Skatmor
Förmodligen har praktiskt taget varenda människa bosatt i Sverige någon gång hört Klarspråk i radions P1. Ett tio minuters program där en redaktör spelade upp ett antal utvalda "insändare" som lyssnare talat in till en telefonsvarare. Dagens urval sändes tre gånger per dag, måndag till fredag. Redaktörerna uttryckte inga som helst egna åsikter i de ämnen som debatteras utan försökte uppenbarligen på ett rättvist sätt varva inlägg med "för" och "emot", resp "ja" och "nej" osv i de ämnen som avhandlas. Men i januari 2004 togs Klarspråk bort av ledningen för Sveriges Radio och man plockade in Klarspråksdebattörernas inringda debattinlägg i pratprogrammet ring P1 som leds av en programledare som pratar med lyssnare som vill diskutera om allt mellan himmel och jord med programledaren och där de inringda "Klarspråksinläggen" ges en mycket undanskymd plats och får en mycket liten del till förfogande tidsmässigt i programmet.
Därför anser jag att debattprogrammet Klarspråk bör återupprättas i P1 som ett eget program, i yttrandefrihetens namn.







Klarspråkare
Betty
CITAT (Skatmor @ 09-11-2004, 00:20)
Förmodligen har praktiskt taget varenda människa bosatt i Sverige någon gång hört Klarspråk i radions P1.

I så fall är jag en av de praktiskt taget obefintliga människor bosatta i Sverige som inte har hört talas om Klarspråk i P1. En anledning till att jag inte hört talas om programmet torde vara att jag i stort sett aldrig lyssnar på P1. rolleyes.gif
estet
CITAT (Betty @ 09-11-2004, 00:37)
CITAT (Skatmor @ 09-11-2004, 00:20)
Förmodligen har praktiskt taget varenda människa bosatt i Sverige någon gång hört Klarspråk i radions P1.

I så fall är jag en av de praktiskt taget obefintliga människor bosatta i Sverige som inte har hört talas om Klarspråk i P1. En anledning till att jag inte hört talas om programmet torde vara att jag i stort sett aldrig lyssnar på P1. rolleyes.gif

Samma här...Har aldrig provat att "ratta" åt det hållet på radion. Jag tror att jag har hört talas om programet för några år sen, nån som hade hört nåt, typ. blink.gif
KURT
Lyssnar mycket på P1 och är mycket glad att slippa Klarspråk. Den demokrati de flesta gav uttryck för där var inte så mycket värd. Dessutom är det betydligt fler personer som får koma till tals med en aktiv programledare. När folk tidigare skulle sitta och "läsa upp" insädare för telefonsvarare så vara det bara mer eller mindre "proffesionella" debattörer som deltog (man hörde ständigt samma personer där). Nu när folk får uttrycka sina åsikter i samtal med en programledare så är det många fler som är villiga att uttrycka sina åsikter.

Förövrigt så kan man fortfarande ringa in till telefonsvaren om man av någon anledning inte vill "Testa dina argument med programledaren som bjuder på intellektuellt motstånd och stimulerar till mer debatt".

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index....?programID=1120
*Laika*
Betty o Estet, jag får nog ställa mig till er skara då. Har aldrig hört talas om programet, ännu mindre lyssnat på P1. Det kan kanske bero på åldern eller, vet inte riktigt hur gammal man brukar va för att ställa in DEN kanalen. Själv lyssnar jag mest på Radio rix, med lite nyare musik o inte så mycket snack.
Mvh. Laika
evelina
Lyssnar alltid på P1 på somrarna,det har nog inte med ålder att göra!!
Intressanta program bra musik och är man ute och kör bil långt är den kanalen förträfflig..............ni som aldrig lyssnar: PROVA rolleyes.gif
KURT
Dessutom kommer Ring P1 att starta ett chatrum på nätet. Lite mera information från en artikel i sydsvenskan. Beskrivningen av gamla klarspråk som "ring och kräks", tycker jag stämde bra.
jendah
Har lyssnat på P1 sen jag var barn (beror inte bara på ålder alltså smile.gif). Alltid gillat att ha på P1 när jag ritar/målar. Något för huvudet - och något för händerna. Just Klarspråk kan jag inte säga att jag saknar iofs, tyckte det var ganska uppstyltat och som tidigare nämnts - ganska ensidigt. Tycker ring P1 är mycket bättre. smile.gif
pisanggoreng
CITAT (Skatmor @ 09-11-2004, 00:20)
i yttrandefrihetens namn.

Forum för yttrandefrihet råder det väl ingen brist på i Sverige, och P1s "Klarspråk" fyllde nog ingen funktion som andra forum inte kan fylla. Att lyssna på folk som läser upp sina mer eller mindre (ofta mindre) intressanta åsikter tyckte jag aldrig var så kul. Betydligt roligare är det då att lyssna på "Ring P1" där man har belästa programledare som kan ställa motfrågor och ifrågasätta.

Sveriges Radio anser jag (för övrigt) är den enda lyssningsbara radion i Sverige. Reklamkanalerna är vidrigt dåliga, i min mening. SRs webradio är dessutom fenomenal, och likaså SRs hemsida.
Anki på Öland
Hej
Lyssnar heller aldrig på P1, "trots" min ålder, men det kanske beror på att jag inte har någon radio.............
Anki
KURT
CITAT (Anki på Öland @ 09-11-2004, 10:08)
Hej
Lyssnar heller aldrig på P1, "trots" min ålder, men det kanske beror på att jag inte har någon radio.............
Anki

Radio, vad är det??? P1 kan man lyssna på på nätet:

http://www.sr.se/p1/fakta/program/
Anna_80
Tror aldrig jag har lyssnat på P1 tongue.gif
Malvia
Brukar lyssna på sommar-programmen kl.13-15. I tidningen står det vem som ska prata så det är bara att välj ut de man tycker verkar intressant.
Repris på kvällen.
Sylvia
CITAT (Betty @ 09-11-2004, 00:37)
CITAT (Skatmor @ 09-11-2004, 00:20)
Förmodligen har praktiskt taget varenda människa bosatt i Sverige någon gång hört Klarspråk i radions P1.

I så fall är jag en av de praktiskt taget obefintliga människor bosatta i Sverige som inte har hört talas om Klarspråk i P1. En anledning till att jag inte hört talas om programmet torde vara att jag i stort sett aldrig lyssnar på P1. rolleyes.gif

Jag sällar mig också i den lilla (?) skaran av de praktiskt taget obefintliga människor bosatta i Sverige som har hört Klarspråk i P1.... biggrin.gif rolleyes.gif
Ina
Jag hör också till P1-lyssnarna - vill jag höra musik lyssnar jag på EBM och annat konstigt i mp3-form, då får jag det jag vill ha och inte nåt som nån tycker att jag vill ha... wink.gif

Just "Klarspråk" hörde väl inte till mina favoriter och jag lyssnar inte så ofta på "Ring P1" heller, men smaken är ju som baken. Naturmorgon, vetenskapsradion, kulturnyheter... det finns mycket roligt att lyssna på! P1 är en guldkanal!!
gammelnalle
P1 Finns det någon annan kanal???? jo visst ja nr 2 åsså!!

biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Mina arbetskollegor svär lånag ramsor över mig: VEM F.N har varit och skruvat på radion...!!!!!!
Mest arg brukar de bli på morgonen om jag glömt att slå över från P2s nattmusik (mest klassiskt)... Efter 0100 brukar inte P1 sända...nämligen..

"Klassisk musik går väl inte lyssna på"......

Mennu var det klarspråk det g(n)ällde.

Jag är kluven. Det fanns många fördelar med att "debattören" INTE blev avbruten utan fick formulera sig och prata till punkt. Men visst kan det vara en fördel med programformen som Ring P1 har, där man får argumentera emot en programledare.
Vi är ju alla olika. Vissa av oss KAN inte debattera i dialogform. Det kan ju inte innebära att vi inte skall få göra vår röst hörda?? Eller???
Andra av oss växer i vår argumentation om vi får mothugg.

Själv skulle jag ALDRIG ringa till Ring P1 om Teppas Fågelberg sitter i andra ändan.
Thomas Tengby och Lisa (??? "Ring så spelar vi") är bäst.


Men varför inte BÅDA programmen???

Själv ogillar jag "Kulturnytt", "Ekonomiska klubben" och "lider" mig igenom dem... men tänker INTE klaga på programmen... jag KAN ju stänga av. Det finns säkert många som tycker att de är programtablåns clou.
Posse
Många har den uppfattningen att det aldrig blivit NEJ i Euro-omröstningen om inte Klarspråk funnits. Därför är förstås fullständigt följdriktigt att makthavarna sedan krossade programmet.

Ty Klarspråk fungerade ju som en rikstäckande och välskött debattsida... men på radio.
Den s.k. debatten som påstås bedrivas i RingP1 i direktsamtalen är ju mest bara en parodi på yttrandefrihet och fri debatt. Det är mycket sällan som telefonörena får debattera med varandra, istället får de banka sig trötta på boxpåsarna programledarna, som ofta väldigt tydligt demonstrerar nyliberala åsikter. Precis som de tongivande politikerna. sad.gif

Den absolut sämsta RingP1-pratarn tycker jag att Täppas Fogelberg är som alltför ofta tycks ge sig in i någon slags personlig maktkamp med de uppringande och många gånger tyvärr får programmet att påminna om någon slags "förnedringsradio". mad.gif
Och kläcker ur sig lite vad som helst, som när han nyligen i två olika samtal frågade en kvinna om hon gillade löspenisar och en annan om hon var luden. huh.gif

Nej, återinför Klarspråk och det i den längd det urprungligen var, nämligen 15 minuter var dag, måndag till fredag. smile.gif
Lena N
Lyssnar på P1 dagligen. (Men äger å andra sidan ingen TV).

Om man nu inte kunde bereda både Klarspråk och Ring P1 plats, så skulle jag föredragit Klarspråk. Gillar när folk får prata till punkt. Ring P1 blir lite jobbigt ibland. wink.gif
kerstin z5-6
ja heja P1 smile.gif men just klarspråk kan jag leva utan ..
Fenja
CITAT (Betty @ 09-11-2004, 00:37)
Skatmor,09-11-2004, 00:20]Förmodligen har praktiskt taget varenda människa bosatt i Sverige någon gång hört Klarspråk i radions P1.
I så fall är jag en av de praktiskt taget obefintliga människor bosatta i Sverige som inte har hört talas om Klarspråk i P1. En anledning till att jag inte hört talas om programmet torde vara att jag i stort sett aldrig lyssnar på P1. rolleyes.gif

Jag med...
Mvh
Fenja
Jill-Ulrika
Jag har lyssnat endel på Klarspråk och jag kan säga att jag föredrar det nya programmet Ring P1 bättre, där programledare som Tomas Tengby och "Täppas" ställer följdfrågor och ger personer en möjlighet att på ett helt annat sätt utveckla sina resonemang.

Att läsa innantill efter ett manus som det var fråga om i Klarspråk är det lätt att låta sansad trots att vissa inlägg kanske egentligen är helt uppåt väggarna. Tycker det är lättare att få en uppfattning om man hör debatten live.
Posse
Bland det finfina i Klarspråk tycker jag var att programmet framstod som praktiskt taget lyssnarnas alldeles eget program. Redaktörerna var inte mer "synliga" är på många tidningars debattsidor - de presenterade endast med någon mening de resp inläggen utan att på allra minsta sätt antyda sina ev egna åsikter i debattämnena. smile.gif

Det förekom också i Klarspråk precis som på många tidningars debattsidor att långa debattslag med ett antal "salvor" från olika håll utspelade sig. Detta uppmuntrades och underlättades genom att redaktörerna rätt ofta spelade upp kortare "citat" ur det inlägg som ev bemöttes. smile.gif

För att lämna inlägg i Klarspråk var det säkert nästan ett måste att man var någorlunda skrivkunnig så att man innan man ringde upp inspelningsmaskinen hade författat ett bra inlägg.

Visst kan ett visst mått av direktsamtal som i RingP1 vara motiverat pga att kanske inte alla är så bra på att formulera Klarspråksvänliga inlägg, men att bara bygga den s.k. debatten på direktsamtal med mer eller mindre slipade journalister, är väl i stort sett samma sak som om tidningarna avskaffade sina sidor med debattartiklar och insändare och endast publicerade egna artiklar. sad.gif
KURT
CITAT (gammelnalle @ 09-11-2004, 16:17)
Själv ogillar jag "Kulturnytt", "Ekonomiska klubben" och "lider" mig igenom dem... men tänker INTE klaga på programmen... jag KAN ju stänga av. Det finns säkert många som tycker att de är programtablåns clou.

"Ekonomiska klubben" dog ju vid förra årsskiftet, som tur var. Annars var det ju lite roligt att höra vilka stolliga argument som nationalekonomer (och andra ekonomer) hade för att förklara förändringar i världsekonomin. Det blev mycket klart att ekonomi inte är en vetenskap . Delar av "Ekonomiska klubben" finns kvar i programmet pengar.
LenaTuring
CITAT (Ina @ 09-11-2004, 11:12)
Naturmorgon, vetenskapsradion, kulturnyheter...  det finns mycket roligt att lyssna på! P1 är en guldkanal!!

Är periodare när det gäller radiolyssnande (älskar tystnaden, kanske för att jag har tre surrande barn+kompisar runt mig, då blir de tysta stunderna värdefulla) men är man inte ute efter musik så är P1 en mycket bra kanal tycker jag.
Posse
För mig ter det sig snudd på helt obegripligt hur folk kan välja bort att lyssna på P1. ohmy.gif

P3 lyssnar jag bara på i yttersta nödfall, som t.ex. någon gång om året tidigt på morgonen när P1 kanske ännu inte kommit igång. sleep.gif

Idag tipsade det förresten i Odla med P1 om denna sajt Odla som jag nu skriver på. smile.gif

Kolla f.ö. gärna på P1:s webbsida med en förteckning program A - Ö över vad allt som bjuds. smile.gif
ah56
P1 är en guldkanal

Förr lyssnade jag alltid på P4 eftersom det kändes viktigt att få information av lokal natur. I somras rattade jag över till P1 eftersom jag alltid missade Sommar Sommar och upptäckte då denna guldkanal. Så mycket nyttigt som jag lärt mig där. Musik kan jag spela med egna skivor eller på datorn där jag laddat hem det jag gillar.
Jill-Ulrika
Att klarspråk och tidningarnas debattsidor skulle vara så mycket läsarnas sidor är nog lite att ta i. Visst, redaktörerna syns inte men finns där alltjämt och det görs det ett urval av vad som sänds respektive publiceras. Hemskt vore väl annars. Men det går ju att ringa P1s telefonsvarare och tala in ett längre meddelande fortfarande och som kan sändas tillsammans med den förkortade versionen av Ring P1.

Och jag kan bara hålla med om P1 som guldkanal! Själv lyssnar jag med glädje på Kulturnytt, Tendens, Kaliber, Vågen, däremot är land och sjöväderrapporten väl i sövande laget rolleyes.gif
birgitek
Har hört Klarspråk nån gång, men det kan väl knappast kallas debatt när några rabiata fanatiker får mala på utan att bli bemötta. Nu var väl inte alla inlägg av den typen, men allför många.
Birgit Ek
Posse
CITAT (Jill-Ulrika @ 15-11-2004, 22:57)
Att klarspråk och tidningarnas debattsidor skulle vara så mycket läsarnas sidor är nog lite att ta i. Visst, redaktörerna syns inte men finns där alltjämt och det görs det ett urval av vad som sänds respektive publiceras. Hemskt vore väl annars. Men det går ju att ringa P1s telefonsvarare och tala in ett längre meddelande fortfarande och som kan sändas tillsammans med den förkortade versionen av Ring P1.

Och jag kan bara hålla med om P1 som guldkanal! Själv lyssnar jag med glädje på Kulturnytt, Tendens, Kaliber, Vågen, däremot är land och sjöväderrapporten väl i sövande laget rolleyes.gif

Av ditt inlägg och även från andra sammanhang har jag fått uppfattningen att många inte riktigt känner till hur Ring P1 fungerar, antagligen beroende på att man bara lyssnat på den s.k. kortversionen.

Ring P1 i "orginalversionen" sänds mellan kl 9:20 - 10:00 måndag till fredag. Ringer man då har man chans att få samtala med programledaren rakt ut i radio.

Övrig tid lär man komma till en telefonsvarare (typ den som Klarspråk hade) och kan lämna inlägg som det finns en liten, liten chans att de sänds någon dag senare, insprängda och utspridda mellan alla direktsamtal och programledarprat om inkomna epostmeddelanden.

Orginal-Ring P1 är som framgått 40 minuter långt och totala andelen "bandade inlägg" brukar i snitt ligga på ca 3 - 4 minuter.

Sedan klipper/stympar någon det hela till en 10-minuters "kortversion" som sänds kl 14:50 - 15:00, och 20:35 - 20:45. I kortversionen brukar ofta alla bandade inlägg vara bortklippta. sad.gif

Klarspråk som startades i slutet av 1980-talet var under många år 15 minuter långt, men kortades - troligen ca 10 år senare - till blott 10 minuter.
Programmet innehöll endast bandade inlägg och sändes den senaste tiden tre gånger per dag, kl 05.35, med repris 14.50 och 20.35. smile.gif

Jag har själv fått med ett antal inlägg i Klarspråk. Men jag, liksom flertalet av andra som jag känner som också haft inlägg med i Klarspråk, skulle inte kunna tänka mig/sig att istället ringa och försöka slänga käft med en mer eller mindre slipad, ibland fräck och manipulerande journalist, rakt ut i radion. unsure.gif

Möjligheterna att få sina inlästa debattinlägg uppspelade i radion har drastiskt minskats sedan Klarspråk togs bort. För det första har alltså totala tiden för bandade inlägg reducerats till mindre än hälften mot i Klarspråk. Dessutom sänds de få bandade inlägg som tas med i Ring P1 ofta blott en enda gång, och då på en tid då de flesta arbetande och studerande inte torde kunna lyssna. sad.gif

Det var också mycket lättare att lyssna på Klarspråk även på andra tider: man kunde helt enkelt ringa upp och och automatiskt få hela programmet uppspelat i luren. smile.gif

Eller lyssna via webben och ladda hela programmet (10 min) om man så önskade, vilket var helt realistiskt även för oss som saknar bredband. smile.gif
Skatmor
CITAT (Posse @ 10-11-2004, 13:23)
Bland det finfina i Klarspråk tycker jag var att programmet framstod som praktiskt taget lyssnarnas alldeles eget program. Redaktörerna var inte mer "synliga" är på många tidningars debattsidor - de presenterade endast med någon mening de resp inläggen utan att på allra minsta sätt antyda sina ev egna åsikter i debattämnena. smile.gif

Det förekom också i Klarspråk precis som på många tidningars debattsidor att långa debattslag med ett antal "salvor" från olika håll utspelade sig. Detta uppmuntrades och underlättades genom att redaktörerna rätt ofta spelade upp kortare "citat" ur det inlägg som ev bemöttes.  :)

Vad man saknar i P1:s programutbud är ett väl förberett debattprogram som det forna Klarspråk, där redaktörerna hade bearbetat debattinläggen på ett omsorgsfullt sätt och som fick framföras utan kommentarer från en programledare som i Ring P1, ett program som skulle ersätta det nedlagda Klarspråk.
Innan nedläggningen av Klarspråk yttrade sig Programchefen Hanna Stjärne i P1:s "Vår grundade mening" att debattprogrammet Klarspråk skulle ingå i det nya lyssnarkontaktsprogrammet RingP1:
CITAT
Vi kommer att starta ett nytt lyssnarkontaktsprogram där man kommer att kunna vara med i radion på samma sätt som man kan göra i dag; men man kommer  också på sikt på ett annat sätt än idag kunna vara med i kanske en diskussionsgrupp eller en chatt eller man kommer att  kunna  maila in till det här programmet. Så vill jag också utnyttja dom här nya möjligheterna som den nya tekniken ger. Istället för att starta ett tredje program som har en tydligare koppling till webben så tror jag att det blir tydligare för lyssnarna om vi  gör ett samlat program som kommer att få ganska mycket sändningstid.

Det som programchefen utmålade när man stängde Klarspråk har inte infriats med det nya Ring P1 som mest bara är ett 40 minuter långt pratprogram där programledaren står i centrum. De inringda debattinläggen, som skall ersätta det forna Klarspråk, har fått en mycket kort sändningstid och kommenteras praktiskt taget aldrig av programledaren, vilket resulterar i att någon debatt sällan startar. Detta förfarande från radioledningens sida var ett effektivt sätt att ta död på ett seriöst debattprogram som Klarspråk utgjorde. mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon