en heltidstjänst och det har jag åtagit mig.
Tesa
Jag drömmer om att driva en liten plantskola...en liten örtagård där jag kan gå och pilla innemellan.....kombinerat med att få skriva...små artiklar, krönikor.....ha lite djur kvar att myssla med...snickra lite....sy lite och sälja ...sticka lite... ha ett bok/trädgårdscafé...
....lite mångsyssleri...kanske....

...annars hade det ju varit trevligt med "helt fritt"...för då kunde jag ju göra vad jag ville...när jag ville.....

Mjölkbonderi är väl kul på sitt sätt men det är tungt...bundet...olönsamt och just nu känns det fruktansvärt ouppskattat.... sad.gif sad.gif
Zanna
CITAT (Tesa @ 17-11-2004, 12:36)
Mjölkbonderi är väl kul på sitt sätt men det är tungt...bundet...olönsamt och just nu känns det fruktansvärt ouppskattat.... sad.gif sad.gif

Det är den bilden jag har av att vara bonde i dag och det tycker jag är hemskt att det ska behöva vara så. En bekant är bonde och han tyckte inte det lät särskilt kul att höra av en inflyttad f d Stockholmare att det var trevligt med kor - för honom var det ju bara slit. Jag berättade att jag blir så glad när jag ser kor - det är ju inte så jätte vanligt "nu för tiden" - och att det är härligt att några orkar slita vidare. Det gav honom en tankeställare.

När jag bodde i Norrbotten så tyckte jag det var ledsamt att se alla tidigare ängar och åkrar som nu vuxit/växer igen p g a att inga djur betar längre.
Ingo
Jag skulle vilja dela min tid mellan trädgårdsarbete och att skriva. Och kanske ha hästar också - ett par shettisar åt barnen, en eller två större hästar och en eller två islänningar.

Fast när jag skrivit detta tänker jag att det kanske skulle bli för ensligt? Jag är ju van att träffa mycket folk i jobbet. Äh, jag vet inte...
Evin
En som åker runt och studerar växter och djur i främmande världar.

/E
Sulawesii
Nu när det är ordnat med STOR inkomst (oj, vad jag tjänar pengar på att producera och kränga växter tongue.gif ), så har jag införskaffat en stor modern ladugård, där jag tar emot misskötta och övergivna djur av alla de slag. På vissa helger kommer ensamstående föräldrar hit med sina barn för att umgås och för att hjälpa till med djuren.

Suck..... detta ÄR (stora delar av )min dröm.....
LenaTuring
CITAT (Sulawesii @ 17-11-2004, 19:06)
Nu när det är ordnat med STOR inkomst (oj, vad jag tjänar pengar på att producera och kränga växter  :P ), så har jag införskaffat en stor modern ladugård, där jag tar emot misskötta och övergivna djur av alla de slag. På vissa helger kommer ensamstående föräldrar hit med sina barn för att umgås och för att hjälpa till med djuren.  

Suck..... detta ÄR (stora delar av )min dröm.....

Vad härligt med fria drömmar och framtidsvisioner biggrin.gif
LenaTuring
CITAT (Blomstertanten @ 17-11-2004, 09:16)
Kanske jobba i blomsteraffär
Eller i en handelsträdgård

Många, inklusive mig själv skulle vilja jobba/äga en handelsträdgård, kanske vi kan gå ihop och göra Sveriges bästa och mest kompetenta handelsträdgård.
ja med all kunskap här, så skulle ju inte det vara några som helst problem eller hur? biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif

Fast jag lutar lite mer åt att få bygga upp en visningsträdgård som inte går av för hackor, spånar just på det. smile.gif
wolkenkrabber
hmmm... vet inte... språklärare. kock.. kommersiell odlare kanske
anncharlotte
Något som ger mej chansen att få åka till Indien minst 3 gånger om året.
Det är mitt favoritland dit jag vill åka så ofta som möjligt, men tyvärr blir det ju lite dyrt.
Inga från Närke
Jag har inte direkt något drömyrke, det viktigaste tycker jag personligen att man trivs med sina arbetskamrater och att man har ett arbete för att kunna unna sig lite då och då.
När jag var liten ville jag jobba som affärsbiträde, bilmek eller på kontor.
Varför var nog att min morbror hade bilverkstad (fick vara med ibland och hjälpa till) och min moster skötte alla papper och de gamla fick jag leka med, skrivmaskinen tyckte jag var spännande.
När jag var 14 år började jag som butiksbiträde i Konsum, sedan vid 18 års åldern började jag på kontor och har fortfarande anställning på kontor men med mera ansvar och annan firma. Däremellan jobbade jag ett tag på ett motell, serverade mat.
Har parallelt även arbetet med människor som kontaktperson i familjer med spritproblem men det var för påfrestande (dygnet runtarbete) men man kände att man var behövd.
Nu när jag börjar närma mig 60 så måste jag börja tänka på hälsan och funderar på att gå ner på halvtid och sedan ta hand om mig och min familj och hus/trädgård och hoppas att jag får vara frisk några år till. /Inga
Blomstertanten
CITAT (Inga från Närke @ 17-11-2004, 22:00)
Jag har inte direkt något drömyrke, det viktigaste tycker jag personligen att man trivs med sina arbetskamrater och att man har ett arbete för att kunna unna sig lite då och då.

Arbetskamrater ???unsure.gif
Det skulle jag vilja ha ! biggrin.gif

Unna sig ??? unsure.gif
Det skulle jag vilja kunna ! biggrin.gif
Kaktus-kanske
Jag skulle nog välja Helt Fritt , men kanske bara något år eller så ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon