Full version: Höstbild
Gossen Ruda
Tidig söndagsmorron i Landvetter. Den lågt stående solen tillsammans med den klara luften ger mörka skuggor och skarpa kontraster och får höstlöven att nästan glöda. I bakgrunden stiger morrondimman från sjön.

andersen
morrondimman från sjön,gör bilden lite marig när jag tittar på den så tycker jag att det ser ut som himmelen.En vacker bild.
*Felix matte*
Fin bild wub.gif
Har ni kvar gröna löv i träden ohmy.gif
våra är kala sen ett tag.
lotta_
Vackert!
amaira
Åh så vackert!
Visst är de härliga, de här tidiga morgnarna, med morgonsol och dimma från vattet och magiskt trolskt ljus... *älskar*

Ibland är det så vackert så ... så ... så...
Söker rätt ord eller uttryck, men kommer bara fram till "Jag tror jag smäller av!!!" och på något sätt känns orden inte lämpliga i sammanhanget... tongue.gif

/amaira
renate
Så vackra bilder ni har.
Det var vacker rimfrost här i morse.När solen kom fram gick jag ut i trädgården i morgonrock för att fånga rimfrosten på foto.Det var bara en bild som blev något så där.
Mina plommon träd är helgröna än,grannens björkar har nästan tappat alla löven.Det var -7° i morse,brrrrrrrrrrr nu kommer vintern snart,men dagen var fint ,lite kyligt.
andreas i uppsala
Agneta, vissa träd är gula/oranga men det finns andra som fortfarande är 100% gröna som ekar och annat..
Ciczi
CITAT (Felix matte @ 11-10-2004, 19:11)
Har ni kvar gröna löv i träden ohmy.gif
våra är kala sen ett tag.

Jo vi har kvar gröna blad på träden. Mina syrener är fortfarande helt gröna. Det dröjer nog ett par veckor till innan den stora färgprakten är igång hos mig. wub.gif

Ciczi
andreas i uppsala
mina är också helt gröna, så det lär ta ett tag för dig cizci.Du vet att det fortfarnade är sommar hos dig, det borde iallafall vara det tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (renate @ 11-10-2004, 20:13)
Så vackra bilder ni har.
Det var vacker rimfrost här i morse.När solen kom fram gick jag ut i trädgården i morgonrock för att fånga rimfrosten på foto.Det var bara en bild som blev något så där.
Mina plommon träd är helgröna än,grannens björkar har nästan tappat alla löven.Det var -7° i morse,brrrrrrrrrrr nu kommer vintern snart,men dagen var fint ,lite kyligt.

Så härligt "krispig" bild... jag kan nästan känna hur frosten gjort bladen stela och ömtåliga för beröring... Tur att kameran finns... Jättefin bild Renate wub.gif
yla
Ruda en underbar o stämmningsfylld bild,,jag hade samma upplevelse lite senare på dagen o utan dimmor från sjön wub.gif


jag älskar höstens färgspel o njuter varje andetag rolleyes.gif
Gossen Ruda
Tackar för berömmet. Motivet bara dök upp när jag kom gående på stigen utefter sjön. Egentligen var björklöven ännu mera gula men kameran klarade inte hela skalan. Jo, björkarna har fått gula löv nu och en del har ramlat av. Dom gröna träden är alar och deras löv får inga höstfärger, dom faller gröna efter den första kraftiga köldknäppen.

Ser lite ut som om världen tar slut eftersom dimman gör att vattnet inte syns. Nu skall jag väl inte pina er med bilden jag tog strax efter, det första morrontåget som försvinner in i dimman. biggrin.gif
yla
jooo pina oss vetja tongue.gif
lotta_
Just nu är det stora skillnader i vårt avlånga land. Så här såg det ut i mitt trädgårdsland igår morse.



Det är alltså en jordgubbsplanta....
yla
lite mysigt e de ju ändå eller hur rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 11-10-2004, 21:33)
Ser lite ut som om världen tar slut eftersom dimman gör att vattnet inte syns. Nu skall jag väl inte pina er med bilden jag tog strax efter, det första morrontåget som försvinner in i dimman.  :D

Nu får du faktiskt ta och visa oss bilden på tåget som far in i dimman...
jag har letat och letat på din tågsida men hittar inte den. sad.gif
Gossen Ruda
Jag har inte nån länk till den på sidan men den ligger där för en utvald skara. Känn er utvalda. tongue.gif

Tågbild för den som orkar
yla
läcker bild

bergis jobbigt för lokföraren då de e dimma o han inte kan se vart han åker
jag menar nu i dessa dagar då ungar kastar skrot på spåren
wub.gif

en utvald rolleyes.gif tack för titten smile.gif
lotta_
Tack för att du delar med dig till oss. Bra fotograferat, läckert med dimman.
*Felix matte*
Tack för den! wub.gif
Du har "öga" för vad som gör sig på bild. biggrin.gif wub.gif
Gossen Ruda
Tackar igen. Jo, ungarna är lite snällare på Västkusten men visst händer det idiotgrejer här också ibland. Men nu är det sängdags. Au revoir.
Berith
Gomorrn! Tjusiga bilder. smile.gif rolleyes.gif

Till och med jordgubbsplantan tongue.gif - fast förhoppningsvis är det lååångt till jordgubbsplanta med snö här....
Kan fortfarande plocka smultron, åt häromdan och väntar på att några till ska mogna. Fast med 4-5 minusgrader kanske det är att hoppas på det omöjliga? unsure.gif
Zanna
Vilka härliga bilder ni har tagit! Hösten är den vackraste årstiden tycker jag. Jag har ingen digitalkamera men det är nog dags att skaffa en för det är kul att se alla aktuella bilder (alltså inte några månader senare som för mig som först måste ta slut på rullen och sedan framkalla).
amaira
Som pina betraktad var den inte dum, din tågbild Ruda. Fram för fler såna "pinor" i livet.


Jo alar fäller sina löv gröna, för de har råd med det!

Kväve är en bristvara i naturen för de flesta växter, trots att luften är fylld av kväve. Men alen (och klöver och några andra växter) har "ett undre liv" med rötter som samarbetar med bakterier som kan fånga den svåråtkomliga kväven ur luften åt dem.

När blad på hösten ändrar färg, beror det på att bladen skickar tillbaka en stor del av sin näring in i trädet igen, trädet har inte råd att slösa bort sin näring.
Förhållandena förändras i bladet, och för vårt öga försvinner den gröna färgen, och andra färgämnen som tidigare varit dolda, tar över och visar sig.

Men alen behöver som sagt inte göra den ansträngningen, den är rik i sig själv och släpper sina allmosor utan att vara kinkiga.

/amaira.
Gossen Ruda
Kunde inte förklarat alarnas lövfällning bättre själv, Amaira! Sen skall jag bara påpeka att det är nu som solen kan lysa igenom björkarnas löv. På sommaren är dom ogenomskinliga eftersom det mesta av ljuset stoppas av klorofyllet. Nu när detta har brutits ner och tagits om hand av trädet har ljuset möjlighet att få löven att glöda i motljuset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon