ByggareBob
Vi har ett hus som är lite lätt putsat, grå färgat, där man kan se igenom strukturen av tegel.

Saken är den att innan vi köpte huset så tänkte jag att det verkligen skulle passa med murgröna på huset, har viss förkärlek till det då jag älskar England!

Hur som helst, efter att ha pratat med våra grannar så visare det sig att huset haft murgröna en gång i tiden!

Så nu funderar vi på att låta huset prydas återigen av murgröna!

MEN, nu har mina föräldrar som har avsevärt mycket grönare fingrar än vad jag har sagt till mig att det är skadligt att ha murgröna på ett hus! De menar att det finns bl.a. risk för fuktskador på fasaden osv.

Finns det någon här som vet hur det hela ligger till?
CarinaA
Min erfarenhet av murgrönan är att den förstör putsen på vårt hus... Putsen följer med när man plockar bort den från väggen.

Men du vill kanske ha den klättrandes på hela väggen? Vår sits är lite annan, eftersom vi försöker hålla murgrönan borta från väggen. Egentligen är det grannens murgröna som klättrar in på vårt staket och upp på väggen, så vi försöker hålla den borta med lite envishet.

Hoppas du får lite bättre råd från någon annan! wink.gif

Mvh Carina

Välkommen hit förresten! rolleyes.gif
Maria R
Hej!
Ja, det kan bli skador på fasaden, så det kan vara en idé att låta murgrönan (liksom många andra klätterväxter) få en spaljé att klättra på.
Spaljén bör inte ligga an mot fasaden utan det skall vara ett avstånd så att inte murgrönan väljer att klättra på väggen ändå. På detta sätt undviker man också fukt mot fasaden, vilket är extra viktigt när fasaden är putsad.

Eftersom murgröna på hus är ett "livslångt" projekt och som med tiden täcker in stora ytor är det värt att fundera extra över spaljéns konstruktion med tanke på fasadens framtida underhåll och murgrönans utbredning!

Mvh, Maria R
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon