Full version: Bergvärme
torvan
Vi har tagit in ett kostnadsförslag på vårt brf hus från 1939. Huset rymmer 10 lägenheter och är inte tilläggisolerat. Det preliminära priset vi fått är 690.000 som jag tycker låter rätt högt så vi måste nog kolla fler. Är det någon som har erfarenheter av begvärme att dela med sig? torvan
Milex
Hur djupt ska de borra? Kostnaden brukar på bero på det och naturligtvis även på vilken storlek på värmepump som behövs.

Vi byggde 2000. Hålet är 130 m djupt. Huset är på 240 kvm. En uthyrningslägenhet ingår. Vi betalade 85 000 kr.

Det finns en bra site www.bygahus.se På deras forum diskuteras sådana här frågor.

Nej jag har inte betalt av siten även om jag promotar den för 2:a gången här. smile.gif
Ti bee
Vi fick offert på bergvärme till vårt hus, 185 kvm, och det skulle gått på 180 000 kronor.
Ta absolut in fler offerter! Det kan skilja enormt mellan olika företags erbjudanden.
Lycka till! smile.gif
lolo
Vi har nýss flyttat in i hus och funderat lite löst på alternativa uppvärmningsalternativ till el. Bergvärme är ett av dessa alternativ. Ett tips är dels att kolla in internet och att kolla på SVT:s PLUS nästa måndag kl 21.00. Där ska det tas upp problem man bör se upp med vid bergvärme bl.a. Jag har också hört att man inte ska välja första bästa alternativ utan höra sig för via bekanta eller professionella installatörer. /Ann-Louise
torvan
Tack för tipsen! Borrhålen blir ca 200m och jag tror att det är 5 st. torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon