fruberglund
Fattar ni...visdomstand, fler frågor, hehehe. Bara min absolut sjuka humor smile.gif

Är helt skakis och börjar värka lite men det gick bättre än förra gången (andra sidan). Den här gången bröt han bara loss den och behövde inte ens sy. Högra sidan känns som en slapp t*sk eftersom bedövningen inte släppt än.

Idag tar jag ledigt från jobbet smile.gif

Hoppas bara jag kan äta på lördag när jag fyller år och vi ska på födelsedagsmiddag ute på restaurang.

Tja, lite synd är det väl om mig men det finns ju de som har det värre tongue.gif
jendah
smile.gif
Tycker synd om dig! Hoppas det går över snabbt!

(Kommer en kallelse för mig när som helst sad.gif unsure.gif
livrädd - det är den första som skall ut - men trorligen inte den sista sad.gif )
Betty
Stackars er båda två!!! ohmy.gif biggrin.gif ...och allt eftersom tandläkaren drar ut era visdomständer så kommer ni att bli tvugna att ställa massor av frågor här på forumet ...och sen hamnar ni på "Tio i topp- listan" med flest postade inlägg! laugh.gif Bl.a. jag är med på den listan huh.gif ...och jag har fått två visdomständer utdragna... rolleyes.gif
Undrar hur många visdomständer Ingrid, Åsa, Cilla har kvar i munnen...? rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
jendah
CITAT (Betty @ 25-10-2004, 12:18)
Stackars er båda två!!! ohmy.gif biggrin.gif ...och allt eftersom tandläkaren drar ut era visdomständer så kommer ni att bli tvugna att ställa massor av frågor här på forumet ...och sen hamnar ni på "Tio i topp- listan" med flest postade inlägg! laugh.gif Bl.a. jag är med på den listan huh.gif ...och jag har fått två visdomständer utdragna... rolleyes.gif
Undrar hur många visdomständer Ingrid, Åsa, Cilla har kvar i munnen...? rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Undrar om det räcker med visdomständer för att hamna på toppen av listan??? tongue.gif rolleyes.gif tongue.gif
kristerh
CITAT (fruberglund @ 25-10-2004, 11:37)
Högra sidan känns som en slapp t*sk eftersom bedövningen inte släppt än.

Vet du hur en sån känns laugh.gif laugh.gif laugh.gif
krister
fruberglund
CITAT (kristerh @ 25-10-2004, 15:33)
CITAT (fruberglund @ 25-10-2004, 11:37)
Högra sidan känns som en slapp t*sk eftersom bedövningen inte släppt än.

Vet du hur en sån känns laugh.gif laugh.gif laugh.gif
krister

Hehehe, fullt legitim fråga och nej, jag är inte tvåkönad smile.gif

Mitt ex hade lite problem i den frågan så ja, jag vet hur den känns smile.gif
Gossen Ruda
Det är väl inte värt att jag kommenterar frågan om slappa kroppsdelar. laugh.gif

Övergår till visdomständerna istället. Jag har en kvar i överkäken, den andra gick i bitar och har plockats ut. Dom i underkäken plockades ut när jag gjorde lumpen för vid kollen man fick genomgå då upptäcktes att dom växte snett in mot framförvarande tänder och hotade att pressa ut dessa.

Två olika metoder praktiserades av olika tandläkare, som för övrigt var unga tandläkare som gjorde sin militärtjänst som tandläkare. Ganska fantastiskt eftersom militären oftast lyckas felplacera folk efter deras kunnighet.

Tänderna gick alltså inte att dra rätt ut. Metod 1 var att med hjälp av diverse vertyg, kofot kändes det som, bända och bryta loss tanden snett ur käken. Kändes ett par veckor efter. Metod 2 var att såga bort större delen av tanden så den gick att lirka ur utan att att ta i tanden framför. Kändes bara i en vecka.

Det var väl en rolig historia, nån som fick tandläkarskräck? Inte jag, jag överlevde nämligen skoltandvården. Jag hade en kvinnlig tandläkare som hette Seger. Tror hon ursprungligen var tyska eller nåt ditåt. Vissa tecken i hennes tandläkargärning tydde på att hon praktiserat i tyska koncentrationsläger under kriget. Sov så gott nu.
yla
ja du ruda vi hade liknande skoltandläkare du o jag
min va inte snäll o jag har en hemsk tandläkarskräck fy
o stackars alla er som måste o har varit där nu
förresten har jag sån tur så tänderna jag fått e hållbara som bara den så dom brukar inte behöva plåga mej längre
o det gläder mejmycket rolleyes.gif
lotta_
En tandhygenist berättade att tandläkare förut fick betalt efter hur stora lagningar de gjorde. mad.gif Det är därför många som är födda på 50 och 60:talet har så mycket amalgam i sina tänder . sad.gif
yla
japp jag e övertygad om att de va så o jag e också övertygad att om hon inte varit min tandläkare hade jag antagligen inte haft några lagningar alls
mina barn har jättestarka tänder o jag har inte haft ett hål sen skoltandvården
men lagningar har jag som faller sönder då o då mad.gif mad.gif sad.gif
Kattgräs
Uh, stackare!!! När de tog min visdomstand gjorde det inte så farligt ont förrän efter tre dagar... Lider med dig. wub.gif
CarinaA
Aaajj... Jag lider med er som fått era visdomständer utdragna... Jag har jätteobehag av tandläkare sen jag blev nertryckt i stolen några gånger av min första tandläkare - jo, han var/blev ökänd för att inte vara snäll mot sina barnpatienter. Jag var bara en gnällig unge i hans ögon, och det var ju inte nåt farligt laga hål, osv. Ingen notis togs när jag hade ont, utan då fortsatte han bara att borra. Men som liten var det hemskt att bli behandlad så...
Än idag har jag stora problem, i synnerhet med manliga tandläkare. Jag försöker verkligen slappna av, och min kvinnliga tandläkare är jättebra, ingen tvekan om det. Jag känner mig tryggare, men spänner mig ändå som en fjäder.
Fick tillfälligt en manlig tandläkare en gång, som absolut inte pratade med mig, utan bara med sin sköterska. Det slutade med att jag bröt ihop... Hela vägen hem var i ett töcken, minns jag fick motorstopp flera gånger, men väl innanför dörren hemma rasade jag ihop och bara grät... Och det värsta är att jag känner en sån skam för det!
Jaja... nog om det. Ville bara skriva av mig lite, tror jag. Och, jo, jag har alla mina visdomstänger kvar.... Stön!!
Carina sad.gif
fruberglund
Tråkigt att höra att det är så många som har tandläkarskräck.

Jag har varken det eller sprutskräck och bryr mig faktiskt inte så mycket när jag blir kallad till tandläkaren.

Jag drog hellre ut mina två besvärliga visdomständer än att ha fler infektioner i dem, har haft åtskilliga under flera år och det är inte mer roligt det sad.gif

Jag har nog rätt hög smärttröskel när det gäller sånt och borrar nästan alltid utan bedövning, tycker inte det gör så ont smile.gif
lotta_
CITAT (fruberglund @ 26-10-2004, 23:36)
borrar nästan alltid utan bedövning, tycker inte det gör så ont smile.gif

Jag gillar inte att gå till tandläkaren men det ska mycket till innan jag tar bedövning. Tycker att bedövningskänslan är mycket värre än den eventuella smärtan man kan känna, för det mesta känns bara ilningar när de borrar i tänderna.
Berith
Tandläkarbesök i ett nötskal: "det blir aldrig så roligt som man tänkt sej".

Som tur är så har inte dagens barn och ungdomar samma skräck för tandläkare som vår generation har begåvats med.

Såklart man måste ha bedövning! ohmy.gif Skulle aldrig våga sätta mej i stolen om jag inte fick bedövning när jag behöver.

Huu! vilken tråd förresten... huh.gif wacko.gif *ryser*
pejori
här är det bedövning som gäller. smile.gif smile.gif
har också träffar på Åkes tandläkare, och det är först nu som min tandläkarskräck gått över. sad.gif sad.gif
har en ruskig förmåga att slå ut mina tänder, så det blir många tandläkarbesök nu, med titanimplantat och allt annat ohmy.gif ohmy.gif
Betty
CITAT (pejori @ 27-10-2004, 14:32)
har en ruskig förmåga att slå ut mina tänder, så det blir många tandläkarbesök nu, med titanimplantat och allt annat ohmy.gif ohmy.gif

Är du boxare eller nåt...? huh.gif Använd tandskydd! laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif
pejori
CITAT (Betty @ 27-10-2004, 14:38)
Är du boxare eller nåt...? huh.gif Använd tandskydd! laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif

laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif
funderar på rullator biggrin.gif laugh.gif
Berith
CITAT (pejori @ 27-10-2004, 14:41)
CITAT (Betty @ 27-10-2004, 14:38)

Är du boxare eller nåt...? huh.gif  Använd tandskydd! laugh.gif  :lol:  :rolleyes:

laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif
funderar på rullator biggrin.gif laugh.gif

Tycker det skulle se konstigt ut med en rullator i munnen unsure.gif blink.gif
yla
CITAT (Berith @ 27-10-2004, 15:43)
CITAT (pejori @ 27-10-2004, 14:41)
CITAT (Betty @ 27-10-2004, 14:38)

Är du boxare eller nåt...? huh.gif  Använd tandskydd! laugh.gif  laugh.gif  rolleyes.gif

laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif
funderar på rullator biggrin.gif laugh.gif

Tycker det skulle se konstigt ut med en rullator i munnen unsure.gif blink.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
CarinaA
Bedövningen brukar jag klara mig utan, tycker den är värre än själva borrningen. Men det beror mycket på tandläkaren, hur lugna och tillmötesgående de är. Min tandläkare har en avslappnad inverkan på mig och så är hon noga med att berätta allt hon gör, så jag vet vad som händer. Sen är hon lyhörd för min reaktion också, vilket känns skönt.
En bra tandläkare bryr sig om sina patienter. Det ska inte behöva göra vidrigt ont att gå till tandläkaren, inte när det finns bedövningar att ta till.

Ingen är gladare än jag, när man går ifrån tandläkaren och vet att det är ett helt år tills nästa pärs... tongue.gif
Bettson
Min man har jättestora tänder, så även visdomständer.
När han var tvungen att dra ut den första så fick han sin tanläkarskräck.

Tandläkaren orkade inte dra ut den för den var för stor. Hon klyver den då i fyra delar för att det inte skulle gå åt så stor kraft att dra ut den. Efter att försökt med diverse olika tänger och mera panikartade kommentarer som " det brukar ju gå" och "det var de största j-a tändet jag sett, sitter som berget" bleknade maken betydligt. Han kände det som att han satt illa till.

Till slut kallades andra tandläkare in som var större och starkare. När flera stycken misslyckats så kommer det in en bautastor karl tar tag i tången och hivar ut den bedrövliga tanden.

När det var tal om nästa tand som skulle ut så hade maken aldrig tid att gå till tandläkaren. Inte förränhan blev tvungen. Vis av skadan så begärde han att få tandläkaren modell dörrvakt till att dra ut den andra tanden.

Denna glömde dock att skriva ut smärtstillande efteråt. Det blev en panikresa till apoteket. Maken såg ut i flera dagar som att han hade påssjuka ungefär.

De två kvarvarande visdomständerna har gudskelov inte gett honom några problem.
Tesa
Lider inte alls av tandläkarskräck..jag har nog en väldigt hög smärttröskel...som barn tyckte jag det var skitkul att gå till tandläkarn..allra helst om man lagade och borrade (utan bedövning) för då fick man nån liten grej.. rolleyes.gif ...kan ju säga att jag är numera såpass "sjåpig" att jag iallafall vill ha bedövning när det borras....


Svärmor har berättat om tandläkaren hon hade som ung som tyckte att det var lika bra att dra ut alla tänder och skaffa löständer i stället...vilket innebar att många av socknens unga töser fick löständer redan i 20-årsålder...däribland min svärmor.....och hon är född -32 så det är ju inte så fruktansvärt längesen....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon