Full version: Låg häck/kantväxt
Annelie
Hej,

Jag behöver tips om en häck/kantväxt som kan hållas låg - runt 30-40 cm. I ett annat inlägg om Liguster fick jag tipset att just den kanske inte var så idealisk, men däremot att Måbär kunde vara bättre. Jag har kikat runt lite på nätet men hittar ingen information om hur låga växterna kan hållas, och om det överhuvudtaget lämpar sig att hålla den så låg som jag vill ha den.

Jag ska använda växten till att rama in lite rabatter och det kommer att gå åt en hel del. Buxbom hade nog blivit bäst - men den är så fasligt dyr. Så därför söker jag nu efter ett billigare alternativ.

Finns det?
Åsa, mälardalen zon 2
Isop går också bra att klippa och forma som låg häck.

http://www.odla.nu/krydd/isop.shtml

Anna C
Buxbom lär vara jättelätt att ta egna sticklingar av (jag har dock inte testat själv). Fråga någon granne eller på kyrkogården om du får ta sticklingar när de ändå ska klippa sina buskar och häckar.

Anna
Eva Swahn
Jag förstår dig - det kan bli jättedyrt att rama in rabatter.

Måbär k a n man ha låg, den växer som små inramande minihäckar på Norra Kyrkogården i Lund, kolla där när du är i stan, (men ska den vara låg blir det ett fasligt klippande, eller?? äh, jag vet inte). Den ser ju inte mycket ut för världen nu, men den är ju väldigt tidigt grön hos oss, och det är ju kul.

Där växer också buxbom, stor och liten...(hrm, Gud ser allt!) Men växer inte buxbom långsamt? Kolla det. Fördelen är ju att den alltid är grön och den är väl väldigt skånsk i gamla trädgårdar?

Vill du samma kantväxt överallt? Kanske evigt grön vid entrén där det ska se "ordentligt" ut, sen kan du kanske ha lavendel nånstans, måbär nån annanstans. Kan man kanske klippa vintergröna "häckig" - inte vet jag.
Det du ska ha måste ju passa till bokhäcken smile.gif
Anders zon III
Tycker att isop och /eller lavendel som du redan fått tips om låter som bra lösningar. Att hålla nåt nere som egentligen vill bli mycket högre är ett rätt stort jobb. Att klippa lavendel ibland låter ju däremot som rena njutningen!
Ronny
Förstod nog inte att det var så låg häck du menade Annelie.
Måbär går att hålla låg men som Anders säger så blir det mycket jobb.
Du får istället ytterligare ett tips, i samma anda som Eva å Åsa, nämligen Nepeta. Vacker blad o blomfärg, doftar gott mm.
Annelie
Hej igen!

Nu har jag läst på lite och kollat bilder på era förslag. Nepeta verkar lite spretig och måbär blir nog lite svår att hålla låg. Lavendel ligger bra till men blir den inte väldigt risig efter ett tag? Eller har jag bara haft oturen att se lite vanskötta exemplar som spretat iväg och blivit ganska fula...

Helst av allt skulle jag vilja ha en växt som går att formklippa och hållas lite strikt. När jag letade runt på nätet fick jag se följande bild:



Vad i all sin dar är det som är så vackert formklippt främst i bilden? Det ser ut som en barrväxt?! Kan det vara något kanske? Eller är jag helt ute och reser rolleyes.gif

Eva, jag tänker nog inte ha samma växt överallt...lite omväxling blir bara trevligt. Och så måste den som du säger - passa min häck tongue.gif Jag får väl ta en promenad runt kyrkogården i jakt på lite buxbomsskott en kväll när "han däruppe" har annat för sig...i dessa dagar borde det inte vara så svårt sad.gif Och skulle någon annan undra vad jag gör kan jag ju alltid skylla på att jag går där och väntar på att få möta den skräckinjagande Gloson biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon