Full version: Forsythia
titti
Hur ska jag beskära mina forsythiabuskar? Jag har föryngringsbeskuret dem strax ovanför marken men får långskott utan någon blommning.
titti
Ronny
Jag anväder föryngringsbeskärningsmetoden (oj! vilket ord det blev) till forsythian. Å det just för att den ger veka årsskott å blommningen uteblir ett tag om man beskär för kraftigt på en gång.
Ta bort en eller ett par stammar varje vår så har du en ung o frisk å blommande buske hela tiden.
Nu tycker jag du ska korta in dom skott som finns å låta den grena upp sig i väntan på nästa års blommning.

PS att klippa av allt nere vid mark kallas radikalbeskäring DS
Cilla
Forsythia blommar inte på årsskotten. Beskär man regelbundet och radikalt tar det flera år innan man ser blom. Vill man att busken ska bli tät när den kommer igen efter en radikal nedsågning får man beskära åtsskotten strax ovan knopp, där det då förgrenar sig. På dessa grenar får man vänta ytterligare ett-ett par år innan blom.

Vanlig underhållsbeskärning gör man strax efter blomningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon