Full version: Mata fåglarna..
Exotic
Skulle vilja vete vad ni ger för mat till era vänner i trädgården och hur ni gör så att inte dem stora kommer åt maten?

Sen lite extra om den lille rödhaken....vad äter han & vad gillar han mäst ??


Exotic som vill gör dem små glada

rolleyes.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif wub.gif
messermark
Jag ger mina fåglar talgbollar, grissvål, äpplen m.m. Solrosfrön och nötter är även det populärt.

För att inte stora fåglar ska få tag i det kan du hänga upp överdelen av en stor bur, fågel eller hamster eller kanin kvittar. De små fåglarna lär sig hitta in men de stora törs inte riktigt för burdelen blir för liten för dem. Sen hänger du upp maten i gallret på buren.

Förstog du något av min beskrivning? unsure.gif
inte så bra på förklara... tongue.gif

Lycka till med pippisarna smile.gif
Caprice
Jag hänger upp talgbollar... som iof försvinner misstänkt fort... wink.gif

Annars är det vildfågelfrö eller solrosfrö, äpplen..

Har provat med ett sånt där halvt kokosskal fyllt med nötgugga, det var mkt poppis..!

Tänk bara på att om du börjar med att mata de små liven ska man inte sluta hursomhelst.. De lär sig var det finns mat...

Det är otroligt roligt att hänga talgbollar alldeles vid fönstret... om man har två katter som sitter på insidan.. laugh.gif
Katterna får en alldeles egen show, och får såna där konstiga läten och hoppande munnar... wub.gif laugh.gif wub.gif laugh.gif

Caprice
fruberglund
Viltfågelfrö och talgbollar.

Jag har två olika fågelhus. Ett på pinne och ett som hänger. I det som hänger har jag skruvat fast 3 krokar undertill som jag hänger talgbollarna i smile.gif
Berith
Har fyllt en blomkruka med vanligt margarin, stuckit i en spretig gren (att sitta på) och hängt krukan uppochner. Billigare än talgbollar men lika uppskattat.

Har också hängt upp nät med jordnötter. Borde kanske hänga upp nötautomater men detta funkar också, iaf för de små fåglarna som bara tar bitar.
KURT
Rödhaken är ju normalt insektsätare och de flesta flyttar söderut, men det börjar bli vanligare att de övervintrar i Sverige. Läsa gärna Peter Larssons nya bok Rödhaken så kanske det finns tips vad man kan mata den med.
tomba
morsning. Jag ger dem solrosfrö och talgkorvar. Korvarna hänger jag i en "gallerburk" av kycklingnät som hänger uppochner på så vis lurar jag skatan i ca 3 dagar. Efter 3 års matande har jag börjat låta skatan behålla korven varje gång hon löser problemet med hur komma åt godiset. Tro mej det är ren underhållning att se henne sitta och försöka klura ut hur hon ska kunna nå käket. Min favoritförlust var när hon helt sonika lossade knuten (nätpåse) som jag knutit runt en gren. det tog 4 dagar av pillande pickande och mycket huvudbry. Men belöningen blev ca.800gram (nyss påbörjad Talgkorv. wub.gif wub.gif wub.gif
Sommartorparn
Varför ska inte dom stora fåglarna få mat också?

För övrigt undrar jag över den där vildfågelblandningen som finns i handeln. Enligt min erfarenhet äter fåglarna inte annat än solrosfröna och ratar resten. Undrar varför en sådan produkt finns på marknaden över huvudtaget. Är det Hammenhög's affärsidé att sälja värdelösa men billiga frön i dyra blandningar.
wacko.gif
Berith
Undrar om inte fröblandningen många gånger är anpassad efter helt andra fågelområden och länder. Antagligen bättre att köpa "rena" fröer och välja själv vilka man vill ha.
kristerh
Solrosfrön, senare när det blir kallt köper jag talgbollar och jordnötter oxså.
krister
mekare
en liter solrosfrön om dagen går det åt hos oss. Det är fullt med fåglar.
Här finns några små fina fåglar som heter Steglitser (vet inte hundra hur det stavas) som förr hölls som burfåglar för att de är så fina. Så det är riktigt roligt att sitta och titta på fåglarna.
Sulawesii
CITAT (Sommartorparn @ 12-11-2004, 09:18)
Varför ska inte dom stora fåglarna få mat också?

Jag ger de stora fåglarna brödsmulor och lämpliga matrester.
Dom små får talgbollar (som dom inte är så förtjusta i) och vildfågelblandning. Än så länge går det inte åt så mycket.
messermark
"Tänk bara på att om du börjar med att mata de små liven ska man inte sluta hursomhelst.. De lär sig var det finns mat..."

Fåglarna äter på ett ställe tills det är slut sen flyger de till nästa ställe där det finns mat, så man kan sluta mata precis när man tycker för det.

Hur skulle det bli ute i naturen om de bara åt från en gran tills det var slut och inte flög vidare till nästa?
ÅsaF
Jag brukar ha flera fågelstationer. En har jag bara hampfrö i och den brukar gråsparvarna älska. Sen har jag ett rör med flera hål och sittpinnar. Där brukar jag ha solrosfrö. Ett rör med nät har jag jordnötter i eftersom det verkar vara enda sättet för annars har skatorna hål på nätet så alla jordnötterna ramlar ur.
Sen har jag en timrad ministuga som jag fyller med en blandning av solrosfrö och jordnötter. Runt den hänger jag små talgbollar.
Exotic
Kul med alla svar laugh.gif rolleyes.gif

Sen klart attt dem stora skall haaaa...men inte skall dem äta upp allt som bjuds....vill att dem mindere fåglarna skall få sitt ... rolleyes.gif

Sen jag har en eller flera rödhakar och dem sjunger så fint ...så jag vill ge dem lite extra för det...

Nej men jag vill ge alla min trädgårds vänner wub.gif rolleyes.gif

Exotic
zaaritha
Vi ger rödhaken kattmat--det äter den gärna!
Se´n får övriga joglar solrosfrön, havre,hampfrö, havregryn, bröd, ost,
talgbollar, jordnötter, hasselnötter, talg, o s v.
Vi har bl.a. stenknäck, talgoxe, blåmes, en--o -talltita, nötväcka,gulsparv, grönfink, nötskrika, hackspett, pilfink, o--faktiskt--gråsparvar, koltrastar, grönsiskor, m fl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon