Full version: Tänkvärt
emjoer
Folk äldre än 30 borde inte ha överlevt!

Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss, som var barn på

50-talet, 60-talet, och 70-talet inte ha överlevt. Gäller också 30- och 40-talen!

Våra barnsängar var målade med blybaserad färg.

Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp, och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm.

Vi drack vatten från trädgårdsslangen och inte ur flaskor.

Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i, men blev aldrig överviktiga (det hände nog! ), därför att vi alltid var ute och lekte.

Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska, utan att någon faktiskt dog av det.

Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker, och körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar.

Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet.

Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen, och kom hem först när
gatubelysningen blev tänd.

Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen - ingen mobiltelefon.

Vi hade inget Playstation, Nintendo eller X-boxar - överhuvudtaget inga TV-spel, inte 99 TV-kanaler, inget surround-sound, inga mobiltelefoner, hemdatorer eller chatrooms på internet.

Vi hade vänner! Vi gick ut och fann dem! Vi ramlade ned från träd, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder, men ingen blev stämd efter dessa olyckor.

Det var olyckor. Inga andra kunde få skulden - bara vi själva.

Kommer du ihåg olyckorna? Vi slogs, blev gula och blå och lärde oss att komma över det.

Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar och åt jord och gräs. Trots alla varningar, så var det inte många ögon som blev utstuckna, och gräset växte inte inuti oss i resten av våra liv.

Vi cyklade och gick hem till varandra, bankade på dörren, gick rakt in och blandade oss i samtalet.

Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan, så de föll igenom och var tvungna att gå om ett år.

Denna generation har fostrat några av de mest riskvilliga, de bästa problemlösare och investerare någonsin.

De senaste 50 åren har varit en explosion av nya idéer.

Vi hade frihet, fiasko, succéer och ansvar, och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop.

Och du är en av dem. Grattis!!!


Det goda livet var vårt!
Sulawesii
tongue.gif Minns hur pappa satt och bolmade i bilen, där vi satt utan bilbälten.
Tesa
Vi åkte 5 pers i en liten FIAT 35 mil varje helg....två därframme som rökte och nån liggande i bakrutan ibland.... ohmy.gif ..konstigt att vi lever...
Blomstertanten
Grattis själv ! Och tack ! biggrin.gif

unsure.gif Kan det vara därför vi är så härdade ? tongue.gif
mulle
Jag blir varm om hjärtat av tacksamhet för min barndom!
Mulle
Caprice
Kommer ihåg mina kojor HÖGT upp i träden... blink.gif

Och trehjuling i plåt, som jag cyklade med, fick inte stopp på den... rakt nedför källartrappen.. Har fortfarande litet ärr vid ögonbrynet.. wacko.gif

Fast det har inte avskräckt mej... Idag har jag en liten sportbil.. wub.gif

Caprice
renate
CITAT (emjoer @ 15-11-2004, 08:50)
Folk äldre än 30 borde inte ha överlevt!

Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss, som var barn på

50-talet, 60-talet, och 70-talet inte ha överlevt. Gäller också 30- och 40-talen!

Våra barnsängar var målade med blybaserad färg.

Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp, och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm.

Vi drack vatten från trädgårdsslangen och inte ur flaskor.

Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i, men blev aldrig överviktiga (det hände nog! ), därför att vi alltid var ute och lekte.

Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska, utan att någon faktiskt dog av det.

Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker, och körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar.

Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet.

Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen, och kom hem först när
gatubelysningen blev tänd.

Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen - ingen mobiltelefon.

Vi hade inget Playstation, Nintendo eller X-boxar - överhuvudtaget inga TV-spel, inte 99 TV-kanaler, inget surround-sound, inga mobiltelefoner, hemdatorer eller chatrooms på internet.

Vi hade vänner! Vi gick ut och fann dem! Vi ramlade ned från träd, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder, men ingen blev stämd efter dessa olyckor.

Det var olyckor. Inga andra kunde få skulden - bara vi själva.

Kommer du ihåg olyckorna? Vi slogs, blev gula och blå och lärde oss att komma över det.

Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar och åt jord och gräs. Trots alla varningar, så var det inte många ögon som blev utstuckna, och gräset växte inte inuti oss i resten av våra liv.

Vi cyklade och gick hem till varandra, bankade på dörren, gick rakt in och blandade oss i samtalet.

Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan, så de föll igenom och var tvungna att gå om ett år.

Denna generation har fostrat några av de mest riskvilliga, de bästa problemlösare och investerare någonsin.

De senaste 50 åren har varit en explosion av nya idéer.

Vi hade frihet, fiasko, succéer och ansvar, och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop.

Och du är en av dem. Grattis!!!


Det goda livet var vårt!

Jag behöver inte tillägger något,du har så rätt.Visst hade vi en alledes underbar barndom.
Inte allt var bättre förr men en del var det; och visst lever vi. laugh.gif ohmy.gif
Tack för ett bra inlägg!
Lena N
CITAT (renate @ 15-11-2004, 18:04)
Inte allt var bättre förr men en del var det; och visst lever vi. laugh.gif  :o

Tjaa! wink.gif Självklart har de som nu deltar i diskussionen överlevt.

Men jag minns några som inte gjorde det.
Lene i Fredrikstad (Norge)
Jeg minns at jeg lå på hattehyllen bak baksetet i bilen som det yngste barnet, de andre satt i baksetet og ingen hadde sikkerhetsbelte. Farsan røkte og og innimellom fikk han hosteanfall (astma).
Utrolig egentlig at det gikk bra - en skikkelig bråbrems og jeg hadde gått tvers igjennom bilen og frontrutan.
Det er bra man har litt flaks også. laugh.gif
Viveka
Och inte blev vi allergiska av hundar och katter heller.
lolo
Ja, man har verkligen blivit mer medveten och observant idag. Minns också det där med att de vuxna kunde röka i bilen (inte mina föräldrar men andras) och att man själv som tre-fyraåring stod mellan framsätena under bilfärden (!). Idag skulle man väl nästan räknas som barnmisshandlare om man struntade i en sån sak. rolleyes.gif Jag undrar om ungarna får skrapmärken på knäna eller armbågarna idag också? Det hörde också till barndomen. Det var en lycklig barndom. Vi hade inga datorer eller massor av TV-kanaler (2 st). Inga mobiltelefoner heller. Visst fanns det brister på en del håll, men jag tror vi klarade oss rätt bra ändå. En sak som jag tycker är bra är uppmärksamheten kring våra höga sockerintag. När man var liten vräkte man i sig såväl synligt socker som dolt socker utan att det kommenterades. Diabetes har ju ökat lavinartat, inte minst bland barn! Men nu har ju vi och våra barn chansen att minska intaget av socker innan det är för sent. rolleyes.gif
lolo
Viveka, det är sant! Undrar vad det berodde på? Mindre täta hus? Större närvaro av husdjur? Allergiproblemet är ju enormt, kan man skydda sig mot allergier?
Jill-Ulrika
CITAT (emjoer @ 15-11-2004, 08:50)
Folk äldre än 30 borde inte ha överlevt!

Enligt dagens lagstiftare och byråkrater borde de av oss, som var barn på

50-talet, 60-talet, och 70-talet inte ha överlevt. Gäller också 30- och 40-talen!

Våra barnsängar var målade med blybaserad färg.

Vi hade inga barnsäkra medicinflaskor, dörrar eller skåp, och när vi cyklade bar ingen av oss hjälm.

Vi drack vatten från trädgårdsslangen och inte ur flaskor.

Vi åt bröd med smör, drack läsk med socker i, men blev aldrig överviktiga (det hände nog! ), därför att vi alltid var ute och lekte.

Vi delade gärna en läsk med andra och drack ur samma flaska, utan att någon faktiskt dog av det.

Vi använde timmar på att bygga lådbilar av gamla skrotade saker, och körde i full fart ned för backen, bara för att lite senare komma på att vi hade glömt att sätta på bromsar.

Efter några turer i diket lärde vi oss att lösa problemet.

Vi gick ut tidigt om morgonen för att leka ute hela dagen, och kom hem först när
gatubelysningen blev tänd.

Ingen kunde få fatt i oss på hela dagen - ingen mobiltelefon.

Vi hade inget Playstation, Nintendo eller X-boxar - överhuvudtaget inga TV-spel, inte 99 TV-kanaler, inget surround-sound, inga mobiltelefoner, hemdatorer eller chatrooms på internet.

Vi hade vänner! Vi gick ut och fann dem! Vi ramlade ned från träd, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder, men ingen blev stämd efter dessa olyckor.

Det var olyckor. Inga andra kunde få skulden - bara vi själva.

Kommer du ihåg olyckorna? Vi slogs, blev gula och blå och lärde oss att komma över det.

Vi hittade på lekar med pinnar och tennisbollar och åt jord och gräs. Trots alla varningar, så var det inte många ögon som blev utstuckna, och gräset växte inte inuti oss i resten av våra liv.

Vi cyklade och gick hem till varandra, bankade på dörren, gick rakt in och blandade oss i samtalet.

Vissa elever var inte så kvicka som andra i skolan, så de föll igenom och var tvungna att gå om ett år.

Denna generation har fostrat några av de mest riskvilliga, de bästa problemlösare och investerare någonsin.

De senaste 50 åren har varit en explosion av nya idéer.

Vi hade frihet, fiasko, succéer och ansvar, och vi lärde oss att förhålla oss till alltihop.

Och du är en av dem. Grattis!!!


Det goda livet var vårt!

Tja, så länge 40-50-talisterna mår bra är allting bra eller hur:blink:
Blomstertanten
CITAT (lolo @ 15-11-2004, 23:02)
En sak som jag tycker är bra är uppmärksamheten kring våra höga sockerintag. När man var liten vräkte man i sig såväl synligt socker som dolt socker utan att det kommenterades. Diabetes har ju ökat lavinartat, inte minst bland barn! Men nu har ju vi och våra barn chansen att minska intaget av socker innan det är för sent.  :rolleyes:

unsure.gif Inte vräkte jag i mig socker ! Tror jag i varje fall.

Bara godis på lördagar , nästan aldrig saft och enda gångerna vi fick dricka var julmust på julafton ! Inte blev det så mycket lördagsgodis för veckopengen som var 50 öre ! tongue.gif

Däremot höll man igång på ett annat sätt ! Vi hade ingen bil så vi cyklade överallt. Flera mil för att komma ut i skogen och plocka bär och svamp.
Nästan varje helg på sommaren och hösten !
Först åkte pappa, sen storebror,efter cyklade jag och sist mamma med lillebror i barnsadel. Förövrigt den gamla modellen av barnsadel, som inte var speciellt säker,av stålrör och tyg.Jag var nog inte ens 4 år när jag började cykla själv på dessa utflykter ! Tänk att jag överlevde ! tongue.gif
Inga från Närke
Har ni lyssnat på radio m.m. idag att nu misstänker de hormonrubbning av barntvål m.m. och cancer av tandkräm.
Har inte hört allt skall lyssna mera under dagen. Snart kan man inget göra utan att enligt forskare bli sjuk.
Det kanske fanns problem förr också men man visste inte vad problemen bestod av och nu när forskning pågår så kommer det ju fram mer och mer på både gott och ont enligt mitt tycke. Många blir uppskrämda kanske i onödan.
Föddes själv med eksem och allergi, är 40-talist . Detta har gått i arv från min mormor. Mostrar, mamma, jag, dotter och dotterdotter har något av dessa symtomer. Min bror har soriasis så nog fanns det förr men ingen pratade om det och hade sina egna huskurer som har ramlat bort i hanteringen naturmedecin eller liknande/Inga
*Felix matte*
Ena dagen ska man inte dricka mjölk... nästa är det livsviktigt att dricka minst 2 glas av den varan.
Vem minns väl inte 6-8 skivor bröd... numera ska man väl knappt stoppa i sig något bröd enl. vissa "förståsigpåare"

Barntvål är enda tvålen hos mig medan tandkräm finns av flera märken och åtminstone än så länge har jag klarat mig från cancer.

Underligt är det också att vi så lätt skräms av diverse larmrapporter
medan många av oss samtidigt och utan tvekan snusar, röker eller nyttjar alkohol som bevisligen inte är nyttiga för människokroppen.
Betty
Kommer att tänka på ett ordspråk som lyder så här ungefär: "Det som inte dödar oss härdar oss."

Instämmer verkligen i dina sista rader Agneta, tänk att så många ryggar skrämt tillbaka av dessa mängder av larmrapporter samtidigt som de drar i sig lådvis med vin och limpvis med cigaretter.



Kul att du är "på benen" igen. smile.gif
Fenja
Roligt att se dig igen, Felix matte!!
Som vanligt har du rätt: Jag använder inga lättprodukter med aspartam och annat... men röker och tar ett glas vin!! biggrin.gif tongue.gif
Mvh
Fenja
Fialotta
CITAT (Felix matte @ 16-11-2004, 11:32)
Ena dagen ska man inte dricka mjölk... nästa är det livsviktigt att dricka minst 2 glas av den varan.
Vem minns väl inte 6-8 skivor bröd... numera ska man väl knappt stoppa i sig något bröd enl. vissa "förståsigpåare"

Barntvål är enda tvålen hos mig medan tandkräm finns av flera märken och åtminstone än så länge har jag klarat mig från cancer.

Underligt är det också att vi så lätt skräms av diverse larmrapporter
medan många av oss samtidigt och utan tvekan snusar, röker eller nyttjar alkohol som bevisligen inte är nyttiga för människokroppen.

Härligt wub.gif wub.gif

Nu får jag läsa dina inlägg igen smile.gif

Orkar inte ens läsa alla larmrapporter, då får man ju inte göra nåt unsure.gif
jag tar i stället varje dag som en gåva och försöker leva därefter...
lite sunt o lite synd...."Sånt är livet" wub.gif
netaave
Ja tänk hur annorlunda vi lekte, där var det inga dyra "look a like" kassaapparater när man skulle leka affär. Inga varor i plast.
Nej vi hade maskrosblad som fisk, stenar som potatis, pressade hallon och körsbär i näsduken och gjorde ost. Trälåda till affärsdisk.
Man behövde inte ringa nån för att bestämma lek, man gick ut helt enkelt och så stötte man alltid på någon. Ute var man ju från det man kom hem till man gick i säng med en kortkort matpaus.
*Felix matte*
CITAT (Betty @ 16-11-2004, 11:44)
Kul att du är "på benen" igen. smile.gif

"Roligt att se dig igen, Felix matte!! " Fenja
"Nu får jag läsa dina inlägg igen" Maudan



Jag var där och kikade vid kanten men än var inte min tid ute. biggrin.gif
renate
Välkommen tillbaker Felix matte,så trevligt att läser dina kloka inlägg igen.Jag vet hur det är;att står vid kanten,har stått där själv en gång för 20 år sedan. Livet är en gåva,som jag tar till vara varje dag. Sk...t i alla pengar,de kan man inte tar med,men tyvärr behövs lite av det också.
Det där med frukt tar jag med en nypa salt, äter mycket frukt och äpplen glömmer jag för det mesta att skölja.Ja vet; fy på mig. rolleyes.gif tongue.gif
gammelnalle
CITAT (renate @ 16-11-2004, 19:58)
Det där med frukt tar jag med en nypa salt, äter mycket frukt och äpplen glömmer jag för det mesta att skölja.Ja vet; fy på mig. rolleyes.gif  :P

Citoner och salt jovisst,,,, men andra frukter med salt???? Salt på äpple??
Nääää
biggrin.gif biggrin.gif

och Välkommen tillbaka på banan Agneta!!! :
renate
Näääääääääääää,inte äter jag salt på äpple.
Du är rolig nalle. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon