Dzad
Sådde några citronfrön för 3 veckor sen ungefär och ingenting har kommit upp ur jorden. Sådde dem ganska ytligt, och har sprayvattnat krukan en gång nästan varje kväll.
Har den i ett rumsvarmt förråd i ett fönster som tyvärr bara får sol från mer västlig riktning.

Vad kan jag göra annorlunda? Måste jag så nya frön ifall det finns nån bättre teknik?
I förrådet är ju inte lampan på så kanske den får för lite ljus.
KURT
Jag tror inte att de behöver ljus för att gro. ibland kan det ta ett tag. Min erfarenhet är att börjar de väl gro så brukar grobarheten vara mycket hög för citrusväxter.
flower
Det kan ta upp till 10 veckor innan citronkärnor gror..
Dzad
Aha. Fortsätter på samma sätt då och hoppas att de gror så småningom.
kristerh
CITAT (Dzad @ 03-11-2004, 09:54)
Aha. Fortsätter på samma sätt då och hoppas att de gror så småningom.

Testa med lite undervärme, dvs ställ dem på tex en akvarieramp ett tag wink.gif
krister
AndreasBK
Testa med att täcka krukan med svart plast tror att citronerna kan vara mörkergroende. Jag pulade ner mina kärnor på ett par cm djup och täckte med plast. Efter 3 veckor hade alla tittat upp.
Finns liten beskrivning på min sida.
Emser
Jag sådde citron och guava den 27/8 och de har börjat komma upp nu!
CallEva på Öland
Hej där!
Låter kul med citron.
Om de kommer upp, kommer de att kunna bära frukt eller.....


Calle på Ön som provat mycket men ej Citron
Emser
Ja, efter si så där en 6 år efter sådd...
AndreasBK
CITAT (CallEva på Öland @ 11-11-2004, 18:21)
Hej där!
Låter kul med citron.
Om de kommer upp, kommer de att kunna bära frukt eller.....


Calle på Ön som provat mycket men ej Citron

Det är inte säkert att de bär frukt, då man sår dem som frön blir varje planta en individ och fruktsättningen kommer också att bli individuell.
Det är åtminstonne högst osäkert om plantan bär någon frukt "som man blir lycklig av".
Med citrusar är det som med våra äppelträd, t.ex. alla Katja träd är samma individ och kommer därför att bära just Katjaäpplen (om de sköts på rätt sätt). De förökas genom sticklingar som man antingen ympar fast på en grundstam eller som en gren på ett redan färdigt träd.
Om du sår en citronkärna så kanske du får en individ som motsvarar en vildapel med små sura kart.
kerstin z5-6
En bekants citron frösådd blommade efter 17 år för första gången ..
Christer i Falköping
Fast en citron som får små sura kart är väl ganska rätt laugh.gif
Christer, som sådde en mandarinkärna. När den var två år gammal, blommade den.Ingen frukt dock.
Dzad
CITAT
Jag sådde citron och guava den 27/8 och de har börjat komma upp nu!


Hade du också svart plast ovanpå krukan?
Jag som försökt ha krukan så långt ut i fönstret som möjligt så den ska få sol!

Andreas, hur vattnade du din kruka tills den började gro då? Inte alls eller?

Början nästan ge upp med mina om några veckor. Tittade på fröna idag, och de såg inte direkt ut att vara på väg att gro. Planterade i krukodlingsjord... Borde jag ha sått i sand eller sandblandad jord?

Ännu en fråga: Varför just svart plast? Går det inte att täcka över med vad som helst? Vet inte var man skulle kunna få tag på svarta plastbitar... Kasnke de går med sopsäcksbitar!?? smile.gif
Christer i Falköping
Så länge fröerna inte grott, kan du ställa in krukan i vilket mörkt utrymme som helst. Det är först när de grott de behöver ljus. Att ha plast över är bara för att fukten skall stanna kvar. Då¨slipper du ju att vatnna. För oftast är det så att man vattnar för mycket eller för lite. Jorden skall bara vara fuktig. Se dessutom till att fröerna har det varmt, nära fönstret nu i höst/vintertid låter som lite väl kallt.
Christer.
AndreasBK
CITAT (Christer i Falköping @ 13-11-2004, 20:09)
Fast en citron som får små sura kart är väl ganska rätt laugh.gif
Christer, som sådde en mandarinkärna. När den var två år gammal, blommade den.Ingen frukt dock.

Det är möjligt att du skulle behöva en till "mandarinindivid", det är lite svårt att få barn med sig själv för många arter (många växter klarar det dock).
AndreasBK
CITAT (Dzad @ 13-11-2004, 22:42)
CITAT
Jag sådde citron och guava den 27/8 och de har börjat komma upp nu!


Hade du också svart plast ovanpå krukan?
Jag som försökt ha krukan så långt ut i fönstret som möjligt så den ska få sol!

Andreas, hur vattnade du din kruka tills den började gro då? Inte alls eller?

Början nästan ge upp med mina om några veckor. Tittade på fröna idag, och de såg inte direkt ut att vara på väg att gro. Planterade i krukodlingsjord... Borde jag ha sått i sand eller sandblandad jord?

Ännu en fråga: Varför just svart plast? Går det inte att täcka över med vad som helst? Vet inte var man skulle kunna få tag på svarta plastbitar... Kasnke de går med sopsäcksbitar!?? smile.gif

Jag hade en färgad plastpåse ovanpå. Tanken är väl dels att fukten ska hållas kvar, men jag misstänker även att citronerna kan vara "mörkergroende" eller att det åtminstonne underlättar om de får stå mörkt.
Jag vattnade igenom krukan ordentligt precis när jag satt kärnornaoch satte dit plasten. Sen tjuvkikade jag efter ett par veckor och tyckte att det såg lite tort ut så då vattnade jag på lite mer innan jag satte dit plasten igen.
Du kanske ska börja om med en ny omgång. Skölj av kärnorna så bra det går, eventuellt kan du låta dem ligga i lite vatten över natten. Sen sätter du ner dem i en kruka, vattnar och drar över plasten.
Jag ställde min kruka precis vid dragfönstet eftersom den bästa groningstemperaturen ska vara 18 grader C för citroner och rumstemperaturen ligger ofta på över 20 grader C.

Du kan ju ha din odling kvar o se det kan ju fortfarande lyckas.
Sopsäcksbitar går nog utmärkt.
Lycka till.
kristerh
CITAT (Emser @ 11-11-2004, 18:29)
Ja, efter si så där en 6 år efter sådd...

Jag har en som är ca 35 år som fortfarande inte vill blomma wink.gif
krister
Morannon
Prova att fila på några citronkärnorna sammtidigt som du spolar vatten på dem, innan du sätter dem i jorden. Använd en kökssil eller liknande till filandet.

Som du kanske vet så handlar inte livet i naturen om att få störst produktion, utan om att överleva och fortplanta sig. Det är en mycket viktigt och stor skillnad där som dina frön verkar fatta.
smile.gif

Fröna ligger och väntar på tecken att optimala förhållanden för överlevnad har infunnits. Ett sådant tecken kan, förutom vatten och temp, vara att skalet filats eller brytits ner.

Prova och lycka till!
Emser
CITAT (Dzad @ 13-11-2004, 22:42)
CITAT
Jag sådde citron och guava den 27/8 och de har börjat komma upp nu!


Hade du också svart plast ovanpå krukan?
Jag som försökt ha krukan så långt ut i fönstret som möjligt så den ska få sol!

Andreas, hur vattnade du din kruka tills den började gro då? Inte alls eller?

Början nästan ge upp med mina om några veckor. Tittade på fröna idag, och de såg inte direkt ut att vara på väg att gro. Planterade i krukodlingsjord... Borde jag ha sått i sand eller sandblandad jord?

Ännu en fråga: Varför just svart plast? Går det inte att täcka över med vad som helst? Vet inte var man skulle kunna få tag på svarta plastbitar... Kasnke de går med sopsäcksbitar!?? smile.gif


Näe, jag sådde i en PET-flaska som jag skar mitt i tu och ställde i köksfönstret och nu har allt grott... *pust* I boken som jag har så stod det att det skulle vara sandbalndad jord men icke kom jag ihåg det heller men det funkade ju bra iaf. wub.gif
AndreasBK
Jag körde på vanlig blomjord. Dumt att skämma bort dem för mycket.
Det som inte dödar härdar, eller kan det inte vara så med växter också ? biggrin.gif
Dzad
Tror jag äntligen fått nåt att hända nu! smile.gif
Fast det var på en lite konstig väg.

För två månader sedan snart, sådde jag mina första citronkärnor. Satte dem i en kruka med blomjord och vanlig jord från gräsmattan och satte den i ett 14-15 grader varmt rum vid fönstret (visste inte då ännu att det var så kallt där). Vattnade var eller varannan dag de följande 3 veckorna men inget hände. Frågade hjälp här och satte in dem i en 21 grader varm mörk skrubb istället och med plast på. Vattnar då det känns torrt. Inget har hänt ännu, men jag väntar nån vecka till. Funderar att grobarheten gick ur dem då de stod i krukan som var i 14-graders värme i det soliga fönstret.
Vad tror ni?

En annan kruka med nya frön sådde jag för 3-4 veckor sen i sandbladad vanlig jord. Den satt jag in i ett mörkt rum och hade plast på. Vattnade nu som då. Inget började växa.
Blev lite missnöjd och skulle se om fröna kanske hamnat för långt ner i krukan. Hittade inga. Rörde missnöjt om i hela krukan så fröna hamnde nånstans var som helst bara. Satte plast på och en tjock svart soppåsebit ovanpå. Vattnade väldigt mycket och satt den i ett rum på 21 grader. Väntade 4-5 dagar tills jag titade in i krukan för skojs skull. Slängde ut jorden i en bunke för att lättare hitta fröna och kunna så om dem. Hittade bara ett frö, men det ser faktiskt ut som det grott! Har satt ner det i en ny kruka med blomjord som jag har i ett ganska ljust fönster. Det vita är det jag tror är grodden sticka upp. Grodden är väl vit och inte grön från början?



Så här ser min avokadoplantering ut förresten:


Skall snart så min mango.. är lite orolig eftersom jag råkade sandpappra genom höljet så att kärnan fick nån millimeter avskalad.
Christer i Falköping
Om mangon skiter sig, så skippa filandet. Den gror bra ändå. Du behöver inte få bort håren på den heller.
Christer.
Dzad
CITAT
Det vita är det jag tror är grodden sticka upp. Grodden är väl vit och inte grön från början?


Nån som kan svara på det där? Eftersom jag rörde om så mycket i krukan kan det lika väl vara nån slags rot, ifall de är så där tjocka...
Är ju inte så bra om jag har den fel väg i krukan nu! smile.gif
Christer i Falköping
Svårt att säga, men låt den bara vara så löser det sig ändå. Fröet fixar så att roten går nedåt och stjälken uppåt ändå.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon