Ti bee
Jahapp, så funderar jag över detta med att ha en liten trädgård. Har nu vanlig villaträdgård 1200 kvm, men funderar över ett hus med bara 500 kvm, varav huset upptar en större del och en stor del är stenlagd.

Så, hur bär ni er åt? Odlar i krukor och tråg?
Jag älskar perenner och vill ha klematisar överallt, rosor, ja, det ska minsann blomma. Jag antar att det går att förverkliga även på en balkong, eller hur? Så det borde ju kunna gå ändå.
Men ni som bor så, saknar ni ytan mycket? Längtar ni efter större eller trivs ni i er täppa? Blommar det hos er? Perenner?
Caprice
Inte riktigt svar på din fråga, men allt går att förverkliga..!
Se det som en utmaning!

Inte behöver man odla i krukor för att du "bara" kommer ha ett par hundra kvm att odla på..

Om stor del är stenlagd kan du ju alltid riva upp lite stenar härodär och göra ett liten rabatt, eller hur..? Om det nu behövs..

Om du känner att du vill/måste flytta till nytt, så gör det... Trädgårdsbesvären löser sig alltid!

Det handlar ju egentligen bara att ställa om sej... Hade du flyttat ifrån balkong till liten tomt hade du tyckt tomten var gigantisk!

Caprice
Fredi
Om du ser det som att det är 700 kvm mindre ogräsyta så kanske valet blir lättare? wink.gif smile.gif
magiana
Min tomtplätt är på cirka 500 kvm och för mig känns det alldeles lagom. Förvisso har jag bara bott här i knappt ett år så jag har inte hunnit anlägga så mycket rabatter än, men jag räknar med att det ska bli fullt med blommor här så småningom. Jag är iallafall nöjd med min yta just nu. smile.gif
råse-marie
Vi flyttade från 9000 kvm tomt till 100 kvm blink.gif blink.gif blink.gif
Men jag gillar det på så sätt att jag har råd att plantera ALLT som jag vill smile.gif
Jag slipper klippa gräsmatta i 2 dagar per vecka.
OCH!!!!!det är roligt att rensa ogräs ohmy.gif det är ju så lite att man verkligen hinner med att rensa PERFEKT biggrin.gif

OK visst saknar jag växthuset och lite mer tomt ibland men i det stora hela är jag nöjd med en mindre tomt nu hinner man ju SITTA ner och njuta oxå wub.gif wub.gif wub.gif

Så visst tror jag att du kommer att klara av en flytt till en mindre trädgård biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Kajsa
Nej, grannar på nära, nära håll. Skönt slippa gräsmattan som tar sådan tid, men det är den enda fördelen jag kan se. Krukor ska vattnas varje vecka även i lilla täppan. Vill man köpa 15 rosor har man inte plats, gräsmattan kan man knapra på så den blir mindre i en stor trädgård. I en stor trädgård kan man andas, skrika om man blir arg.
Ti bee
Tack för svaren! smile.gif

Ja, det är nog sant - det mesta går att förverkliga!
Jag skulle nog inte ha hjärta att gå lös på stenläggningen, som är rätt gammal, men nog skulle jag säkert komma på lösningar. Så skulle jag också kunna hålla ordning på de rabatter jag har, vilket jag inte hinner som det är nu. Det var min tanke också! Kampen mot ogräset blive mer jämn på detta vis.
Grannarna är inte störande, murar skyddar och ger ro åt de håll där de finns. Dessutom så öppnas upp mot ett mindre grönområde åt ett håll där skrikandet kan äga rum när det känns aktuellt! laugh.gif

Ja, att sitta ner och bara njuta av sina blommor vore rätt ok!
rolleyes.gif smile.gif I år har jag knappt sett mina fuchsior, men då är jag rätt så nyförlöst också i och för sig.
Nä, tack för svaren, jag har nog kommit fram till att denna lilla plätt kan förvandlas till en oas med lite kärlek och påtaglig ensvishet. smile.gif
Fast, som Askungen sade riktigt fånigt romantiskt, vad vore väl en bal på slottet, tråkig, trist och..alldeles underbar...håll tummarna för mig ni som behagar!
smile.gif
Betty
Jag håller för dig! Vi har en radhustomt på drygt 600 kvm. Men det blir inte så mycket yta kvar till trädgård när man räknar bort ytan för en bred och ganska lång garageuppfart, ett enplans 140 kvm hus, altan o.s.v., faktiskt inte mer än ca 100 kvm på baksidan och ca 130 kvm på framsidan. Jag drömmer ibland om en större trädgård där jag skulle kunna ha plats med så mycket mer. Men vissa dagar när kroppen värker mer än vanligt eller de dagar när jag inte har lust med annat än att bara sitta och njuta av humlornas surr bland blommorna, då är jag rätt nöjd med min lilla lättarbetade trädgård där gräsklippningen inte tar mer än en halvtimme - högst. Räknar inte med att ha någon gräsmatta alls kvar att klippa - om några år. wub.gif
Ti bee
smile.gif Tack!
Gräsmattan har jag redan tingat, det lilla som finns. Blir ingen kvar alls när jag tagit över i så fall, men det fanns inte så mkt från början då. Det är mest stenlagt, men även det är ju vackert... smile.gif
Ewa L
Ti bee!
Var det inte du som hade två hus med — åtminstone tidigare — vanskötta trädgårdar? Dessutom nyförlöst??

Om det är så att det är det ena av ovanstående som skall ersättas, tycker jag definitivt inte 500 m2 låter för lite.

Vi hade en tomt stor som ett frimärke när mina barn var riktigt små. Ändå hade jag både jordgubbsland, hallon, fruktträd och massor av perenner. Fanns ju däremot inte några riktigt stora ytor för barnen att springa på, men det hade inte räckt även om jag inte odlat något på tomten!
Copycat
Hejsan ! Om jag haft ett hus med "bara" 500m2, så skulle jag vara dölycklig. Min lilla plätt är 6x6 meter, men det går det också. Man får odla i form av compact living, tätt och med pallkragar och krukor. Potatis och Tomater i hinkar, så det går att flytta på dom. Jag får plats med det mesta jag vill ha, men helt klart........en något större tomt skulle inte vara helt fel. wub.gif
CarinaA
Hm, jag är nog lite avundsjuk på dina 500 kvm... Själv har vi en liten tomt till vårt radhus, kanske dryga 100 kvm bara. Men, som andra nämnt, får jag plats med det jag absolut vill ha. Några krukor här och var, och så har jag gjort en ny rabatt borta i ett "triangelhörn" av gräsmattan, mm. Och har man liten trädgård har man lite mindre ogräs att ta hand om... biggrin.gif

Fast jag ska inte sticka under stol med att jag gärna hade haft plats till några fruktträd och -buskar också... sleep.gif

Carina
ylle
Säger samma sak: pytte? 500 kvm? Själv har jag högst 20. Det är min och katternas oas. Compact gardening...
Ti bee
Nja, det blir nu inte 500 kvm kvar när man satt dit husen s a s. Det blir en liten plätt, men en ganska lovande plätt.
smile.gif
Jag tror nog att jag kan trivas där, så får vi se om priset blir det rätta bara.
smile.gif
Mia, zon 3
Om du tror att du kommer trivas med hus & område, så är det helt klart värt det!
Klematisar tar inte mycket plats i kvadratmeter, de växer ju som bekant oftast åt "andra hållet"! laugh.gif Kan vara bra att komma ihåg på små plättar - det mesta finns i "kompakt-variant". Fruktträd kan vara som pelare, spaljéer eller kordonger; rosor kan klättra på staket, väggar eller träd; gör man upphöjda bäddar i eventuell köksträdgård kan man sätta mycket tätare än vad som rekommenderas osv. Varje rabatt kan innehålla flera "lager", särskilt om man ger sig på att plantera en massa lökväxter, det finns ju massor med knep!
Lycka till!
Milex
Har du lust till mera odling kanske du kan skaffa en kolonilott. För att komplettera. smile.gif
andreas i uppsala
Jag har nog Odlas minsta trädgård men jag får plats med det mesta. Tack vare att det är trångt mellan husen så blir klimatet mycket bättre, passar då på att odla exoter tongue.gif
Ti bee
smile.gif Jag som alltid sagt att jag inte ska ha en koloniträdgård, vill ha min trädgård där jag bor....men jo, om inte trädgården räcker till så....
Om inte annat så måste jag ju ha någonstans att dra upp mina experimentfrösådder. laugh.gif Det blir rätt många sådana här hos mig.

(Vad brukar en "normalkoloni" gå på...jo, jag förstår att det skiftar ungefär lika mkt som villor el dyl ....men kanske finns det något riktpris ändå? Inte storstad, liten stad med ganska stort koloniområde.)

Nä, det känns faktiskt helt ok, i alla fall med den här trädgården som det handlar om. Men vi får se om det blir den...

smile.gif Vad härligt det är att drömma!
Tack för tips och tankar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon