Full version: Exotisk frukt
Maggan H
Jag var på matmässa nyligen och där fanns bland exotiska frukter en frukt som är lika stor och snarlik vår hasselnöt. Skalet, om man kan kalla det det för det är stenhårt, är brunspräckligt och hela frukten är så gott som rund med en tydlig spets underst. Det låg en som var delad och det såg precis ut och luktade som en kokosnöt, men så små finns väl inte? Denna är helt slät på höljet. Någon som vet?
renate
Är det en sådan du tänker på?
pekannöt
Sylvia
Annars, så ta en titt på min artikel Frukter
Maggan H
Nej, hittar inget som liknar den, den är så gott som helt rund och stor som en hasselnöt. Ska försöka ta ett foto. Återkommer.
Maggan H
Kan inte lägga ut bilden, står att dynamiska taggar inte är tillåtna, vad betyder det??
KURT
CITAT (Margareta Hansson @ 12-11-2004, 15:46)
Kan inte lägga ut bilden, står att dynamiska taggar inte är tillåtna, vad betyder det??

Det betyder att det inte är en fast adress, utan den hänsvisar vidare till ennnan adress. Många bildfourm har dynamiska adresser. Vill du snabbt lägga upp en bild så kan du prova http://imageshack.us/index2.php

Ingen registrering eller något
Ina
Det kan nog vara en macadamia-nöt...
Bild på macadamianöt
Maggan H
Tack Kurt, provar igen:
[/URL][/IMG]
Maggan H
Det blev en mörk och liten bild, kolla i mitt album istället:
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...&uuid=margareta
Zazu
kan du göra bilden större?
pejori
pejori
bara lite hjälp
rolleyes.gif
Gossen Ruda
Att kalla vår kung för nöt är snudd på majestätsbrott!
Fialotta
CITAT (Gossen Ruda @ 12-11-2004, 17:03)
Att kalla vår kung för nöt är snudd på majestätsbrott!

Inte då tongue.gif Han stavar själv fel ibland tongue.gif laugh.gif
wolkenkrabber
muskotnöt?
Virgo
Tänkte oxå på muskotnöt ett ögonblick, men den luktar ju inte cocos precis.

Men annars är storleken och hårdheten rätt.
Ina
HOHOOOO!!! MACADAMIA....?

....eller?.... unsure.gif
Virgo
Ja, just det!
Den måste det vara

här på english
renate
CITAT (Ina @ 12-11-2004, 23:15)
HOHOOOO!!! MACADAMIA....?

....eller?.... unsure.gif

Jag tror du har rätt Ina. tongue.gif rolleyes.gif" MACADAMIA"
Det måste det vara har aldrig sett en sådan.
Maggan H
Hej alla, det är nog riktigt att det är en macadamianöt. Jag knäckte den med nötknäckaren men skalet är så tunt att nöten gick sönder. Den är ihålig, bara det vita hårda fruktköttet som sitter fast i ytterskalet, fanns däri. Anses som en delikatess men då rostad med en gräddig smak, men fy för den färska i alla fall! Smakade mest halvsur grädde med en svag aning av kokos. Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon