Sidor: 1, 2
La Strega
Jag skulle vilja göra egna vetekuddar...(såna där man värmer i micron) tänkte det kunde bli bra julklappar..(är sån där som hellst ger bort saker jag gjort själv=) men jag vet inte riktigt hur man gör? man syr en påse som ska va i bomull eller lintyg har jag fattat det som? å så häller man i vete? vad för vete? och vart får man tag i den? nån som vet?
*Felix matte*
Ja tänk om man kunde få köpa "vetet" som är inne i kuddarna...kanske kostar det inte många kronor... lite linnetyg kostar nog inte heller så mycket.
Jag fick betala 225kr för den senaste värmaren jag köpte och den har minstingen nu i sin ägo... får ta en tur till hälsobutiken och köpa en ny att ha i beredskap inför vinterns kyla. tongue.gif om det inte dyker upp tips så jag kan tillverka en själv. biggrin.gif
Ina
Lantmännen har vete i stora säckar, tror att dom innehåller typ 35 kg... Jag har sytt egna "naturvärmare" och fyllt med sånt vete...

Det man måste tänka på är att sy med korta stygn, gärna dubbla sömmar så inte vetet kryper ut genom sömmarna. Att skaffa ett tättvävt tyg är också en fördel, annars dammar dom hemgjorda naturvärmarna rejält...

Innan man fyller vetet i tygpåsarna kan man hälla upp det i en sil eller ett durkslag och skaka så att det mesta dammet försvinner, så minskar man också risken för att de färdiga värmarna ska damma!

Lycka till!
Ina rolleyes.gif
Caprice
Det är en kanonjulklapp...! wub.gif

Man använder hela vetekärnor i kudden, fodret kan vara antingen lin eller vanligt bomullstyg...
Man värmer den 1-2 min i micron.

Finns även en variant med körsbärskärnor, då är dessa soltorkade, annars bygger de på samma princip...

Om du ska sy själv så är nog ett bra tips att sy kanaler i påsen där du sedan fyller på kärnorna... Annars hamnar nog lätt allihopa i ett hörn...

Vart man får tag på vetekärnor eller körsbärskärnor har jag ingen aning om... blink.gif

Caprice
Ina
Kanaler är en mycket bra idé om man ska sy en lite större värmare, eller om man vill ha en som är "rygg- och nackformad". Jag sydde en sån förra vintern, men en av katterna kissade på den.... mad.gif
La Strega
Det är därför jag vill göra själv...vill gärna ha en till själv +att jag tycker alla borde ha minst en vetekudde! rolleyes.gif men de är ju hiskeligt dyra så jag skulle ju bli precis utfattig om jag skulle köpa så många själv sad.gif

Låter ju inte så komplicerat...men jag kan ju inte köpa 35kg vete!? ohmy.gif
*Felix matte*
CITAT (Ina @ 13-10-2004, 23:07)
Lantmännen har vete i stora säckar, tror att dom innehåller typ 35 kg... Jag har sytt egna "naturvärmare" och fyllt med sånt vete...

Det man måste tänka på är att sy med korta stygn, gärna dubbla sömmar så inte vetet kryper ut genom sömmarna. Att skaffa ett tättvävt tyg är också en fördel, annars dammar dom hemgjorda naturvärmarna rejält...

Innan man fyller vetet i tygpåsarna kan man hälla upp det i en sil eller ett durkslag och skaka så att det mesta dammet försvinner, så minskar man också risken för att de färdiga värmarna ska damma!

Lycka till!
Ina rolleyes.gif

Så mycket som 35 kilo behöver jag nog inte.. men jag ska kolla om det finns möjlighet att få köpa i mindre mängd.
Tack för tipset Ina wub.gif
La Strega
och vilka är lantmännen föresten? unsure.gif

Kan man inte skölja vetet i en sil å sen låta det torka? för å få bort dammet?
Ina
Lantmännen!!

Det går säkert bra att skölja kornen, låt dom inte ligga i blöt, bara!
La Strega
ahh oki...ska försöka se om dom finns här...tack!

oki..men om man sköljer dom å skjälper upp på en handduk å torkar dom direkt? rolleyes.gif
La Strega
Lantmännen fanns i skänninge så kan ringa imorn å kolla om de har vete å va de kostar...

nån i närheten som vill dela en säck med mig eller har nån tips på vad jag kan använda resten av vetet till!? tongue.gif

föresten...om jag ringer ridskolan...käkar inte hästar vete??
Betty
CITAT (Felix matte @ 13-10-2004, 23:13)
Så mycket  som 35 kilo behöver jag nog inte.. men jag ska kolla om det finns möjlighet att få köpa i mindre mängd.

Tips: Kolla i hälsokosthyllan i din vanliga mataffär, där finns det säkert hela vetekorn i en mer lagom stor förpackning, typ 1 kilo.

Mera tips: Sy örngott till värmaren när ni ändå håller på. Brodera/applisera namn, blommor eller vad ni vill.
ah56
Jag har sytt flera stycken. Det funkar precis lika bra med risgryn. Dom dammar inte så mycket. Jag syr en innerpåse som jag fyller med riset, sedan syr jag en avtagbar ytterpåse av linne, som således blir tvättbar.

Jag vet inte vad som gäller för köpta påsar men jag har hört att de skall duschas med vatten regelbundet annars kan de börja brinna i micron.

Kram Annika biggrin.gif
Betty
I den medföljande bruksanvisningen till min vetevärmare står det att man bör ställa in en mugg med ca 1 dl vatten i micron tillsammans med vetevärmaren om man värmer den på full effekt i 3 minuter mer än 4 ggr/dag. Då återfuktas vetekornen och vetevärmaren håller längre.
La Strega
Har tänkt göra personliga örngott..nånting som passar dem som ska ha kudden =)

Okey då åker jag till ica och letar vetekorn först då! =)

Risgryn? såna man gör risgrynsgröt på eller vad?

Ojoj visste inte det där med vattnet...jag har ju värmt min hur många gånger som hellst (dagligen) utan nåt vatten.... ohmy.gif
KURT
Om man vill profilera sig så går det säkert bra att ersätta vetekärnorna med råg, korn eller något annat sädesslag också.
råse-marie
Hallå !!!!!! smile.gif
Jag syr vetekuddar vill ni så gör beställning 180:- inkl. porto.
Billigt och bra!!!! unsure.gif wub.gif
-asno-
Jag har oxå vanliga risgryn, ja såna man gör gröt av eller vanligt långkornigt, i mina kuddar. Går lika bra och finns att köpa i vilken butik som helst. Dessutom i lämplig förpackningsstorlek för bara några kuddar biggrin.gif

/Åsa
160kvm stort hus
Hej!
Om ni bor i närheten av en bonde kan m´ni säkerligen åka dit och köpa ett par kilo. Eller kanske tom få...

Mvh G
solkatten
Jag syr också vetekuddar fast jag säljer de för 100:-
Ska de skickas tillkommer porto, men jag har bara sålt hemomkring.

Kanalsydd innerkudde i bomull och överdrag i lin eller bomull så att det är tvättbart.

Vetet köpte jag på Granngården i en 50-kilos säck, det är inte speciellt dyrt och syr man några stycken för att ge bort som presenter så går det snart åt. Många vill ha fler :-)
råse-marie
CITAT (solkatten @ 14-10-2004, 11:07)
Jag syr också vetekuddar fast jag säljer de för 100:-

smile.gif jovisst min kostar oxå 100:- med med porto blir det 180:-
dom väger ju endel. wink.gif
Betty
CITAT (råse-marie @ 14-10-2004, 11:10)
CITAT (solkatten @ 14-10-2004, 11:07)
Jag syr också vetekuddar fast jag säljer de för 100:-

smile.gif jovisst min kostar oxå 100:- med med porto blir det 180:-
dom väger ju endel. wink.gif

...om ni startar ett priskrig nu så kanske det inte lönar sig att sy egna frökuddar för oss andra... rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif



(observera att detta var menat som ett skämt.)
*Laika*
En kul liten grej, när man använder risgryn (grötris) i sina kuddar, så luktar hela köket risgrynsgröt när man värmer dom i micron tongue.gif Det funkar utmärkt att använda grötriset annars, fast lillpojken tycker inte om risgrynsgröt (men varma kudden DEN vill han ha, för växtvärken)
Mvh. Laika
råse-marie
CITAT (Betty @ 14-10-2004, 11:17)
CITAT (råse-marie @ 14-10-2004, 11:10)
CITAT (solkatten @ 14-10-2004, 11:07)
Jag syr också vetekuddar fast jag säljer de för 100:-

smile.gif jovisst min kostar oxå 100:- med med porto blir det 180:-
dom väger ju endel. wink.gif

...om ni startar ett priskrig nu så kanske det inte lönar sig att sy egna frökuddar för oss andra... rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif



(observera att detta var menat som ett skämt.)

Hm ja ......99.50:- laugh.gif
Fast jag gillar inte krig wub.gif
*Laika*
Egentligen så är det Bovetekärnor man ska ha i kuddarna, dom håller värmen bättre än dom andra förslagen på innehåll man hört om. Det är ganska skönt om man kan ha lite värme längre, så man slipper springa till micron stup i ett för att värma om kuddarna.
Mvh. Laika
La Strega
risgryn tror jag ja skippar..hatar grötdoft =P

hmm...var får man tag på bovete?
får ge mig ut å gryn jakt i eftermiddag tror jag tongue.gif smile.gif
Betty
Bovetekärnor får du tag i på "hälsosamma hyllan" i din mataffär. smile.gif
Det doftar så gott som av nybakat bröd när man har värmt kudden. wub.gif
La Strega
Vet inte om detta stämmer men det känns som att bovete är dyrare? i såna fall- vore inte en blandning av vete och bovete en bra idé? =)
Annelie
En undran. Finns det några nackdelar med att använda en sådan här kudde allt för ofta? Kan det liksom bli lite för bra för den lilla ömma nacken med all värme? unsure.gif
Betty
Man ska ju vara måttlig med det mesta... rolleyes.gif Om nacken är röd av inflammerade muskler så är det nog inte så lämpligt med en massa värme. Då kan man ha frökudden i frysen en stund och sedan kyla ner den febriga nacken med den. Frökuddar är fantastiska, både värmda och kylda! biggrin.gif
renate
Jag köpte en ny vetekudde i Ullared för 49:-kr. Den första fick ja i present.
Jag lägger den i sängen på kvällen,ofta lägger hunden sig på den,hon kan får den gamla.Att de kan brinna i micron hade jag ingen aaaning om, jag har den på full effekt i 5 min.då är den varm hela natten.
jendah
Har en kudde med vete och lavendel - luktar underbart när den kommer ur micron! wub.gif (undrar om det är torkade blommor i... någon som vet?)

Köpte en till maken i julklapp förra året för hans nacke - men komsjälv på hur skönte det var och köpte en till precis efter jul.

När jag nu läser detta får jag verkligen lust att sy några... kanske min gamla farfar vill ha en i julklapp att värma sina kalla tår på... wub.gif
stina.f
rolleyes.gif Jag köper mitt helvete från hälsokosthyllan på Hemköp lite smidigare med småpaket än 25 kilossäckar från Granngården(lantmännen) Stina
La Strega
Helvete!!?? *hihi* laugh.gif

hann inte idag, men imorn ska jag ut på vetejakt!


Ang. lavendeldoftande kudde: Det finns kuddar med eteriska oljor i, Crearome har såna t.ex....det har jag tänkt att göra...ta oljor som passar den personen som ska ha den...å sen ta en färg på tyget som passar ihop med oljan...å sen ev nån liten brodyr....så det syns direkt vilken kudde som är vems liksom...vad tror ni om det? rolleyes.gif
Ina
Låter jättemysigt och gulligt! wub.gif






.....mitt bidrag till "helkornstramset"; Mor åt malen råg, far åt helvete!
*Laika*
Du har i alla fall gett mig en toppenidé på julklappar, ekonomin är ganska ansträngd just nu.
Mvh. Laika
jendah
CITAT (La Strega @ 14-10-2004, 22:39)
Ang. lavendeldoftande kudde: Det finns kuddar med eteriska oljor i, Crearome har såna t.ex....det har jag tänkt att göra...ta oljor som passar den personen som ska ha den...å sen ta en färg på tyget som passar ihop med oljan...å sen ev nån liten brodyr....så det syns direkt vilken kudde som är vems liksom...vad tror ni om det? rolleyes.gif

Så det är så det fungerar... rolleyes.gif

Låter jättefint!!! Jag skulle iaf bli väkldigt glad för en sådan kudde smile.gif
Annelie
Låter hur bra som helst!

Och tack för tipset! Flera julklappar är nu räddade smile.gif
jost
Körsbärskärnor funkar också mycket bra i värmekuddar!
La Strega
Ibland får jag visst mina snilleblixtar tror jag ohmy.gif tongue.gif laugh.gif

Kolla lite på www.crearome.se , det finns massor man kan göra själv som är bra julklappar! =)

Fler grejer jag funderar på att göra (nånting mer ni kan använda er av kanske? =) är att sticka mössa å halsduk till pappa (förra året gav jag bort en del egenhändigt stickade halsdukar/mössor/vantar och det var väldigt uppskattat rolleyes.gif )
sen funderar jag på att försöka få till ett bra kort som mormor å farmor skulle uppskatta (på mig alltså =) å sätta i en fotoram och ge bort (de fick ofta skolfoton ju när jag var yngre men länge sen de fick nya kort nu)
även fina naturbilder som man förstorar upp lite kan nog vara uppskattat hos många? =)

Virkade grytlappar går ju snabbt å går att göra väldigt personligt (kolla färgerna i köket hos personen som ska ha dem bara =)

måla krukor/korgar/glas...

Virka kuddfodral...

fick visst många ideér nu tongue.gif smile.gif
pialotta
CITAT (La Strega @ 13-10-2004, 23:43)
föresten...om jag ringer ridskolan...käkar inte hästar vete??

nej nej, la strega, hästar äter havre och korn men inte vete. Jo förressten, vetekli och vetegroddar kan de sätta i sig...

Dina idéer om bo/vetekuddar låter jättemysig och vackert med personlig brodyr. jag skulle bli överlycklig av att få en sån fin julklapp tongue.gif
La Strega
Har letat som en toka efter vete med det finns ju inte i affärerna!? krossat har ja hittat men känns inte som de funkar tongue.gif

Har hittat Bovete dock...men 21:90:- för en liten 500grams påse! känns som att det inte skulle löna sig.. wacko.gif

Mindes att nån sagt nånting om ris här...hittade påsar med grötris, det är ju inte ångbehandlat eller nåt, bara polerat, så jag tänkte att "den sorten var det nog!" men nu när jag kollade här så stod det ju Risgryn...är det samma sak? funkar Grötris som jag köpte? fick ju 2 påsar till samma pris som en påse bovete så jag hoppas det...

Om det nu funkar med Grötris, gör man på samma sätt som med vete? unsure.gif
*Laika*
Jajjemensan, likadant. Det kommer att sprida en ljuvlig doft av jul, när du värmer den i micron. Man ska ha en liten vattenmugg i micron för att den ska bli varm rakt igenom (rispåsen, alltså) o för att den ska behålla värmen bättre. Hela köket kommer att lukta risgrynsgröt, men der är ju bara gott, o så får man längta lite extra till julen.
Mvh. laika
Betty
CITAT (La Strega @ 14-10-2004, 12:21)
risgryn tror jag ja skippar..hatar grötdoft =P

hmm...var får man tag på bovete?
får ge mig ut å gryn jakt i eftermiddag tror jag  :P  :)

CITAT
funkar Grötris som jag köpte? fick ju 2 påsar till samma pris som en påse bovete så jag hoppas det...


Antar att du ska ge bort den kudden... eller? wink.gif
La Strega
Jepp det ska jag! tongue.gif biggrin.gif
annaridell
Vad är det som gäller om man ska värma i vanlig hushållsugn då? Temperatur och tid??
*Laika*
Högsta värmen nån eller några minuter. (i microvågsugn, alltså)
Mvh. Laika
annaridell
Vanlig ugn då?
Tesa
Här verkar det ju finnas pengar att tjäna......om vi odlar vete och säljer till lantmännen så kanske vi får 1 kr kilot.... wink.gif
Tror jag skall bli veteodlare och kuddsömmerska...för sy det kan jag ju....och som bonde idag skall man ju ha en "nisch" för det går inte an att bara var bonde längre, ser ni.. rolleyes.gif
Fenja
Crearome säljer ut sina kuddar, de flesta för runt 50 ke, eftersom de ska sluta med dem... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon