Full version: Vildtomat
Sulawesii
Har köpt frö till vildtomat och undrar nu om den klarar sig på friland? Annan info är också välkommen!
Ingrid på Västkusten
Ja dte beror på - läge hur skyddat det är väderstreck, vilken sorts sommar vi får - hur mkt den förkultiveras innan den kommer ut etc etc etc.

En mycket bra sommar kan man odla nästan alla tomater på friland ( nästan) men jag ahde nog haft dne i ett skyddat läge med fiberduk kanske ett miniväxthus. Det kan mna göra enkelt - göra en strut av t ex byggplast som man har över som en huv......
Sulawesii
Ok. Då får det bli en huv till sommaren! Tack för svaret!
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är vildtomaten/vinbärstomaten som Impecta säljer så har den en enorm växtkraft jag har gjort misstaget att ha den mitt i växthuset vilket ledde till att jag sedan fick klippa mig in i växthuset, denna typ av vildtomat blir en JÄTTESTOR planta. Jag hade 1st planta vid hushållskomposten iår och i den näringsrika jorden tog den upp flera kvm undrar hur stor den hade blivit ifall det varit lite varmare också.


Såhär såg vildtomaten ut i mitten av sommaren (sedan blev den bara större och större). Plantan satte jag ut ganska senttror den inte sattes ut förren framåt midsommar.

Sulawesii
Ajdå. Jag som inte har så stora utrymmen här ute (för det är Impectas frö jag har inhandlat). Får väl köpa nån riktigt stor balja och sätta ner den i.
Drabbas inte bildandet av tomater av att den växter så?
Ingrid på Västkusten
Nej - vildtomater skall hållas som de vill - det är växthustomaterna som skall tuktas- självklart kan man hålla efetr den om man itne har plats men det är på bekostnad av blommor/frukte rockså. I Augusti är dte bra att sätta stopp för fortsatta växtaktiviteter så den kan få koncentrera sig på att mogna av alla frukter......
Sulawesii
Jag ska alltså låta den hållas. Låter skönt!
Det ska bli kul att se hur den utvecklar sig i sommar!
Mia, zon 3
Min vildtomat (från Impecta) klarade sig jättebra på friland mot södervägg i zon 3. Goda tomater också, tyckte jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon