Full version: avskräckande?
pejori
fick ett telesamtal tidigare i dag från en tidigare vännina, som berättar denna hårresande historia.
hennes ena vänninas sjuåriga dotter var uppe hos henne och hade en gottepåse i handen som bl. a innehöll ett paket leksakssiggaretter.
min vännina är rökare,och när flickan frågade om dom kunde byta siggarett, såg hon ett utmärkt tillfälle att lära barnet hur äckligt det är att röka, så hon bytte och lät barnet ta ett bloss. wacko.gif wacko.gif
hon hade däremot ingen förståelse för varför pappan var nära att halshugga henne och bränna henne på bål.
hon påstod att flera ickerökande personer tyckt att det var det bästa hon gjort wacko.gif
jag betvivlar det starkt, men tänkte fråga er här på odla vad ni tycker?
gjorde hon rätt? eller är kvinnan galen (som jag tyckte i telefonen) wink.gif wink.gif blink.gif wacko.gif
jendah
Hon gjorde i min mening inte rätt!
Det är inte upp till henne att lära någon annans unge att rökning är äckligt - i varje fall inte på det sättet!!! Det är väl ok att säga till henne att cigaretter är äckliga och farliga - eller vad man nu vill säga... men att låta henne prova??? URK. mad.gif mad.gif

Jag skulle nog ha reagerat som pappan gjorde (om jag nu haft några barn alltså). Om någon skall låta barn prova så är det föräldrarna - och förhoppningsvis vet de bättre än att ge en cigarett till en sjuåring... unsure.gif
Regna
Jag kan förstå att folk i den lilla flickans närhet blev förskräckta, det är ju i klass med att förgifta flickan. Snäppet värre än att röka i hennes närhet. Men huruvida man avskräcks för en lång tid framöver eller inte, beror ju helt enkelt på hur känslig man är för grupptryck eller hur nyfiken man är senare.

Min cirka sex år äldre syster försökte få mig att börja röka vid två tillfällen, när jag var sex år gammal, och sen när jag var sju. Ganska avskräckande för min del, eftersom jag torrkräktes och mådde illa efter båda tillfällena, och därefter aldrig hade lust att börja röka i tolv/trettonårsåldern när flertalet i min umgängeskrets började för att de tyckte att det såg häftigt ut.
Jag antar att min systers logik då var att om jag också rökte så skulle jag inte skvallra om hennes ovanor till vår mamma.
pejori
det värsta är att båda föräldrarna är svårt allergiska mot ciggarettrök och har svår astma.
hon tror att detta är det bästa hon gjort. ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
tror att hon aldrig fattat hur farligt tobak är wink.gif wink.gif
jendah
finns konstiga människor... blink.gif unsure.gif blink.gif
wolkenkrabber
efter som att det inte var hennes dotter hade hon inte rätt att göra det, men om det hade varigt hennes barn ja, man ska hälst inte låta bran röka eller se när man gör det men om man nu vill visa / lärs sitt barn att det är äckligt, låt dom smaka ett bloss som liten så dom kommer ihåg hur äckligt det var
Lena i Torslanda
Så otroligt korkat. Varför inte lika gärna klå upp henne lite så hon lär sig att inte slåss, ge henne en rejäl grogg så lär hon nog inte dricka, låta henne bränna sig lite så hon fattar att det är farligt med eld osv osv mad.gif
Caprice
Säger som föregående talare:
Otroligt korkat gjort!

Caprice
Fenja
Kan bara konstatera att det finns folk till allt... natuligtvis har väninnan inte rätt att göra det hon gjorde. Eftersom det är enligt lag förbjudet att sälja cigaretter till någon under 18 år, så torde det kanske kunna klassas som langning... eller något?
Mvh
Fenja
Betty
Jag säger som min man brukar säga: "...och den sista idioten är inte född än..."
andersen
Låter hemskt, men en röktråd där i stort enighet råder, det har vi alldrig haft förut i dom andra röktrådarna.
jendah
CITAT (andersen @ 29-10-2004, 18:45)
Låter hemskt, men en röktråd där i stort enighet råder, det har vi alldrig haft förut i dom andra röktrådarna.

Skulle tro att oavsett om man är en inbiten storrökare, eller en övertygad ickerökare så tycker man nog inte att sjuåringar (eller några andra för den delen) skall börja eller ens testa röka... och absolut inte som beskrivet i pejoris inlägg. sad.gif

smile.gif
Christoffer
Kvinnan är galen!
Ti bee
TYcker själv att det är helt fel att göra så. Min mor har däremot alltid berättat om hur hon fått smaka på en fasters cigarett när hon var liten och att hon därför aldrig börjat röka, för det smakade så fruktansvärt illa.
Tror dock ändå inte på den metoden!
Fisan
Det låter helt otroligt i vår upplysta o informerade värld! ALLA vet väl om riskerna med rökning och passiv rökning. Jag har själv två barn och känner ganska starkt för pappans reaktion... Hoppas att "väninnan" kan ta till sig kritiken och inse att det hon gjorde var såååå dumt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon