Full version: Dålig äppelordning
Sommartorparn
Är det någon mer än jag som retar sig på att butikerna inte skiljer de olika äppelsorterna åt? Det gör ju inget på vintern när vi bara har valet mellan röda och gröna, men nu när det finns så många svenska sorter, så vill jag faktiskt veta vad jag köper. Om inte annat så vill jag veta vad det där godaste äpplet heter för att kunna köpa det nästa gång.

Ibland vräker dom ihop tre sorter i en låda och skriver "Svenska äpplen x, y, z" 14:50" på en skylt. Eller så stor det tre anonyma lådor med en gemensam skylt för sorterna xyz. Dags för oss konsumenter att protestera?
råse-marie
Jag kan hålla med men jag tycker inte ens att det FINNS svenska äpplen att köpa sad.gif
Hannele
Vår coop skyltar alltid med namn på sina svenska höstäpplen.
Kerstin
Det är annat också som brister i äppelhanteringen i affärerna!

Äpplena kommer fint packade i sina kartonger från odlarna och så vräker affärerna ut dem huller om buller - som om det vore potatis tänkte jag säga, men även potatis bör hanteras med varsamhet.

Det retar mig också att affärerna tar in äpplen som långt ifrån är mogna. Men när jag klagade hos personalen över gröna Gravensteiner fick jag höra att det var en grön sort! Jag vet hur mogen Gravensteiner ser ut och smakar och den är definitivt inte grön. Än så länge njuter jag av mina hemodlade äpplen men vill gärna kunna köpa mogen frukt längre fram. Jag ska väl ändå inte behöva lagra frukten själv en månad för att kunna äta den.

tycker Kerstin
Sommartorparn
Å e dom inte sura så e dom mjöliga mad.gif
andersen
En annan sak som jag retar mej på när det gäller äpplen är dom djävla klisterlapparna som sitter påklistrade ibland flera på varje äpple.
Cilla
Bra lista på vad som bör förbättras i handeln med svensk frukt!

Skriv ett kort adresserat till butikschefen och ge till personalen när ni ändå är i affären - det är ENDAST våra krav på butikerna som kan ändra hanteringen av svensk frukt!

I veckan sändes ett program på P1 där Coops inköpschef för frukt intervjuades. Infallsvinkeln var på ekologiska äpplen och varför Coop inte köper in de svenska utan endast enstaka italienska. Bra program, det blev helt klart att så länge vi inte ställer våra fruktkrav kommer det att förbli som det är.

Hos mig inledde mitt Konsum hösten med att ovarsamt drösa samman alla svenska äpplen i en och samma hög, medan de utländska låg namnmärkta i egna lådor. Jag och tre till skrev email och kort till chefen. I den senaste sändningen behöll de dem separerade, fast namnlapparna saknas ännu.

Både vi och odlarna i Kivik är värda bättre. Och vi måste påpeka det!
CarinaA
Med lite insyn i Coop kan jag tala om att det är höga krav (jag vet, det efterlevs inte alltid) på att det ska finnas skyltar med namn, klass och land på frukt och grönt, och att de ska ligga sorterat. Så det är bara att tala om för cheferna i butikerna att de får skärpa till sig. Vi som kunder, och medlemmar (!) ska absolut kräva lite ordning, och fräscha varor i diskarna.

Vad det gäller "de irriterande klisterlapparna" på frukten, så finns den där bl a pga man ska kunna läsa vad för t ex fruktnamn den har. Dessutom finns en fyrsiffrig kod på dessa lappar, som anger en gemensam kod inom hela EU för just den varan, vilken används i kassorna. Somliga kan man utläsa producent på också.

smile.gif Mvh Carina
lisselbo
I matbutiken där jag jobbar har vi sortnamn och vilket land de olika frukter och grönsaker vi har kommer ifrån, svenska som utländska.
Det är en regel vi måste följa, vi måste även skriva ut om det är klass 1 eller klass 2. Det är något som gäller för hela butikskedjan.
mvh Marie
kristerh
CITAT (andersen @ 14-10-2004, 18:44)
En annan sak som jag retar mej på när det gäller äpplen är dom djävla klisterlapparna som sitter påklistrade ibland flera på varje äpple.

Jag håller med, har irriterat mig på det länge wink.gif men det verkar bara vara utländska äpplen som har det.
krister
zaaritha
Det finns röd och grön gravensteiner!!!
Kerstin
Det finns röda och gula färgvarianter av Gravensteiner men knappast gröna. Enligt Anton Nilssons Våra äppelsorter är bottenfärgen gul till guldgul och äpplet moget i november. De äpplen jag såg i affären i september var helgröna och stenhårda. Jag tycker det är för sorgligt att utsökt frukt saluförs långt innan de nått sin rätta arom.

menar Kerstin
Hannele


Våra gravensteiner ser ut så här, över 3 hg väger de.
Helt utan fläckar - och utan gifter. sleep.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Och även om det finns namn på äpplena i affären kan man inte alltid lita på dem.

Ofta säljs äpplet Amorosa under namnet Aroma för det är mer välkänt för allmänheten + äpplet Karin Schneider säljs under namnet Ingrid Marie för det namnet känner folk igen.

Amorosa är en mutation av Aroma.

Karin Schneider är en mutation av Ingrid Marie.
Cilla
Enkel lapp som man kan skriva om så det passar och skriva i vilka förbättringar man vill se. Printa ut och ge till personalen!


Ansvarig på Konsum/ICA

Hej,

Jag deltar på ett välbesökt forum på internet där vi för närvarande granskar och samlar information om detaljhandelns hantering och marknadsföring av svenska äpplen.

Vi har konstaterat att flera butiker i landet
- inte säljer svenska äpplen alls
- inte skiljer de svenska äppelsorterna åt utan säljer dem samlat
- säljer helt omogen svensk frukt
- felskyltar de svenska sorterna, t ex omnämner Amorosa som Aroma och Karin Schneider som Ingrid Marie
- inte köper in ekologiskt odlade äpplen från Sverige

Jag hoppas att er butik inte ska hamna på listan över de som hanterar svensk frukt på detta sätt, men att vi kan meddela att ni den resterande försäljningssäsongen
- xxxxx
-XXX (förbättringar du vill se)

Vänliga hälsningar
NAMN
Sommartorparn
biggrin.gif

Bra initiativ, Cilla!

biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon