fiffigafrun
Funkar det tror ni? Jag är lite avskräckt för detta m utesådd då jag ifjol lyckades välta ut ca 50 krukor huller om buller då snön hade blivit tjocka issjok som frysit fast i krukorna. Ni hajjar, blev en enda röra liksom. sad.gif

Vill ju kunna ta in frösådderna och börja driva dem inne på våren så de får längre startsträcka här uppe hos mig. Så funkar det att lägga tjockt med filtar/mattor ovanpå frösådderna istället för snö som isolerar. Eller är jag ute och cyklar...?

Räcker de om jag sätter ut sådderna i december och plockar in dem i februari? Vet ju att vissa sorter vill ha olika temperaturer (kallt-svalt-kallt) men dessa får jag väl särbehandla i så fall.

/Karin
jessica zon6
Kan det inte fungera med att sätta varje sålåda i en plastpåse,lite snö i och sedan snö på?

jessica i det kyliga Boden
kerstin z5-6


Plastpåse runt frölådan, sen i backar -6-8v kyla räcker för första omgången kallstratifiering
så i sålådor -krukor blir vingligt laugh.gif
fiffigafrun
Tänkte så i fyrkantiga krukor eller sålådor som jag sen ställer i blåa plastbackar (champinjonlådor från affären) liknande Kerstins. Men filtar/mattor istället för snö alltså.

Bara för att det inte ska bli fööör kallt och för att de lättare ska gå att ta in sen. Inte hacka genom istids-snön alltså...

Eller gör snön någon annan nytta än isolerar mot kylan menar jag?
Betty
Du behöver ju inte "hacka dig igenom istids-snön" om du sätter sålådorna i en plastpåse och ställer ner den i plastbacken. Det blir inte fööör kallt. smile.gif
fiffigafrun
Men det kan ju ändå om det snöar mkt och töar/fryser om vart annat bli besvärligt att få fram lådorna under snön när de ska in i värmen igen. Tänkte om jag sätter dem under filtar på balkongen under tak istället så kanske det är lättare bara...

Men om -20 till -30 grader inte är nåt problem utan snö så går ju det bra även utan filtar/mattor över.
Betty
20 - 30 minus är helt OK med snötäcke ovanpå, inte utan.
Mellan marken och snötäcket är det inte så kallt, ungefär nollgradigt.
fiffigafrun
...eller MED filtar/mattor ovanpå istället för snön då! Om nu inte de också fryser fast de också då förstås.... biggrin.gif

Läste nån stans att ifall det är -30 grader ute och snötäcket är ca 90 cm så är det nästan nollgradigt till max -5 grader vid marken under snön. Rätt fascinerande och tur för oss här uppe i norr!

/Karin
kerstin z5-6
Nog lär det väl snöa -jag brukar ibland gräva ner alltihopa ute i ett hål i snön -Ha en rejäl plastkasse runt champinjonlådan bara så fryser den inte fast -torrfost -30 är nog ingen hit -Visst kan du begrava under mattor , på verandan men dels är jag tveksam på isolering kontra snö-dels måste du ändå ha plastpåse på varje låda
Ett år hade sparvar?? fixat mina sådder när de var oplastade , sorkar gillar också att gräva sönder sånt .. ohmy.gif

Aconitum vill gärna ha - 4 grader för att häva frövilan. I min plastback på bilden ,ligger de överst - den helt packad med sådder -säkert 20-30 st
Dzad
Själv har jag bara låtit krukorna stå utomhus som de är. Ingen snö här ännu, men då snön kommer täcker jag dem med den, och då våren kommer och de skall börja gro så gror de bra där de står. Svårt att ta bort dem är det inte den tiden då de gror.
Fast nu pratar ju jag om trädfrön... inte sånt som man skall ta in tidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon