Full version: Jul
Sidor: 1, 2
andreas i uppsala
Nu har det börjat. Nu kan man köpa julmust och glögg i affärerna. På Tv har julreklamerna börjat. Bauhaus har tagit fram alla dansande tomtar och julreklamen har kommit.
Tiden går verkligen SNABBT!! Nyss var det ju sommar och sol... wacko.gif Det känns samtidigt väldigt långt till vintern men det är bara 2-3 veckor kvar till första advent
Betty
Ja, tiden går fort när man har roligt! biggrin.gif
Fenja
Det är jätte roligt att botanisera bland alla nya belysningar, porslinstomtar och annat krafs. Jag älskar det!
Mvh
Fenja
pisanggoreng
Snart dags att börja med vårsådd...! biggrin.gif
Betty
CITAT (Fenja @ 11-11-2004, 16:04)
Det är jätte roligt att botanisera bland alla nya belysningar, porslinstomtar och annat krafs. Jag älskar det!
Mvh
Fenja

Håller med dig! Idag har jag varit och köpt två ljusslangar, några julkort, 6 röda pumlor med glitter på, en elljusstake, en välkommenskylt i trä med två tomtar på och tre små porslinstomtar. wub.gif
Nu har årets julkrafs-race börjat! laugh.gif
renate
Jag köpte förra veckan en stjärna i akryl som jag har som fönsterbelysning i sovrummet nu den ser inte så 'juligt' ut. tongue.gif rolleyes.gif
Köper nog inget nytt julkrafs i år.
Exotic
Jaa vad kul med allt tongue.gif smile.gif
Älskar julen med allt vad det är...pyssel ,mys,mat,klappar,familjen+julkort mm.


laugh.gif biggrin.gif tongue.gif rolleyes.gif wub.gif
Ciczi
Vi (min sambo och jag) har en bra regel hemma. Eftersom han fyller år i slutet av november så börjar vi inte med julen förrän efter hans födelsedag. Tycker att det räcker alldeles lagom. Men jag gillar julen ändå wub.gif

Ciczi
Hannele
Nej, inte förrän nästa vecka. Jag är inte heller klar med julstädningen.

Caprice
Javisst är julen mysig...! wub.gif

Köpte glögg idag..!




Caprice
netaave
Jag har köpt lite småkrafs de senaste veckorna, bl.a. en snömätare så söt, en snögubbe på en pinne som är graderad tongue.gif
Tesa
Mina söner mobbar mig hela tiden..."Nu är det bara si och så långt kvar till jul...blir du stressad nu??" "hahahahaha".
...och varje år svarar jag med stoiskt lugn att "Nä..i år känns det lugnt..inte så mycket att ta i..."
..och varje år en vecka före jul så är jag i upplösningstillstånd...fast inte i år..det känns som det inte är så mycket att ta i i år.... rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
pumlor ja , i år har jag nya från Polen , handmålade smile.gif jättevackra -

är du med i pummelföreningen Betty ?? laugh.gif
Smekajsa
I år blir det en alldeles speciell jul....
med vårt första lilla barnbarn Malthe wub.gif wub.gif
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2004, 21:28)
är du med i pummelföreningen Betty ?? laugh.gif

Vaaa???? Finns det en sån? Hur går man med? Jag äääälskar pumlor! wub.gif
fruberglund
Vad är en pumla??? laugh.gif

Vi blir lite snuvade på julen eftersom vi åker till Australien 1 månad, kommer hem 17 dec smile.gif Fast vi sörjer ju inte för det laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Så nästa helg innan vi åker sätter vi upp julstjärnorna och adventsljusstakarna så det blir lite julkänsla när vi kommer hem i alla fall smile.gif
Exotic
30 okt var det Julkorts tillvärkning ..

Då satt vi från 12 på dagen till 22 på kvällen ååå då var det ..

Glögg..Pepperkakor..Julmusik..hon vi var hos hade pyntat med julprylar smile.gif laugh.gif biggrin.gif

Blev en mega -nys-pys-känsla för julen wub.gif rolleyes.gif
Betty
CITAT (fruberglund @ 11-11-2004, 23:53)
Vad är en pumla???  :lol:

I Norrland säger vi pumla om det som ni sörlänningar kallar julgranskula. rolleyes.gif tongue.gif
Yin o Yang
Var i Stockholm på konferens onsdag. Där har julen verkligen brutit ut wub.gif . Jag älskar att gå i affärer som har annorlunda julsaker och hittade en i Gamla Stan biggrin.gif . Fick hålla hårt i plånboken för att inte köpa allt sleep.gif . Ska inte vara hemma i år, men det blir nog full styrka på julsaker, ljusstakar, fönsterstjärnor ändå tongue.gif . För att inte tala om gran, vilket gubben tycker är helt onödigt när vi inte ska vara hemma sad.gif . Men vi kommer ju hem och då vill jag att den ska stå där i sitt hörn i köket och mysa, jag menar lysa wub.gif och dofta jul. En och annan julgranskula kommer nog att köpas in när vi far med bussresa till Rügen i slutet på november. Gläder mig så till denna omtalade julmarknad smile.gif
Hannele
På olika loppis har dom också speciella Julmarknader.
jag är lite svag för gamla juldukar.
Fialotta
Måste erkänna att jag redan tjyvstartat med
små slingor utomhus...är så kolsvart här i skärgården och
dom lyser upp o gör mig glad rolleyes.gif
evarina
Jag gillade när det var skyltsöndag och affärerna inte annonserade ut julsaker innan dess (Gammalmodlig fastän så ung tongue.gif )
Tycker det är tråkigt att julsaker börjar annonseras ut i september, man kan äta saffranssemlor till lucia och midsommar börjar i mars.

Slutgnällt, skyller på alla elaka graviditetshormoner som förpestar min vardag just nu... sleep.gif
Tesa
JULJag lider i stillhet i mörkret under november....plågar mig in i det sista för att ääääntligen på 1:a advent få tända stjärnor och ljusstakar....men desto skönare då... wub.gif
Sen går hela december i ett enda stort dammoln...med pauser för julbak och julslakt......är en riktig "julfreak"..på julafton skall det vara så mycket JUL att man nästan spyr...typ "Fanny och Alexanderjul" fast i lite mindre skala.... rolleyes.gif
Jag älskar JUL wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2004, 21:28)
pumlor ja , i år har jag nya från Polen , handmålade smile.gif jättevackra -

är du med i pummelföreningen Betty ?? laugh.gif

Vad har jag nu missat?! vad är en pumla?? jag trodde det var något som var felstavat rolleyes.gif
Det enda jag gillar med julen är att man kan pynta trädgården med ljuskedjor, brukar fly utomlands över jul men i år har vi ju inga lediga dagar wink.gif så jag får sitta hemma.
krister
kristerh
CITAT (kristerh @ 12-11-2004, 12:03)
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2004, 21:28)
pumlor  ja , i år har jag nya från Polen , handmålade smile.gif jättevackra -

är du med i pummelföreningen Betty ?? laugh.gif

Vad har jag nu missat?! vad är en pumla?? jag trodde det var något som var felstavat rolleyes.gif
Det enda jag gillar med julen är att man kan pynta trädgården med ljuskedjor, brukar fly utomlands över jul men i år har vi ju inga lediga dagar wink.gif så jag får sitta hemma.
krister

Medans jag skrev ner min fråga fick jag ett svar biggrin.gif
det är alltså en simpel julgranskula wink.gif
krister
Malvia
Vackra "pumlor" mm såg vi På Harrods i London den 28 september!!!!
Det tyckte vi var tidigt, men en hel "våning" med ALLT i julväg + Gingel Bell i högtalarna. Köpte tyvärr inget, var rädd att det skulle gå sönder på hemresan. Förresten var det väldigt dyrt.
Smygmöblerar nu fram till advent , bytt till röda lampskärmar i fönstren, mm
Först ska vi fira Fars Dag.
kerstin z5-6
har sökt hemsidan men hittar den inte
var en kille från Norrbotten -numer Stockholm som bildat förening för "Pumlans bevarande "
han vägrade säja julgranskulor ! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Vi får väl starta en egen smile.gif
*Laika*
Usch för all julhysteri!! Jag börjar smått fundera på om jag är en reinkarnerad släkting till Grinchen. Jag hatar allt vad rött heter, traditioner är inget för mig o sen alla tokiga människor som trängs överallt. Det går inte ens att handla mat på ett storköp före jul, utan att behöva gå nästan en halv kilometer från parkeringen (för närmare affärerna är det fullt) hur kan folk bara längta efter nåt så vidrigt. Agrofobi, heter det så, när man inte tycker om folksamlingar? Eller det kanske är torgskräck. Skit samma, paniken är ett faktum när det är 30 meters kö för att handla mjölk o bröd till storhelger. Sen står alla andra där med välfyllda vagnslasser, ungar som är hungriga o trötta, paniken är inte mindre hos dom små på affärerna heller, alla ben som är runtomkring. Och sen tycker alla att julen är så "mys pysig o lugn" VART DÅ????? Det finns inget lugn varken i trafiken eller butiken, bara ett totalt kaos o ett jäkla kakafoni från alla som tjattrar. Nähä, tänk att få stänga dörren, bara sitta o mysa o stänga ute allt. DET är myspys o lugn o ro. Tacka vet jag efter jul, då kan man andas ut. Förstår ni att jag har mina funderingar på Grinchensläktet, o reinkarnation??
Mvh. Laika
Malvia
Laika, Så där tycker mina döttrar också som är i din ålder. Hade det inte varit för deras farmor ( som älskar jul o klappar) hade vi reducerat firandet till egna önskemål. Skippa detta hysteri utan bara vara, med det man har.
Fast jag tror inte de har blivit SÅ ledsna över julklapparna.
Brukar handla maten mitt i veckan,helst en f.m.
Julklapparna hinner vi oftast inte köpa i tid, det blir mest dan före och då är det väldigt lite folk ute har vi märkt.
Hannele
CITAT (Laika @ 12-11-2004, 12:32)
Nähä, tänk att få stänga dörren, bara sitta o mysa o stänga ute allt. DET är myspys o lugn o ro.

unsure.gif Det är väl så många gör?
Tesa
CITAT (Laika @ 12-11-2004, 12:32)
Usch för all julhysteri!! Jag börjar smått fundera på om jag är en reinkarnerad släkting till Grinchen. Jag hatar allt vad rött heter, traditioner är inget för mig o sen alla tokiga människor som trängs överallt. Det går inte ens att handla mat på ett storköp före jul, utan att behöva gå nästan en halv kilometer från parkeringen (för närmare affärerna är det fullt) hur kan folk bara längta efter nåt så vidrigt. Agrofobi, heter det så, när man inte tycker om folksamlingar? Eller det kanske är torgskräck. Skit samma, paniken är ett faktum när det är 30 meters kö för att handla mjölk o bröd till storhelger. Sen står alla andra där med välfyllda vagnslasser, ungar som är hungriga o trötta, paniken är inte mindre hos dom små på affärerna heller, alla ben som är runtomkring. Och sen tycker alla att julen är så "mys pysig o lugn" VART DÅ????? Det finns inget lugn varken i trafiken eller butiken, bara ett totalt kaos o ett jäkla kakafoni från alla som tjattrar. Nähä, tänk att få stänga dörren, bara sitta o mysa o stänga ute allt. DET är myspys o lugn o ro. Tacka vet jag efter jul, då kan man andas ut. Förstår ni att jag har mina funderingar på Grinchensläktet, o reinkarnation??
Mvh. Laika

DET DÄR kan jag väl skriva under på..men jag handlar ALLT samma dag....vi tar en heldag och julhandlar en vecka före jul ungefär..sen får gubben komplettera ett par dar innan med "färskvarorna"...för jag står inte ut med trängseln......i så fall är jag nog lite "Grinch" jag med....Men här hemma...bakom min dörr...sen på julafton.... DÅÅÅ......(men smälte inte grinchen också...)
Fenja
*vinkar* Jag vill vara med i pumlansbevarande!! Min morfar kallade dem så, jag trodde bara att det var jag som sa så numera... Vi gjorde decoupage-pumlor i fjol, både roligt och tjusigt!!
Mvh
Fenja
Betty
CITAT (Fenja @ 12-11-2004, 13:18)
jag trodde bara att det var jag som sa så numera...

Hela Norrland säger pumla !!! laugh.gif wub.gif
Fenja
Jag är ju lite på avvägar här nere i Västra Götaland numera... wink.gif
Mvh
Fenja
Betty
CITAT (Fenja @ 12-11-2004, 13:25)
Jag är ju lite på avvägar här nere i Västra Götaland numera... wink.gif
Mvh
Fenja

Ja du är ju det... wink.gif
Bara kul att få uppdatera dig lite! laugh.gif tongue.gif
netaave
I Uppsala sitter julgirlangerna redan uppe i centrum. mad.gif för tidigt, på ett stort köpcentrum möttes jag av en stor guldfärgad julgran i entren.

Ok att de börjar sälja lite redan nu, men såna stora dekorationer på offentliga platser kunde väl göras i adventsveckan.
miiapiia
Snart är det lika bra att låta midsommarstången stå kvar o dansa runt den på julen eftersom det blir kortare o kortare emellan.
Vad är pumlor? Har aldrig hört ordet förut. huh.gif
wolkenkrabber
CITAT (Betty @ 12-11-2004, 13:21)
CITAT (Fenja @ 12-11-2004, 13:18)
jag trodde bara att det var jag som sa så numera...

Hela Norrland säger pumla !!! laugh.gif wub.gif

Oiiiii sluta jiddra, börja trolla.... ja bor i norla aaaait! men ja sägar inte pumla aaait! shoo lén
andreas i uppsala
hobbyturk!
wolkenkrabber
CITAT (andreas i uppsala @ 12-11-2004, 19:04)
hobbyturk!

Pffft o de ska du säga ditt fransyska biggrin.gif
andreas i uppsala
okej jag överdrev, skogsturk tongue.gif

Jul är kul men det är lite för tidigt med jul nu.När man väl är där så kommer de inte vara samma sak eftersom att det redan pågått i 2-3 månader redan
lotta_
Snart 1:a advent och då plockar jag fram alla julsaker förutom julgranen. Det blir mysigt hemma och jag njuter av det. Sedan tröttnar jag fort och så snart som möjligt efter nyår så plockas alla julsaker bort och då blir det fint och mysigt igen. Det är härligt med omväxling! tongue.gif
andreas i uppsala
Det är bara två veckor kvar till första advent biggrin.gif blink.gif tiden går FORT
LenaTuring
Julen är ju mycket köpmännens (vad heter det om det är kvinnor då? wink.gif )marknad, det gäller att sälja så mycket som möjligt under så lång tid som möjligt. Årets höjdpunkt för dem.

Tidigare år har t ex jultidningsförlagen skickat ut sina försäljningstidningar som ungarna ska sälja ur redan under JULI-AUGUSTI!! Då såg man nästan rött, (ja inte julrött då........). Människor ligger på badstränderna och förväntas köpa jultidningar ohmy.gif . Då går det för långt. I år hade förlagen skärpt till sig lite.
Lady Hamilton
citat:
Hela Norrland[/b] säger pumla !!! laugh.gif wub.gif

Jag är född och uppvuxen i Västerbotten, Jämtland o Lappland och hade ALDRIG hört ordet "pumla" innan jag flyttade hit till Västernorrland, här kan en del säga POMMLOR!!

Så ni kan glömma det där med "Hela Norrland" Det är som sagt var är det väldigt lokalt som de säger så.
Smekajsa
Ni pratar om era pummlor

är det någon som besökt Kathy Wolfharts butik i
Rothenburg ob der Tauber??
Där kan man snacka om pummlor !!!Kathy Wolfharts butik
lotta_
CITAT (Hamilton @ 12-11-2004, 20:21)
citat:
Hela Norrland[/b]  säger pumla !!! laugh.gif  :wub:

eller hellre polla..... julpollor. laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
jendah
Tycker om Julen wub.gif wub.gif

... om vi handlat julklapparna och all mat som går att handla i god tid...
så att man de sista veckorna före jul kan koppla av, njuta av, först adventsljus sen av ljus och pynt. Göra julgodis... slå in klapparna... pyssla lite smile.gif

Mest tycker jag om att fira julafton hos mina föräldrar. Bara föräldrarna, farfar, lillebror och jag - och de senaste åren min man smile.gif Ingen stress på julafton - mycket mat iofs, men gott om tid för promenad, Kalle Anka och till och med en stund för sig själv om man vill.
Mycket lugn julafton... fast vi saknar farmor wub.gif - det var hon som älskade jularna allra mest i familjen... När hon gick bort försvann en hel del av julglädjen, nu är det väl lite tillbaka igen, eftersom hon varit borta i 15 år, men det går inte en jul förbi utan att vi tänker på henne och hon nämns.
renate
Här pyntas det inte förän 1 advent.Torgets julgran tänds på skyltsöndagen den 1 advent. I affärerna har de redan börjat så smått.
Julhysteri har jag slutat med för länge sedan,det blir jul ändå.Jag njuter av advend och alla ljus. rolleyes.gif
Anki på Öland
Vilken underbart vacker stad Rothenburg var!!
Är det bara jag som inte gillar julpyssel, julpynt och all hemsk mat man "skall" ha?
När mina barn var små klädde vi High Chaparal kaktusen med glitter och kulor. Julgran, julgodis och allt annatn julit fick mormor (min mamma alltså) fixa. Numera finns inte mormor och till julhelgerna jag har åkt upp till Upplands Väsby/Märsta där mina barn bor och satt mig vid "dukat bord". Dom är båda två mycket pyssliga och grejar och fixar till julen.
Några jular har jag inte kunnat åka upp pga jobbet eller som nu valpar, då finns på sin höjd en sjuarmad i fönstret och en pyttebit skinka för att ha till skinkmacka på morgonen julaftonen, juldagen och annandagen. Sen är det bra.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon