Full version: Garderobsblomma
Eva St
Går det att föröka Garderobsblomman - hur i så fall
lolo
Hej! Man kan rota ett stamskott med blad i vatten, blir även väldigt dekorativt i en glasvas med vatten (tips!). tongue.gif /Ann-Louise
Eva St
Är det alltså bara att kapa en stjälk och först glädjas åt den i vas och sedan i kruka kan det funka så enkelt????
lolo
Japp! rolleyes.gif /Ann-Louise
Eva St
Ska den stå i vatten ända tills den fått rötter innan den sätts i jord??????
lolo
Japp! rolleyes.gif
Eva St
Tackar och bugar för svaren
lolo
Varsågod! tongue.gif
lotta_
Tack för det tipset! Jag har en garderobsblomma som har blivit alldeles för stor, nu ska den kapas.
Eva St
Hur lång tid tar det på ett ungefär innan rötter bildas på den
lolo
Svårt att säga, men för mig tog det nån månad kanske. Har fortsatt ha den i vatten därefter så nu är det ännu större rotsystem. smile.gif
Lene i Fredrikstad (Norge)
Og jeg har lært at om man setter en kvist pil (salix) i vannet sammen med den plantekvisten som skal rote seg, så roter den seg lettere og vannet holder seg renere. - to ting på èn gang - ikke verst det laugh.gif
AndreasBK
CITAT (Lene i Fredrikstad (Norge) @ 16-11-2004, 17:28)
Og jeg har lært at om man setter en kvist pil (salix) i vannet sammen med den plantekvisten som skal rote seg, så roter den seg lettere og vannet holder seg renere. - to ting på èn gang - ikke verst det laugh.gif

Renare vet jag inte, men salix har ett sorts rotningshormon som gör att de är lätta att rota. Då man sätter ner dem i vatten sprider sig hormonet o påverkar de andra växterna där i.
Jag tror även att det ska fungera med arter som man rotar i jord att sticka ner salix kvistar bredvid för att få bättre resultat.
Eva St
Ok då sätter jag mig till ro och väntar då
Eva St
Men nu har jag -- väntat och väntat -- och inte en skymt av rötter fast stjälkarna ser fortfarande helt ok ut. Stack ner dem i jord idag trots att det inte finns rötter var det fel ska jag ta upp dem igen och fortsätta ha dem i vatten eller kan det bildas efter jag satt ner dem???????
lolo
Eva, du gör ju som du vill med sättet att rota, men om jag får bestämma så tycker jag att du kan vänta lite till på rötterna i vattnet. Däremot vågar jag inte svara på hur det går att rota garderobsblomman direkt i jord. I allmänhet brukar det vara svårt denna årstid pga mörkret, men till våren går det nog bättre när ljuset återvänder. När jag rotade mitt skott i vattnet var det ganska vårlikt ute så det kanske spelade roll? smile.gif
Eva St
Aha då får jag väl pilla upp dem ur krukan igen och sätta tillbaka dem i vatten. Ingen som vet någon bra trollformel för att locka fram rötter på Garderobsblommor
lolo
Ja, prova det om du inte tycker det blir besvärligt! Lycka till! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon