Håkan
Jag brukar ibland undra hur det sett ut om någon annan planerat min trädgård, och då dök tanken upp om det hade varit någon skillnad på om en man eller en kvinna stått för planeringen.
Jag vet inte om det är en kvinna eller man som uppfunnit behållaren för tvättmedel och sjöljmedel i tvättmaskiner men dom är idiotiska att göra rena, kan väl aldrig tänka mig att det är en ...... som gjort den eller?
tongue.gif
*Håkan
Sylvia
Jag kan tänka mig att om man är två om en trädgård och bägge är intresserade, så gör man det tillsammans. Många STA-medlemmar (som jag och min man t.ex) är ju båda lika intresserade, inte kan då en gå och bestämma allt utan man planerar och sköter det tillsammans.
pejori
jag tror inte att det är någon skillnad på om det är en man eller kvinna som planerar och planterar i trädgården. rolleyes.gif
har man intresse för blommor, så blir det nog ungefär lika tror jag smile.gif smile.gif
håller med sylvia att är man två som är intresserade, så hjälps man åt och kompletterar varandra med sina idéer wub.gif wub.gif
Bettson
Jag tror det beror på.

Vissa trädgårdar är bara skötta utan intresse för färg och form. Man gör bara vad som förväntas.Då kan man verkligen se skillnad mellan manligt och kvinnligt.
Män har nämligen gjort militärtjänst = raka linjer. Rabatterna har raka kanter. Rabatterna är smala och gärna efter husväggarna. Är det tre sorters bloimmor i rabatten så står de som soldater på led i linjer.

Är det en kvinna som sköter trädgården så är samma blommor i samma rabatt planterade i grupper. Rabatterna är gärna rundlar och hörn.

När det gäller de verkligt trädgårdsintresserade så ser i alla fall jag ingen skillnad på om det är en kvinna eller man som sköter trädgården. Kanske är det som Sylvia säger att man gör det tillsammans och har ett gemensammt intresse.
Hannele
CITAT (Håkan @ 01-11-2004, 17:03)
behållaren för tvättmedel och sjöljmedel i tvättmaskiner men dom är idiotiska att göra rena

Vi lägger tvättmedel direkt i tvättmaskinen bland kläderna.
Sköljmedel använder vi inte.
Bettson
CITAT (Håkan @ 01-11-2004, 17:03)
.
Jag vet inte om det är en kvinna eller man som uppfunnit  behållaren för tvättmedel och sjöljmedel i tvättmaskiner men dom är idiotiska att göra rena,

I min tvättmaskin finns det en liten spärr så att man kan ta ut hela insatslådan och diska precis som vilken plastbytta som helst. Spärren var dold bara då det dröjde lite innan jag hittade den.
pejori
CITAT (Håkan @ 01-11-2004, 17:03)
Jag vet inte om det är en kvinna eller man som uppfunnit behållaren för tvättmedel och sjöljmedel i tvättmaskiner men dom är idiotiska att göra rena, eller

visst är dom sad.gif sad.gif sad.gif
tror dom är konstruerade av någon person som aldrig har tvättat själv.
jag lägger också tvättmedlet direkt i trumman wub.gif wub.gif
Sollan
Enligt min erfarenhet är damm manligt... Pumpar och bäckkonstruktioner och elinstallationer och så.... Faktiskt även blommor och blader runt damm och bäck.
Virgo
CITAT (Bettson @ 01-11-2004, 17:23)
Jag tror det beror på.

Vissa trädgårdar är bara skötta utan intresse för färg och form. Man gör bara vad som förväntas.Då kan man verkligen se skillnad mellan manligt och kvinnligt.
Män har nämligen gjort militärtjänst = raka linjer. Rabatterna har raka kanter. Rabatterna är smala och gärna efter husväggarna. Är det tre sorters bloimmor i rabatten så står de som soldater på led i linjer.

Är det en kvinna som sköter trädgården så är samma blommor i samma rabatt planterade i grupper. Rabatterna är gärna rundlar och hörn.

När det gäller de verkligt trädgårdsintresserade så ser i alla fall jag ingen skillnad på om det är en kvinna eller man som sköter trädgården. Kanske är det som Sylvia säger att man gör det tillsammans och har ett gemensammt intresse.

Rolig iaktagelse. Stämmer excakt in på mig tongue.gif
Betty
Och jag som trodde att män föredrog mjuka och rundade former... rolleyes.gif tongue.gif
Håkan
CITAT (Betty @ 01-11-2004, 20:34)
Och jag som trodde att män föredrog mjuka och rundade former... rolleyes.gif tongue.gif

Det stämmer iallafall in på mig. Det är många svängar, kullar och gångar i min trädgård. En rundad lövgrotta och snart en fullbordad lövsal, en boské tror jag man kan likna dom vid. Inspirationen är hämtad i Drottninholmsparken nån gång på 60-talet då jag som barn villade bort mig i parkens alla gångar, även Djurgården var/är en stor källa till skaparglädje så nog föredrar i allafall jag runda goa former även i naturen.
*H rolleyes.gif
Håkan
CITAT (Sollan @ 01-11-2004, 18:35)
Enligt min erfarenhet är damm manligt... Pumpar och bäckkonstruktioner och elinstallationer och så.... Faktiskt även blommor och blader runt damm och bäck.

Ojdå! Vad konstigt att det senaste projektet har just varit en damm! Det är egentligen inte så konstigt för min trädgård lämpar sig jättebra för en damm.
Min damm är en upphöjd typ byggd av stora stenar så att vattennivån är i knähöjd och jag kan sitta på kanten eller ligga på knä och titta på livet därnere och ner till dammen rinner givetvis en porlande bäck med en liten stenbro över, (äntligen ska jag säga för det var något jag skrev om i den här spalten för några år sen när det inte fanns kategori småprat, vilken jag är kanonglad över, för här finns folk som förstår) de é mycke sten.
*H
Håkan
CITAT (Hannele @ 01-11-2004, 17:24)
CITAT (Håkan @ 01-11-2004, 17:03)
behållaren för tvättmedel och sjöljmedel i tvättmaskiner men dom är idiotiska att göra rena

Vi lägger tvättmedel direkt i tvättmaskinen bland kläderna.
Sköljmedel använder vi inte.

Ni måste ha sveriges mjukaste vatten, helt perfekt att vattna med!
*H
Betty
Nix, det har visst vi norrlänningar! biggrin.gif
Håkan
CITAT (Betty @ 02-11-2004, 16:47)
Nix, det har visst vi norrlänningar! biggrin.gif

huh.gif biggrin.gif
Barbie X
Hade min man (Ken) fått bestämma hade väl allt varit stenlagt eller möjligen varit en golfgreen... rolleyes.gif
Nu har jag pga massivt ointresse från hans sida ensamt ansvar för trädgården och har därför tagit mig friheten att bestämma. Ganska mycket gräsmatta, ganska mycket rosor och ganska mycket barnlekpark blev det!

Babsan
Ingo
Intressant fråga, jag har själv funderat på det många gånger...
I boken "Trädgårdens rum" beskriver författarna som skräckexempel en trädgård som bara består av en stor, minutiöst skött gräsmatta med ett ensamt solur mitt på. De antar att den tillhör en man. Men jag tycker snarare att det är typiskt för människor utan trädgårdsintresse, oavsett kön.

Efter allt jag har läst här på Odla om vad både män och kvinnor gör med sina trädgårdar tror jag inte att det är så stor skillnad på vad trädgårdsintresserade män resp. kvinnor gör. Men - tänker jag ibland lite förvirrat - med tanke på att det verkar vara många fler kvinnor än män som är trädgårdsfantaster, så är det kanske vi trädgårdsmän som inte är så typiska män?

Fast, för att genast säga emot mig själv, så finns det åtminstone en sak som jag uppfattar som en typisk tjejgrej: Krukor. Att ha många av dem i trädgården, alltså. Fast det är kanske bara en fördom som jag har dragit på mig för att jag själv råkar vara man och inte så intresserad av just krukor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon