Full version: Vin i matlagning
Orchid
Kanske finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med den här frågan.
Jag hade en diskussion med en vän angående vin som används i matlagning. Han menade att alkohol inte fins kvar i maten, utan att det är fruktsmaken man vill komma åt. Varför använder man vin då, frågade jag.
Så, anledningen till att jag undrar är pga att jag inte dricker alkhol, eller äter mat där alkhol använts.
Hur kan jag veta om alkoholhalten finns kvar i tex färdig frysmat som man köper. Finns inte i alla, men ja menar i dom som de finns.
GoSatta
alkohol försvinner fort när mat kokar dock så bibehåller tex. vin en hel del smak som man inte kan få från tex. alkohol fritt vin vid matlagning.

Sen beror det väl mycket på vad man gillar, jag som både gillar vin och mat med vin i skulle aldrig använda billigt/äckligt/alkohol fritt vin till min mat men det är ju säkerligen en ren smaksak.

Att alkohol skulle finnas kvar tror jjg verkligen inte, skulle det det endå är det i otroligt små mängder och i frystmat? knappast, dom använder säkerligen ens inte alkoholhatliga varor. (även fast det så fint kan heta vinsås)
Maria i Helsingborg
Vad jag vet är alkohol väldigt flyktig så ja, den finns inte kvar efter tillagning. Det finns matlagningsvin (som är alkoholfritt) i matvarubutikerna men jag använder alltid riktigt vin - så om det är fruktigheten, rondören, syran som man vill åt......eller det bara ska vara "snobbigt" ......vi låter någon annan svara tongue.gif
lotta_
Alkoholen försvinner så du kan gott njuta av smaken!
GoSatta
sen när man använder "riktigt" vin kkn man ju hälla upp ett glas till kocken under matlagningen också, å de e aldrig fel =)
netaave
CITAT (GoSatta @ 25-10-2004, 23:20)
sen när man använder "riktigt" vin kkn man ju hälla upp ett glas till kocken under matlagningen också, å de e aldrig fel =)

Matlagningsvin, på min ära! tongue.gif
Virgo
Det går knappast att avgöra vad för sorts vin som används i matlagning.
ok det går nog att skilja på rött o vitt.

Spara alla vinslattar i en särskild vinflaska, som förvaras i kylen. Bra att ha när man gör vinsås.

Alkohol kokar (förångas)vid 78,3°C, så egentligen ska det inte finnas någon alkohol kvar i såsen (maten).
Men en blandning av vin och vatten gör att kokpunkten av alkoholen närmar sig vattnets och det "alltid" finns ett uns av alkohol kvar.
Väldigt lite, mycket mindre än i alkoholfri cider t.ex. Knappt mätbart.

Det man eftersträvar med vin, cognac eller madeira är ju smaken, dvs smakämnena som finns i drycken.

Så använd gärna vin eller sprit i maten. Ingen blir full och inga fosterskador blir det.
Så Orchid du kan vara lugn!
Jag tror att dundernykteristen Ringholm inte vägrar äta sjötunga med vinsås.
KURT
Det finns ju matlagningsvin i matvaruaffären med 0.5% alkoholhalt (borde finns på systembolaget också). Det borde gå lika bra att använda. När man gör "alkoholfritt" vin (eller öl) så brukar man förånga alkoholen vid lågt tryck (för att sänka kokpunkten). Smakämnena borde finnas kvar.

Vill man veta om det finns alkohol kvar i någon färdig rätt (tex Blå Bands nya färdiga vitvinssås), så kan man skriva till tillverkaren. De är skyldiga att veta vad deras produkter innehåller.
uno
CITAT (Virgo @ 26-10-2004, 00:26)
Det går knappast att avgöra vad för sorts vin som används i matlagning.
ok det går nog att skilja på rött o vitt.

Spara alla vinslattar i en särskild vinflaska, som förvaras i kylen. Bra att ha när man gör vinsås.

Alkohol kokar (förångas)vid 78,3°C, så egentligen ska det inte finnas någon alkohol kvar i såsen (maten).
Men en blandning av vin och vatten gör att kokpunkten av alkoholen närmar sig vattnets och det "alltid" finns ett uns av alkohol kvar.
Väldigt lite, mycket mindre än i alkoholfri cider t.ex. Knappt mätbart.

Det man eftersträvar med vin, cognac eller madeira är ju smaken, dvs smakämnena som finns i drycken.

Så använd gärna vin eller sprit i maten. Ingen blir full och inga fosterskador blir det.
Så Orchid du kan vara lugn!
Jag tror att dundernykteristen Ringholm inte vägrar äta sjötunga med vinsås.

Alkohol förångas väl alltid vid 78.3 grader oavsett om det är i form av 13 % vin eller 40 % konjak som användes. Hur lång tid det tar beror väl på mängden 100 % alkohol. Men troligt är det väl att jag har fel så rätta mig med en utförlig förklaring.
Bästa hälsning
Uno

PS Hur gör Du gradtecknet?
kristerh
CITAT (GoSatta @ 25-10-2004, 23:20)
sen när man använder "riktigt" vin kkn man ju hälla upp ett glas till kocken under matlagningen också, å de e aldrig fel =)

Ju mer vin kocken får desto starkare vinsmak i maten laugh.gif laugh.gif
krister
Fredi
CITAT (Orchid @ 25-10-2004, 22:53)
Kanske finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med den här frågan.
Jag hade en diskussion med en vän angående vin som används i matlagning. Han menade att alkohol inte fins kvar i maten, utan att det är fruktsmaken man vill komma åt. Varför använder man vin då, frågade jag.
Så, anledningen till att jag undrar är pga att jag inte dricker alkhol, eller äter mat där alkhol använts.
Hur kan jag veta om alkoholhalten finns kvar i tex färdig frysmat som man köper. Finns inte i alla, men ja menar i dom som de finns.

Om inte jag är helt felunderrättad finns det även mindre mängder alkohol i annan föda, till exempel marmelader. Någon som känner till mer om det?
KURT
CITAT (uno @ 26-10-2004, 08:03)
Alkohol förångas väl alltid vid 78.3 grader oavsett om det är i form av 13 % vin eller 40 % konjak som användes. Hur lång tid det tar beror väl på mängden 100 % alkohol. Men troligt är det väl att jag har fel så rätta mig med en utförlig förklaring.
Bästa hälsning
Uno

PS Hur gör Du gradtecknet?

Kokpunkten för ren etanol är inte samma som etanol i blandning med vatten:

http://hem.passagen.se/ericopy/Erics_alter.../Spritskola.htm
Hannele
CITAT (Orchid @ 25-10-2004, 22:53)
pga att jag inte dricker alkhol, eller äter mat där alkhol använts.

blink.gif Det finns lite alkohol i vanlig fil... jäst frukt och annat.
Orchid
CITAT (Hannele @ 26-10-2004, 13:50)
CITAT (Orchid @ 25-10-2004, 22:53)
pga att jag inte dricker alkhol, eller äter mat där alkhol använts.

blink.gif Det finns lite alkohol i vanlig fil... jäst frukt och annat.


Gör det???? blink.gif
Kattgräs
Det finns lite alkohol lite här och var. Kefir är väl mest känd av filmjölkarna och den som har mest alkohol? Men det är absolut inga mängder man blir full av. Inte ens påverkad!

Jag hörde av en kock att alkoholen i vinet gör att vissa smakämnen "dras ut" eller förstärks, så att maten smakar mer än utan vin. Låter inte helt otroligt! Däremot förångas ju själva alkoholen ifall maten värms, så det är inte någon fara för absolutister och andra som inte vill få i sig alkohol att äta t.ex. kött med rödvinssås.
Virgo
Det finns spaltkilometrar skrivna om alkohol i mat.
De lärde tvistar fortfarande om och hur mycket alkohol som finns kvar i t.ex vitvinssås.

Men det som är fakta är att den dära 0,00x % som är kvar inte är skadlig.
Ni som är nykterister använder ni deodoranter som innehåller alkohol?

grader ° och andra konstiga tecken kan man klippa o klistra från t.ex ordbehandlingsprogram

eller man skriver siffran och alt + 0186
Evin
Vinslattar......får man nånsin över???? wink.gif

Om man nu, mot all förmodan, kan man även frysa in vinet i iskuber.

/E
Virgo
Det beror på hur kallt du har i frysen, och hur mycket alkohol det är i vinet.
Ren alkohol fryser vid –114º C

Av den anledningen kan man ha t.ex vodka liggande i frysen och servera svinkalla snapsar i provrör rolleyes.gif blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon