MrNorth
Har tänkt anlägga en hörnrabatt vid min garageuppfart. Har lite problem med vad för växter jag ska ha i den.. eftersom rabatten blir till formen av en tårtbit tänkte jag ha tre st marktäckade tujor som inte blir så höga... och rikta dem åt varsitt håll, sedan in mot framsidan tänkte jag sätta en japansl fliklönn... den blir inte så värst stor, samt att de röda bladen blir en fin kontrast till de gröna tujorna.. sen är problemet, vad skall jag ha i mitten... för dessa fyra växterna är inte så värst höga...

Just det... bredvid lönnen i rabatten skall jag ha en japansk lykta i granit...

Nån med förslag på nåt arrangemang som kan vara fint?

Henrik
Lena i Torslanda
Kanske en Magnolia skulle vara vacker där. Men det förutsätter att läget är ganska skyddat.
MrNorth
OOOOOOO
OOOOOOO
OOOOOOO
OOOOOOO
OOOOOOOX
OOOOOOOXXX
OOOOOOOXXXX
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Om ni förstår min fina bild, sådär ser det ut

OOOO betyder mur eller platta, och det stora blocket med OOOO till vänster är garageuppfarten, och sen har jag en mur som går längs gatan
XXX är rabatten.

Svårt att se, men muren är avrundad vid garageuppfartens hörn, alltså inte en skarp kant som på bilden... Höjden på muren i det hörnet är ca 4 skift ca 40-50 cm Därför tänkte jag nån slags en eller hängande tuja som ger hörnet lite karaktär och en klick grönt.. muren är cementgrå.


MVH
Henrik
Caprice
Henrik,
jag föreslår EN thuja i hörnet, två små japanska lönnar utanför thujan, i mitten skulle jag sätta lite färg, kanske några heuchera, gärna Lady Marmelade...
Sen en svart kantsten utanför allt...

T=thuja
L=lönn
H=heuchera

O
O
O.L
O... H
OT ...... L
OOOOOOO
Ingo
Eller - om man går på din ursprungliga idé med någonting högre mitt ibland thujorna och fliklönnen - kanske något litet och sirligt träd, t ex en Carmencitarönn eller pärlrönn?
MrNorth
Jaaa, en liten rönn hade nog variot perfekt där!!! Även om min trädgård går i ett japanskt tema vill jag ändå ha lite färg... och rönnbärens röda färg passar perfekt! Jag har tröttnat på pil-träd (hedera helix), det har grannarna köpt hur många som helst av. Rönnar ger en liten "exotisk" känsla oxå, mycket pga bladens form.

tack för tipsen.

Att köpa japanska lönnar... är det bara i karlskrona man får betala 400 spänn för att få en 4 dm hög växt med lite spretiga grenar? Varför är de så små och så dyra? För de växer väl inte såååå jättelångsamt? Eller? Nån dm per år?


/Henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon