Full version: Himla fenomen
gammelnalle
Fredag och lördag morgon vid ca 05 såg jag en "stjärna" i ost-syd-ost. Gissar på ca 20graders höjd.
Den lyste mycket klart och starkt betydligt starakare än sina"grannar".
Vad var/är det? Merkurius? Mars eller vad??

Jag är säker på att det finns någon/några här på forumet som vet. Ni vet ju det mesta!!!

smile.gif smile.gif smile.gif

PS Nej jag hade inte varit ute och festat!!! (Med tanke på spritomröstningen... DS
biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
_underground_
Om du inte är skämtsam och menar solen, så var det nog venus. jag har ingen aning på vilken höjd den syns, men venus är ju morgon och aftonstjärnan och syns mycket bra. Planeter ser ut som "skivor" på himlen medans stjärnor ser ut som prickar eller klot.
pejori
laugh.gif laugh.gif laugh.gif hade du slagit dej nalle? laugh.gif laugh.gif
nä. skämt åsido, det kan ha varit en satelit som låg i synlig bana när du tittade smile.gif
gammelnalle
nej jag "skojar " inte.... kl 0500 är det ingen sol (inte våran iallafall biggrin.gif )

om ingen säger emot så tror jag dig underground.

Venus...... hmmm det är ju därifrån kvinnorna kommer ??? (och männen Mars...)

tack för snabbt svar


vadå slagit mig Pejori??? "Såg stjärnor??" biggrin.gif Sateliter?? Ligger de i samma läge 2 dygn i sträck?


björn
renate
VENUS måste det vara,den har en otroligt lyskraft.
Morgon och Aftonstjärna som Underground redan sa. rolleyes.gif tongue.gif
Solen är väl under horizonten nu hos er däruppe,eller hur?
Kanske inte än men snart. laugh.gif ohmy.gif smile.gif rolleyes.gif tongue.gif
Här var det nästan vårvärme i dag,så underbart. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
pejori
spionsateliter tar lång tid på sej. laugh.gif laugh.gif
fast det lutar åt venus. det är den första som tänds, o den sista som släcks smile.gif smile.gif
Kattgräs
Det är två planeter som syns just nu. Venus såklart (Aftonstjärnan/morgonstjärnan) och Jupiter. Här länkt till notis från Framtidsmuseet om just detta.
_underground_
CITAT (renate @ 07-11-2004, 15:23)
VENUS måste det vara,den har en otroligt lyskraft.
Morgon och Aftonstjärna som Underground redan sa. rolleyes.gif tongue.gif
Solen är väl under horizonten nu hos er däruppe,eller hur?
Kanske inte än men snart. laugh.gif ohmy.gif smile.gif rolleyes.gif tongue.gif
Här var det nästan vårvärme i dag,så underbart. rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Lite sol får vi allt, men inmte är det mycket!
Just nu är det svinkallt och ishalt ute, och kolsvart såklart. biggrin.gif
gammelnalle
CITAT (Kattgräs @ 07-11-2004, 17:12)
Det är två planeter som syns just nu. Venus såklart (Aftonstjärnan/morgonstjärnan) och Jupiter. Här länkt till notis från Framtidsmuseet om just detta.

Perfekt!!!!!

Tack för länken!!!


NU vet jag exakt vad jag har sett!!!



bUFO bUFO (padda på latin....)
lotta_
CITAT (gammelnalle @ 07-11-2004, 20:54)
NU vet jag exakt vad jag har sett!!!

Det måste vara det här. tongue.gif Var ute och fotade tidigt i morse. Hoppas att Jupiter syns fast jag har förminskat fotot. Härligt att månen också är med! wub.gif

Fenja
Jättefin bild Lotta_!
Mvh
Fenja
vickeva
Här är en länk till dig Nalle... hoppas att du begriper mer än jag gjorde när jag klampade in på ditt rörgitarrforum (eller vad tusan det hette blink.gif )
rymdforum
yla
lotta de va en läcker bild
jag kan tro du hade stativet me dej rolleyes.gif
amaira
Fint foto Lotta! Jupiter syns bra mittemellan Venus och månen.


Venus ligger fyra timmar från solen - kan vara bra att komma ihåg.

Ibland ser vi den före solen, dvs, den går upp över horisonten fyra timmar innan solen går upp, och kallas då för morgonstjärnan. När sedan solen börjar lysa, "dränks" Venus´ljus i solljuset.
Vi ser ju inte himlens stjärnor på dagen, inte ens Venus.

När vi ser Venus efter solen, går V. ner under horisonten fyra timmar senare.

Venus är den allra ljusstarkaste himlakroppen efter månen (och solen förstås tongue.gif ) Ibland kan den verkligen lysa förvånansvärt intensivt.


Ljusstyrkan skiftar lite, beroende på vilken fas den är i (Venus har faser precis som månen) och vilket avstånd från jorden den befinner sig på (den går ju runt solen precis som jorden, fast i en inre bana).


Som Underground redan nämnt, så ser stjärnor och planeter lite olika ut på himlen.

Stjärnor är bara små punkter, oavsett hur starkt teleskop eller kikare som används. De är ju så oändligt långt bort!

Detta gör att den lilla ljuspricken liksom "dansar" när den tar sig igenom jordatmosfärens olika skikt. Den "blinkar".

Titta man på en planet, är skenet stabilt på ett helt annat vis, och det räcker med en kikare för att se att den är en "skiva", inte en punkt.
Genom sin skivform klarar ljuset av att synas mer "rakt" genom de olika luftlagren, och följen blir en ickeblinkande stjärna.

/amaira.
lotta_
CITAT (oldwolfie @ 10-11-2004, 00:23)
lotta de va en läcker bild
jag kan tro du hade stativet me dej rolleyes.gif

Nej oldwolfie, jag har tyvärr inget stativ men just den här morgonen skulle jag ha behövt det. Tog flera foton men det var bara det här som blev bra. Sedan gjorde jag också flera olika inställningar i kameran så tyvärr har jag ingen aning om hur den var inställd när det här kortet togs. laugh.gif laugh.gif Nöjd är jag i alla fall!
yla
CITAT (lotta_ @ 10-11-2004, 20:43)
CITAT (oldwolfie @ 10-11-2004, 00:23)
lotta de va en läcker bild
jag kan tro du hade stativet me dej rolleyes.gif

Nej oldwolfie, jag har tyvärr inget stativ men just den här morgonen skulle jag ha behövt det. Tog flera foton men det var bara det här som blev bra. Sedan gjorde jag också flera olika inställningar i kameran så tyvärr har jag ingen aning om hur den var inställd när det här kortet togs. laugh.gif laugh.gif Nöjd är jag i alla fall!

jag brukar göra sådär också ta på alla inställningar jag kan hitta
men stativet e kul o ha me

tog den här i mörkret då en bil körde förbi
med stativ då förstås lite kul att exprimentera
Fenja
CITAT (oldwolfie @ 10-11-2004, 20:56)
tog den här i mörkret då en bil körde förbi
med stativ då förstås lite kul att exprimentera

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Var hade bilen stativet då?!!
Mvh
Fenja
lotta_
Jättefint! Kom just på att jag ska önska mig ett stativ i julklapp. smile.gif

Det är kul att experimentera och helt suveränt när man kan titta på resultatet direkt. Nog är väl digitalkameror en välsignelse. Tog faktiskt ett foto på samma motiv med min gamla vanliga Canonkamera som jag tidigare har fotograferat massor med, men gu´så stor och klumpig den är.
undrar när den filmrullen ska bli framkallad, kanske aldrig..
yla
tongue.gif tongue.gif tongue.gif

jag har massorme pappersbilder sen förr
massor
jaghar alltid fotat
o nu blir det ju billigt o mankan testa precis va man vill


plåta bilar me stativ tex rolleyes.gif laugh.gif
zaaritha
Nå´n här i "Södra Sverige", som såg norrskenet, den gångna veckan?
Här vid Hjo-trakten missade vi tyvärr det, var mulet...
Men när jag var barn, fick jag se ett helt otroligt norrsken!

Det är ju SÅ vackert!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon