Full version: Boktips
eldhroka
Jag skulle behöva tips på bra trädgårdsböcker som ger information till en total nybörjare som mig. I de flesta böcker så står det ju bara några rader om varje krukväxt, blomma, buske eller träd. Jag vill ha mycket information och gärna förklaringar på varför man ska göra på ett visst sätt. Vill även ha information om vinterförvaring och allt sånt.

Mvh Anna
Lena i Torslanda
Karin Berglunds bok "Din trädgård" tycker jag är en alldeles utmärkt all-roundbok. Den innehåller det mesta man behöver av grundläggande kunskap. Om man vill ha en ren uppslagsbok så är Botanica ett bra köp, mkt prisvärd.
Betty
Gjorde en sökning HÄR på odlas forum och hittade en del boktips.
Yin o Yang
Trädgård för nybörjare av Inger Palmstierna är inte dum. Och Du, varför inte gå till närmaste bibliotek? Är säker på att Du kan få hur mycket hjälp som helst där tongue.gif . Det skulle Du åtminstone få om Du kom och bad mig om hjälp på vårt bibliotek. Finns inget roligare än att hjälpa "bokletare" wub.gif . En fantastiskt bra bok om perenner är Månsson & Johanson: Perenner i din trädgård. Kan lånas, eller om Du har tur köpas på antikvariat. Suveränt bra! biggrin.gif
eldhroka
Tack för era svar, ska ge mig iväg till biblioteket och leta efter dessa böcker nån dag.

Biblioteket är väldigt bra men jag är så blyg så jag törs knappt fråga personalen....Vill därför gärna veta titlarna själv och leta rätt på böckerna själv... Personalen här är dock väldigt duktig och hjälpsam när jag väl törs fråga dem unsure.gif

mvh Anna
Sylvia
Sedan har vi en bokrecensionsavdelning här på Odla. Bokrecensioner
Där kan du läsa närmare om böckerna, kanske hittar du något som passar.
kerstin z5-6
Ett uppslagsverk " som Botanica eller Garden plants A-Z med bilder och korta beskrivningar av trädgårdsväxter är oumbärligt , både i början och senare
Även böcker som Palmstiernas eller liknande -som innehåller grunderna
Sen kan man botanisera blad favoritväxterna
i olika böcker om varje släkte.
Annars är Tasha Tudors böcker en underbar vinterinspiration
Yin o Yang
CITAT (eldhroka @ 18-10-2004, 14:17)
Biblioteket är väldigt bra men jag är så blyg så jag törs knappt fråga personalen


Inte behöver Du vara blyg inför oss som arbetar på bibliotek smile.gif . Vi tycker om alla människor och tycker inte att några frågor är underliga wub.gif Många av oss har också något specialintresse, som gör det extra roligt att hjälpa till (som med mig och trädgård) smile.gif
eldhroka
Jag vet ju att de inte är farliga egentligen, utan tvärtom väldigt trevliga men jag är ändå blyg.. Sist jag var på biblioteket så hade jag med mig en hel lista med böcker som jag ville låna (inom ett av mina andra intressen, hästar).

De hade inte en enda av böckerna och bibliotekarien får syn på mig där jag går med min lista. Han skiner upp och frågar glatt om han kan hjälpa mig med något. Jag svarar att de inte har någon av böckerna jag vill låna men tackar honom för att han ville hjälpa till. Han ser då ännu gladare ut och vill genast ha min lista med böcker så att de kanske kan ta in någon av dem senare smile.gif Så nog är de snälla och trevliga men jag lite för blyg för att våga fråga.....

mvh Anna
flower
en bok som jag tycker är väldigt bra infomässigt är det bästas nya vackrare trädgård... finns dock inte annat än tecknade bilder på växter vilket är synd..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon